کد خبر: ۲۶۱۷۹۸
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۱

تحصیل‌کرده‌ترین جوامع جهان کدامند؟

امروزه در مقایسه با گذشته افراد بیشتری از شرایط و امکانات لازم برای ادامه تحصیل در مقاطع بالای آموزشی بهره‌مند هستند.
آفتاب‌‌نیوز : آفاب: از هر سه فرد بزرگسال در کشورهای پیشرفته یک نفر در سال 2012 میلادی مدرک دانشگاهی اخذ کرده که این آمار افزایش چشمگیری نسبت به سال 2000 میلادی داشته به طوری که در آن سال از هر پنج فرد بزرگسال تنها یک نفر به این سطح از تحصیلات دست‌ می‌یافت. طبق اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD) بیش از نیمی از افراد بزرگسال در روسیه در سال 2012 به مدارک دانشگاهی دست یافته‌اند که این رقم نسبت به دیگر کشورهای مورد مطالعه بیشتر بوده است. این در حالی است که کمتر از چهار درصد بزرگسالان چینی در این سال مدرک دانشگاهی اخذ کرده‌اند.
 
به گزارش ایسنا، نشریه «24.7 وال استریت» در این مطالعه به بررسی 9 کشور با بیشترین تعداد افراد صاحب مدرک دانشگاهی پرداخته است. طبق این مطالعه تحصیل‌کرده‌ترین جمعیت‌ها در کشورهایی هستند که به نظر هزینه تحصیلات دانشگاهی بالاترین آمار را دارند. هزینه تحصیلات دانشگاهی در شش نمونه از تحصیل‌کرده‌ترین کشورها بالاتر از متوسط سازمان توسعه و همکاری اقتصادی یعنی 13 هزار و 957 دلار بوده است. به طور مثال هزینه تحصیلات عالی در آمریکا به ازای هر دانشجو 26 هزار و 21 دلار است.
 
به گفته «آندریاس اسچلیچر» مدیر مهارت‌های تحصیلی در سازمان توسعه و همکاری اقتصادی، تحصیل در آمریکا پرهزینه‌تر شده و میزان وام دانشجویی در سال‌های اخیر به سطح دردسازی رسیده است با این وجود تحصیلات تکمیلی هنوز سرمایه‌گذاری خوبی در آمریکاست. البته تحصیلات تکمیلی برای دولت این کشور نیز سرمایه‌گذاری باارزشی به حساب می‌آید.
 
به رغم ارزش سرمایه‌گذاری در حوزه آموزش، استثناهایی هم وجود دارد. به طور مثال کره و روسیه در سال 2011 به ازای هر دانشجو کمتر از 10 هزار دلار در حوزه تحصیلات دانشگاهی اختصاص داده که از متوسط مبلغ اعلامی از سوی سازمان توسعه و همکاری پایین‌تر است. با این وجود همچنان در ردیف تحصیل‌کرده‌ترین کشورهای جهان به حساب می‌آیند. همچنین کیفیت نیز همیشه به داشتن مهارت‌های قوی‌تر تعریف نمی‌شود. در حالی که از هر چهار فارغ التحصیل کالج در آمریکا یک نفر به سطح بالایی از مهارت سواد می‌رسد در فنلاند، ژاپن و هلند این رقم بیش از 35 درصد است.
 
با این وجود کشورهایی با سیستم قوی‌تر در حوزه آموزش عالی از سطح بالاتری از مهارت‌های پیشرفته برخوردار هستند. تقریبا 12 درصد افراد بزرگسال در سراسر کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری عملکردشان در بالاترین سطح کارآیی سواد در سال 2012 بوده است.
 
در این بررسی، تحصیل‌کرده‌ترین جوامع جهان بر حسب بالاترین سهم افراد 25 تا 64 سال با تحصیلات دانشگاهی در سال 2012 مورد ارزیابی قرار گرفتند. اطلاعات بررسی شده در این گزارش شامل نسبت افرادی که سطوح متفاوت تحصیلی را به اتمام رسانده‌اند، نرخ بیکاری و همچنین هزینه‌های آموزش عمومی و خصوصی بوده است. در فهرست زیر تعدادی از کشورهای جهان که بالاترین میزان افراد تحصیل‌کرده‌ را دارند نام برده شده است:
 
- روسیه: بیش از 53 درصد افراد بزرگسال 25 تا 64 سال در روسیه در سال 2012 یکی از مدرک‌های حوزه آموزشی عالی را اخذ کرده‌اند که نسبت به دیگر کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری رتبه بالاتری محسوب می‌شود. این کشور به رغم اختصاص هزینه پایین در حوزه آموزش عالی به لحاظ آمار دارندگان مدارک تحصیلات تکمیلی بالاترین رتبه را کسب کرده است.
 
- کانادا: در سال 2012 بیش از نیمی از افراد بزرگسال در کانادا به تحصیلات دانشگاهی در این کشور دست یافته‌اند. در سال 2011، هزینه اختصاصی به ازای هر دانشجو 23 هزار و 226 دلار بوده است. نزدیک به 15 درصد افراد بزرگسال در کانادا عملکردشان در بالاترین سطح مهارت سواد است در حالی که این رقم در سازمان توسعه و همکاری به طور میانگین 12 درصد است.
 
- ژاپن: در ژاپن نیز همچون آمریکا، کره و انگلیس، هزینه تحصیلات آزاد شامل بخش کثیری از هزینه تحصیلات دانشگاهی است. به گفته اسچلیچر در حالیکه این وضعیت اغلب موجب نابرابری اجتماعی می‌شود همچون بیشتر کشورهای آسیایی خانواده‌های ژاپنی تمایل دارند برای تحصیلات فرزندان خود پس‌انداز داشته باشند.
 
- آمریکا: در سال 2011 میلادی، بیش از 26 هزار دلار به ازای هر دانشجو در آمریکا صرف تحصیلات دانشگاهی شد که از متوسط 13 هزار و 957 دلار اعلام شده توسط سازمان توسعه و همکاری تقریبا دو برابر بیشتر بود. هزینه‌های خصوصی به شکل شهریه‌های موسسات، قسمت اعظمی از این هزینه را دربرمی‌گرفت.
 
- کره: به رغم آنکه در این کشور هزینه اختصاص یافته برای دانشجویان به ازای هر نفر کمتر از 10 هزار دلار در سال 2011 بوده اما مردم کره همچنان جزو تحصیل‌کرده‌ترین کشورهای جهان به حساب می‌آیند. در حالیکه 13.5 درصد از افراد بزرگسال در کره که 55 تا 64 سال سن دارند در سال 2012 مدارک دانشگاهی خود را تکمیل کرده‌اند دو سوم افراد 25 تا 34 سال در این کشور به این وضعیت رسیده‌اند. بنابر این گزارش رشد فعلی در حوزه تحصیلی به دلیل دسترسی نسبتا برابر در حوزه آموزش عالی در کره بوده است.
 
- استرالیا: در این کشور بیش از 16 هزار دلار به ازای هر دانشجو هزینه می‌شود. سیستم آموزش عالی استرالیا یکی از مشهورترین سیستم‌های آموزشی میان دانشجویان بین‌المللی است که پنج درصد تمامی دانشجویان خارجی را به خود جذب می‌کند هر چند در آمریکا با وجود دانشکده‌ها و دانشگاه‌های متعدد این رقم ناچیز است.
 
- انگلیس: در حالیکه بسیاری از اقتصادهای ملی از جمله آمریکا در سال‌های 2008 تا 2012 رشد داشته در این بازه زمانی شاهد افت رشد اقتصادی در انگلیس بوده‌ایم. طبق گفته اسچلیچر، انگلیس یکی از معدود کشورهایی است که به رغم مشکلات اقتصادی دارای رویکردی ثابت و مداوم در سرمایه‌گذاری در حوزه آموزش عالی است.
 
- نیوزیلند: بحران اقتصادی جهانی تاثیر بسیاری بر هزینه‌های حوزه آموزش عمومی در نیوزیلند نداشته است. در حالیکه در سال‌های 2008 تا 2011، هزینه آموزش عمومی در بسیاری از کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری کاهش داشته این رقم در نیوزیلند طی این مدت با افزایش 20 درصدی روبرو بوده است. همچنین در سال 2011 میلادی 10 هزار و 582 دلار به ازای هر نفر در حوزه تحصیلات دانشگاهی در نیوزیلند اختصاص داده شده است.
 
- ایرلند: نزدیک به 40 درصد افراد 25 تا 64 سال در این کشور در سال 2012 تحصیلات دانشگاهی داشته‌اند که نشان دهنده افزایش چشمگیری نسبت به یک دهه گذشته با رقم 21.6 درصد بوده است. وخیم‌تر شدن وضعیت بیکاری در سال‌های اخیر در ایرلند ممکن است کسب مقاطع تحصیلی بالاتر را برای مردم این کشور جذاب‌تر ساخته باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین