کد خبر: ۲۶۱۲۵۷
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۱

آغاز اجلاس سران شانگهای با حضور روحانی

چهاردهمین اجلاس سران کشورهای عضو اصلی و ناظر سازمان همکاری‌ شانگهای امروز (جمعه) با حضور حسن روحانی رییس جمهور ایران آغاز می شود.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش ایسنا، روحانی پیش از شرکت در اجلاس، با قربان قلی بردی محمداف رییس جمهوری ترکمنستان دیدار و گفت و گو می کند.

سخنرانی روسای جمهوری کشورهای عضو اصلی و ناظر سازمان همکاری شانگهای به همراه کشورهای میهمان، پس از گرفتن عکس یادگاری آغاز می شود.

پس از اعضای اصلی ، دبیر کل و رییس کمیته اجرایی شانگهای ، روسای کشورهای ناظر با توجه به حروف الفبا سخنرانی می کنند که به این ترتیب رییس جمهوری ایران دومین سخنران است.

اعضای اصلی سازمان همکاری شانگهای شامل چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان در نشست امروز هر کدام تا ۱۰ دقیقه می توانند صحبت کنند که این زمان برای اعضای ناظر یعنی شامل ایران، هند، افغانستان، مغولستان ، پاکستان و میهمانان افتخاری ، دبیر کل و مدیر اجرایی سازمان، تا ۷ دقیقه خواهد بود.

ترکیه ،سریلانکا، بلاروس و ترکمنستان نیز به عنوان میهمانان ویژه در این اجلاس شرکت دارند.

پس از سخنرانی سخنرانان، مراسم امضای اسناد و کنفرانس مطبوعاتی با حضور اعضای اصلی این سازمان برگزار می شود.

سازمان همکاری‌ شانگهای (shanghai Cooperation Organization) ، بیست و پنجم خرداد ۱۳۸۰ هجری خورشیدی (۱۵ ژوئن ۲۰۰۱) با عضویت چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان تاسیس شد.

جمهوری اسلامی ایران، هند، افغانستان، مغولستان و پاکستان در این سازمان مقام ناظر را دارند.

اعضای سازمان همکاری‌ شانگهای (SCO) با داشتن مساحتی معادل ۳۰ میلیون و ۱۸۹ هزار کیلومتر مربع، سه پنجم از مساحت آسیا و با جمعیتی در حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون نفر، حدود یک چهارم جمعیت کره زمین را در اختیار دارند.

رییس‌جمهوری همچنین در حاشیه چهاردهمین اجلاس سران کشورهای عضو و ناظر سازمان همکاری‌ شانگهای که با عنوان «همکاری، هم‌رشدی و هم‌شکوفایی» برگزار می‌شود، با مقامات کشورهای حاضر در این اجلاس دیدار و گفت‌وگو می‌کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین