کد خبر: ۲۶۱۵۰۰
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۷

دلایل هجوم مگس‌های سفید به تهران

رئیس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران با اشاره به اینکه مگس‌های سفید از نوع آفت‌های درجه دو هستند، گفت: این آفات ضرری برای فضای سبز شهری ندارند اما مبارزه مکانیکی با آنها در حال انجام است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران با اشاره به اینکه مگس‌های سفید از نوع آفت‌های درجه دو هستند، گفت: این آفات ضرری برای فضای سبز شهری ندارند اما مبارزه مکانیکی با آنها در حال انجام است.

علی‌محمد مختاری در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم،‌ درباره مگس سفید در پایتخت،‌ اظهار داشت: به دلیل شباهت و گرد‌‌های سفیدی که روی بال‌های این حشره وجود دارد به نام " مگس سفید" معروف شده است؛ این حشرات،‌ آفات گلخانه‌ای و مزارع جالیزی هستند که در فضای شبز شهری جزء آفات درجه دو هستند و آفات کلیدی به شمار نمی‌آیند.

وی ادامه داد:  یکی از دلایل طغیان این حشره در محیط شهری شرایط آب و هوایی به ویژه افزایش طول دوره گرما در تابستان است؛ وقتی دوره گرما طولانی شود این حشرات افزایش می‌یابند اما دلیل مهم‌تر تغییرات اکو سیستم است؛ یعنی به دلیل استفاده بی‌رویه از سموم شیمیایی بی‌کیفیت در مزارع اطراف تهران، حشرات شکارگر از جمله زنبورها ( که مگس سفید را شکار می‌کنند) از بین می‌روند،‌ در نتیجه مگس‌‌های سفید افزایش می‌یابد.

رئیس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران با اشاره به اینکه با شناسایی رد مگس‌های سفید متوجه شدیم که بیشتر آنها در صفادشت واقع در جنوب غربی تهران مشاهده شده است،‌ خاطرنشان کرد: مگس‌های سفیدی که در برخی مناطق شهر تهران مشاهده شده با مبارزه مکانیکی که بهترین روش است کنترل کرده‌ایم. در مبارزه شیمیایی از سموم استفاده می‌شود که محیط زیست را آلوده می‌‌کند اما در مبارزه مکانیکی شیوه آب‌شویی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران در پاسخ به اینکه با شیوه‌ای که در پیش گرفته‌اید چه مدت زمان از بین رفتن آنها به طول بی‌انجامد، گفت: دیگر مگس‌ها در سطح شهر نیستند.

وی در پاسخ به اینکه در نقاطی مانند خیابان کریم‌خان،‌ استادمعین، فردوسی و جمهوری تعداد بسیاری از آنها مشاهده می‌شود،‌ اظهار داشت: خیر؛ مسئولان فضای سبز مناطق ما و کارگرهایشان در سطح شهر حضور دارند.

مختاری در پاسخ به اینکه بهتر است با توجه به مشاهده میدانی که بیان کردم پرس‌وجویی دیگری داشته باشید،‌ گفت: همانطور که گفتم آب‌شویی به صورت مستمر با توجه به وجود آلودگی هوا در حال انجام است و برنامه‌ریزی‌ کرده‌ایم که درختان کدام خیابان‌‌ها از 12 شب تا 5 صبح آب‌شویی شوند و اگر این آفت جایی مشاهده شود از صابون مذکور استفاده می‌شود.

وی گفت: آب‌شویی‌های مستمر با استفاده از صابون حشره‌کش به نام تجاری "پالیزین" که قابل حل در آب است و با فشار زیاد از ساعت 12 شب به بعد مورد استفاده قرار می‌گیرد که مسلماً بهترین روش برای از بین بردن حشرات است البته آب‌شویی باید به نحوی صورت گیرد که زیر برگ‌ها را کاملا پوشش دهد.

مختاری تصریح کرد: استفاده از این صابون ضمن اینکه حشره را از بین می‌برد باعث لغزنده شدن سطح برگ و در نهایت افتادن حشرات از روی برگ می‌شوند. با توجه به ابلاغیه صورت گرفته به مناطق،‌ شیوه مورد نظر در حال انجام است.

وی در پاسخ به اینکه گفته شده این حشرات به دلیل مکیدن شیره درختان باعث خشک شدن آنها می‌شود، گفت: همانطور که گفتم این آفت ضرری برای فضای سبز شهری ندارد چراکه از نوع آفت‌های درجه دو هستند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین