کد خبر: ۲۶۱۳۶۶
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۴
رییس مرکز اسلامی انگلیس:

رسانه های تفرقه انگیز بر طبل اختلافات مذهبی می کوبند

رییس مرکز اسلامی انگلیس با اشاره به فضای بین المللی و داخلی بریتانیا و فعالیت رسانه های تفرقه انگیز در تشدید اختلافات مذهبی میان مسلمانان، گفت: در این شرایط تقریب بین مذاهب اسلامی یک ضرورت شمرده می شود.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدعلی شمالی روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به هشتمین کنفرانس بین المللی 'تقریب بین مذاهب' که از سوی مرکز اسلامی انگلیس و با همکاری گروه اهل تسنن 'مجلس عمل بریتانیا' فردا /شنبه/ در شهر بیرمنگهام انگلیس برگزار می شود، افزود: برگزاری این کنفرانس در این شرایط بسیار مهم ارزیابی می شود.

وی ادامه داد: متاسفانه در مناطق مختلف جهان از جمله در خاورمیانه شاهد برخی درگیری ها هستیم که یا ریشه در اختلافات مذهبی و یا ریشه در مسایل قومی ، قبیله ای و یا سیاسی دارند که ظاهر مذهبی به آنها داده شده است.

وی اضافه کرد: در این میانه جریانات و کسانی نیز هستند که درصدد بهره گیری از این شرایط و سوء استفاده از اختلاف نظرهای موجود میان اهل تشیع و تسنن برای رسیدن به منافع و اهداف خاص شان هستند.

رییس مرکز اسلامی انگلیس افزود: در کشور بریتانیا نیز در گذشته روابط مسلمانان نسبتا خوب بوده اما در سال های اخیر آسیب هایی به این روابط وارد شده است و متاسفانه طرفداران جریانات افراطی برای رسیدن به اهدافشان تلاش دارند با استفاده از تمامی ابزارها از جمله ابزارهای رسانه ای بر طبل تفرقه کوبیده و بر اختلافات مذهبی بیفزایند.

دکتر شمالی گفت : در این وضعیت لازم است بیش از هر زمان دیگری بر روی مساله وحدت و تقریب بین مذاهب اسلامی و مقابله با رسانه های تفرقه انگیز به عنوان یک ضرورت کار شود.

وی تصریح کرد: بر این اساس است که برای هشتمین کنفرانس بین المللی تقریب بین مذاهب عنوان 'تقریب بین مذاهب اسلامی، موثرترین راه برای مواجهه با رسانه های تفرقه برانگیز ' انتخاب شده است.

رییس مرکز اسلامی انگلیس گفت: این رسانه های تفرقه انگیز که در برگیرنده شبکه های تلویزیونی، روزنامه ها، مجلات و سایت ها و شبکه های اجتماعی اینترنتی هستند یا متعلق به این جریانات افراطی اند و یا به نوعی منتسب به این جریانات می باشند که اینها می توانند به وحدت اسلامی و چهره اسلام ضربه بزنند.

وی افزود: در این میان ، کسانی که آشنایی زیادی به اندیشه های اسلامی و مذاهب اسلامی نداشته باشند، ممکن است که این رسانه های تفرقه انگیز را واقعا نماینده جریانات اصیل فکری و اندیشه ای بشمار آورند.

دکتر شمالی با اشاره به پیشرفت های صورت گرفته در زمینه فناوری اطلاعاتی و ارتباطاتی در سال های اخیر، گفت: این پیشرفت ها سبب شده است که فضای بهتری برای فعالیت های رسانه ای جریانات افراطی و یا منتسب به آنها فراهم گردد که این امر می تواند بشدت خسارت بار باشد.

وی توضیح داد: درسال های گذشته افراد زیادی از جریانات مختلف مذهبی وارد عرصه رسانه ای شده اند و در این میان برخی نیز هستند که بدون اینکه انتساب حقیقی به اهل تشیع و تسنن داشته باشند به مقدسات مذهبی طرف مقابل توهین می کنند و این مساله سبب می شود که احساسات مذهبی افراد تحریک شود.

این محقق اسلامی گفت: البته برخی از رسانه های خبری مغرض و غیروابسته به این جریانات مذهبی نیز با سوء استفاده از فضای ایجاد شده، سعی می کنند به اهدافشان برسند .

دکترشمالی افزود: مهم این است که شیعیان و سنی ها این رسانه ها را کنترل کرده و اگر نتوانند این کار بکنند، مسوولانه برخورد کرده و بگویند که وابسته به ما نیستند .

رییس مرکز اسلامی همچنین درباره هشتمین کنفرانس بین المللی تفریب بین مذاهب گفت: با توجه به فضای موجود، این کنفرانس برخلاف کنفرانس های قبلی، در خارج از لندن و در شهر بیرمنگهام از شهرهای بزرگ انگلیس که دارای شمار قابل توجهی مسلمان است، برگزار خواهد شد.

وی افزود: برای اولین بار نیز این کنفرانس قرار است که با همکاری مجلس عمل بریتانیا، در مرکز اسلامی 'اسپارک بروک ' متعلق به اهل سنت در بیرمنگهام برگزار شود .

دکتر شمالی گفت : در این کنفرانس تلاش شده از تمامی جریانات اهل سنت حضور داشته باشند و براین اساس هشت نفر از سخنرانان این نشست از اهل سنت هستند، از شماری از محققان و صاحب نظران شیعی از پاکستان، بحرین، عراق ، لبنان و ایران نیز به عنوان سخنران دعوت کرده ایم که به نوعی گروه های مختلف اهل تشیع و تسنن که در انگلستان هستند را نمایندگی می کنند.

وی افزود: یکی دیگر از اهداف این کنفرانس تلاش برای نزدیک کردن رسانه های شیعی و سنی طرفدار تقریب و گفت وگو به یکدیگر است و همانطور که رسانه های تفرقه انگیز شماتت می شوند، این رسانه ها نیز بایستی مورد حمایت قرار گیرند.

رییس مرکز اسلامی انگلیس همچنین گفت: این مرکز در طی 18 سال گذشته که از فعالیتش می گذرد، هفت کنفرانس بین المللی با عناوین : ' تقریب بین مذاهب اسلامی ضرورتی برای مسلمین در عصر حاضر ' ، ' تقریب ، راهکار دفاع از قرآن کریم و پیامبر خاتم حضرت محمد (ص) ' ، ' تقریب میان مذاهب اسلامی ؛ راهی به سوی تکریم انسان وتقویت اتحاد اسلامی ' ، ' نقش تقریب در تعالی امت اسلامی و ساختن آینده آن ' ، ' بیداری جهانی اسلامی و طرح تقریب میان مذاهب اسلامی ' و ' نقش فرهنگی تقریب در رسیدن به همزیستی اجتماعی ' و ' نقش تقریب در مقابله با فرقه گرایی و حمایت از جامعه ' برگزار کرده است .

وی افزود: به دلیل اهمیت تقریب بین مذاهب اسلامی در جهان اسلام و لزوم وحدت هر چه بیشتر مسلمانان و بویژه در عصر حاضر که بیداری اسلامی جهانی نیز در حال گسترش است، برگزاری همایش هایی از قبیل کنفرانس تقریب بین مذاهب اسلامی، می تواند در پیوند بیشتر مسلمانان کمک کند و از این رو از اهداف و رسالت های مرکز اسلامی انگلیس بشمار می رود.

دکتر شمالی گفت : مرکز اسلامی انگلیس در طول فعالیتش همواره بر حفظ مشترکات دینی و تقریب بین مذاهب و در نهایت دستیابی به وحدت اسلامی تصریح داشته است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین