کد خبر: ۲۶۱۴۰۹
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۶

کار نکردن زنان در کافه‌ها قباحت عرفی و عقلی دارد

محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم گفت: طرح تفکیک جنسیتی و اینکه زنان در مکان های عمومی مثل کافه ها نباید کار کنند قباحت عرفی و قباحت عقلی دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس اجتماعی: محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با «آفتاب» گفت: امروزه ماهیت زندگی اجتماعی متفاوت شده است. در زندگی اجتماعی امروز زنان و مردان با همدیگر وارد عرصه های عمومی شده اند. خط و مرز گذاری برای مشاغل زنان و مردان از میان برداشته شده و اهمیت خود را از دست داده است. مثلا خانمی پزشک و یا مهندس است و وارد مشاغلی شده که قبلا در آن حضور نداشت. این زن در این مشاغل باید از حقوق اجتماعی برخوردار باشد. طبیعتا در این شرایط زن باید در این صنوف کنار مردان کار کند و با مردم و با اعضای جامعه ارتباط داشته باشد.

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم  تصریح کرد:  امروز نظام اجتماعی تغییر کرده و طبیعتا نمی توان زن در در جایی نگه داشت که نامحرم او را نببیند. شاید این بحث ها در زمانی می توانست پاسخ مثبتی از طرف اجتماع دریافت کند ولی الان نمی شود زیرا روابط اجتماعی دگرگون شده است و حقوق جدیدی برای این روابط تعریف شده است.

فاضل میبدی افزود: در واقع نگاهی که اسلام به زن دارد نگاهی والا و انسانی است. در سوره نسا خداوند بهترین ارزش ها را برای زن قائل است. البته قبل از اسلام زن از حقوق فردی و اجتماعی مثل ارث و حقوق طلاق برخوردار نبود. در آن زمان بسیاری از قوانین اجتماعی ناعادلانه بود و نگاه به زن نگاهی تحقیرآمیز بود. اما در روزگار اسلام زن در جامعه صاحب حق و حقوق شد . در قرآن برای زندگی فردی و اجتماعی زنان حق و حقوق معین شد.
 
این روحانی اصلاح طلب در ادامه گفت‌وگو با «آفتاب» افزود: تفکیک جنسیتیکی از مسائلی است که جلوی رشد مدیریت اجتماعی را می گیرد. نگاه جنسیتی در محل کار و اجتماع نگاه غلطی است. زنان ما باید در کنار مردان در اجتماع کار کنند. طرح این مسائل که زن و مرد را از هم جدا کنند قباحت عرفی و قباحت عقلی دارد. آنکه اسلام نخواسته و با آن مخالف است مفاسد اجتماعی است نه ورود زنان به اجتماع. ممکن است مرد و زن در کنار هم کار نکنند اما مفاسد اجتماعی در جامعه و ادارات ما باشد. مصادیق مفاسد سوء استفاده مالی، ماموریت های بی جهت ،اختلاس و... است. عدم حضور زنان در بعضی از مشاغل توضیح شرعی و عقلی  ندارد. هیچ کجای قرآن اشاره نشده که زنان کار نکنند و یا در چه جایی کار نکنند. فقط در قرآن خلوت اجنبه که مفاسد اجتماعی  دانسته شده خلاف شرع است نه کار زنان و کاردان در یک اداره و مکان های عمومی.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین