کد خبر: ۲۶۱۸۵۰
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۶
علی رغم اعمال محدودیت‌های جدید؛

اوراق تسهیلات مسکن 100 هزار تومان شد

قیمت اوراق تسهیلات مسکن در معاملات روز گذشته و امروز افزایش چشم گیری پیدا کرد و با وجود اعمال سیاست های جدید به 100 هزار تومان رسید.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در معاملات امروز نیز همانند روز گذشته اوراق امتیاز تسهیلات مسکن به بالاترین رقم خود از ابتدای راه‌اندازی تاکنون رسید و از مرز 100 هزار تومان هم عبور کرد.

به این ترتیب سیاست ایجاد محدودیت خرید و فروش که برای جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت‌ها اتخاذ شده بود، نیز نتوانست مانع از افزایش قیمت‌ این اوراق شود به طوری که در معاملات امروز قیمت اوراق امتیاز تسهیلات مسکن حتی از قیمت اولیه خود که وارد فرابورس شده بوده یعنی قیمت 90 هزار تومان فراتر رفت و در برخی نمادها به 100 هزار تومان رسید در حالی که در ابتدای تیر ماه امسال قیمت این اوراق در محدوده 85 تا 87 هزار تومان بود!

این در حالی است که قرار بود با اعمال سیاست‌هایی مانند راه‌اندازی صندوق اختصاصی سپرده‌گذاری‌، روند معاملات اوراق تسهیلات مسکن متعادل شده و نوسانات بالای این اوراق کاهش یابد، اما نه خبری از اجرای سیاست شد و نه کاهش قیمت اوراق تسهیلات مسکن.

با این اتفاق متقاضیان دریافت وام 45 میلیون تومانی مسکن باید بیش از 9 میلیون تومان هزینه کنند تا بتوانند از وام مسکن استفاده کنند، این در حالی است که در سال 1392 افراد با هزینه کردن شش میلیون تومان می توانستند نسبت به خریداری این برگه‌ها اقدام کنند، اما اکنون با رکود حاکم در بخش مسکن مشخص نیست که تقاضای موجود در بازار "تسه " ها در کجا مصرف می شود؟

با این حال برخی مسئولان معتقدند که تقاضای موجود در این بازار واقعی بوده و سفته بازی در این اوراق صورت نمی گیرد اما مخالفان معتقدند همچنان فضای معاملاتی این اوراق سفته‌بازی بوده و دلیل افزایش قیمت‌ها نیز حضور سفته‌بازان در فرابورس است.

علاوه بر این شیوع اخباری مبنی بر افزایش سقف وام مسکن و همچنین کاهش سپرده‌های ممتاز بانک مسکن که مبنای انتشار تسه‌ها هستند، منجر به افزایش چشمگیر قیمت این اوراق شده است و عده‌ای با تصور اینکه سقف وام افزایش پیدا می کند به این بازار هجوم آورده‌اند اما عده ای نیز هستند که برای خرید خانه نیازمند دریافت وام مسکن هستند که افزایش کاذب قیمت این اوراق آنها را تحت فشار قرار می دهد.

به گزارش ایسنا، بنابراین با توجه به تقاضای موجود در این اوراق باید طرف عرضه نیز با استفاده از سیاست‌های بازارگردانی تقویت شود تا مهم ترین دغدغه افراد نیازمند خانه برای هزینه کردن در این برگه ها کاهش یابد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین