کد خبر: ۲۶۱۴۵۰
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۸

روايت احمد نجفی از معضلات سينمای ايران

حذف روز ملی خانه سینما از تقویم رسمی، جزء مسائل ناخوشایندی بود که بدنه سینما در هشت سال گذشته تجربه اش کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس فرهنگی: روزملی سینما از تقویم حذف شد و اعتراضات و پیگیری‌های سينماگران هم به نتیجه نرسید.

سید احمد نجفی  که در آن زمان از اعضای شورای عالی سینما بود  اعلام کرد که این موضوع را از مجراي شورای عالی سینما پیگیری می‌کند، تحقیق و تفحصی که البته هيچ‌گاه نتیجه بخش نشد. نجفی درباره حذف روز ملی سینما به «آفتاب» گفت: «وجود سینما در خانواده فرهنگی کشور همیشه برای مسئولان بالارتبه‌ی نظام دارای اهمیت بوده است. با وجود این اهمیت زیاد روز  ملی سینما از تقویم حذف شد. هزاران روز در تقویم وجود دارند که شاید به اندازه سینما مفید فایده واقع نشده اند اما نمی‌دانم در میان این روزها چرا روز سینما از تقویم خداحافظی کرد.»

نجفی به پیگیری‌های خود درباره بازگرداندن روز ملی سینما سخن گفت و افزود: «بنده در آن زمان برای بازگشت این روز به تقویم رسمی تلاش کردم اما هرگز به دلایل این حذف پی نبردم وگرنه حتما دلایل آن را بازگو می‌کردم امیدوارم با تلاش مسئولان جدید سینمایی این روز به جرگه روزهای تقویم بپیوندد.»

نجفی در آستانه روز ملی سینما به مشکلات پیش‌روی سینما پرداخت و گفت: «سینمای ما دستاوردهای خوبی داشته  و می‌تواند بیش‌تر این هم پیشرفت کند. سینمای ما در شرایط فعلی به سختی روی پای خود ایستاده است و با این وجود قطعا مشکلاتی پیش روی سینما خودنمایی می‌کند. نبود بودجه و تجهیزات کافی، وجود برخی اختلافات و تفرقه‌ها و همچنین نبود یک تفکر خوب برای فیلم نامه قوی، برخی از مشکلات گسترده در حوزه سینما است.»

نجفی در ادامه به کمبود تولید آثار خوب در سینما پرداخت و افزود: «تولید آثار خوب در سینمای ایران اگرچه وجود دارد اما چندان چشمگیر نیست. تولیدات سینمایی ما نیازهای طیف گوناگون مخاطبان را پاسخ نمی‌دهد. به عنوان مثال ما در سینمای کودک آثار قوی دیر به دیر تولید شده یا اصلا تولید نمی‌شوند. در این شرایط بخش خصوصی به تنهایی نمی‌تواند فیلم‌ها را حمایت کند و نیازمند کمک است. به این مشکلات باید برخی حواشی را نیز اضافه کرد. فیلم‌نامه‌ها گاهی از استحکام لازم برخودار نیستند و به شعارزدگی دچار می‌شوند. گاهی می‌بینیم آنقدر برای آنکه یک متلک سیاسی در فیلم‌نامه گنجانده شود، خیلی فکر می‌شود اما برای کلیت فیلم‌نامه، شخصیت‌پردازی‌ها و غیره زمان زیادی صرف نمی‌شود. نگاه‌های اینچنینی مانع تولید آثار خوب می‌شود و سینما را به حاشیه می‌برد.»

نجفی افزود: «امروز فیلم‌های پرمخاطب اگرچه وجود دارند اما هنوز تعداد این فیلم‌ها چندان چشمگیر نیست. فیلم‌هایی که مخاطبان در سالن‌های سینما برای آن‌ها دست بزنند یا حداقل خوشحال و راضی سالن را ترک کنند. من امیدوارم که این مشکلات با همکاری اهالی سینما و مسئولان به مرور زمان کمرنگ تر شده و حل شوند.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین