کد خبر: ۲۶۲۰۰۱
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۷

مرگ دو دانش آموز در اردوی هلال احمرو دادستانی

دادستان عمومی و انقلاب انزلی به عنوان مدعی العموم در حادثه اخیر مرگ دو دانش آموز بر اثر غرق شدگی در اردوی سازمان جوانان هلال احمر در این شهرستان ورود کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب:‌ به گزارش ایرنا، تاکنون شکایتی از سوی شکات خصوصی در خصوص این حادثه به مراجع قضایی استان گیلان واصل نشده است اما دادستان انزلی به عنوان مدعی العموم در این موضوع ورود کرده و مشغول تهیه گزارش است.

گفته می شود گزارش دادستانی انزلی تا اوایل هفته آینده درباره این حادثه آماده و مقصر یا مقصرین حادثه مرگ دو دانش آموز در اردوی هلال احمر مشخص می شود.

طرح دادرس ( دانش آموز آماده در روزهای سخت) یکی از طرح های سازمان جوانان جمعیت هلال احمر است که با همکاری وزارت آموزش و پرورش، امسال دومین سال اجرای خود را پشت سر می گذارد.

طبق توافق اولیه با وزارت آموزش و پرورش قرار است در قالب این طرح دو میلیون و 500 هزار دانش آموز مقطع راهنمایی سابق ( پایه سوم دوره اول متوسطه فعلی) و 30 هزار مربی و مدیر مدرسه، هشت مهارت امدادی شامل امداد، کمک های اولیه، چادر زنی، اسکان اضطراری، حمل تخصصی بیماران و مصدومین، بانداژ، عملیات اولیه احیا و CPR را آموزش می بینند.

سازمان جوانان جمعیت هلال احمر، برای سنجش مهارت دانش آموزان تحت پوشش طرح دادرس، اقدام به ایجاد المپیاد های آماده در سه مرحله شهرستانی، استانی و کشوری کرد که برگزاری دومین دوره المپیاد کشوری آماده در اردوگاه بندر انزلی سازمان جوانان هلال احمر از هفته گذشته آغاز شده است.

19 شهریور ماه امسال بود که خبر مرگ دو دانش آموز پسر شرکت کننده از استان مرکزی در دومین دوره المپیاد کشوری آماده منتشر شد که روابط عمومی سازمان جوانان جمعیت هلال احمر درباره مرگ دانش آموزان یاد شده اینگونه توضیح داد: متاسفانه روز گذشته در مسابقات المپیاد آماده که با حضور حدود 500 نفر از دانش آموزان سراسر کشور در قالب 32 تیم در حال برگزاری است، چندنفر از دانش آموزان خارج از قالب برنامه مسابقات و علیرغم اعلام مخالفت های مکرر سرپرست تیم اعزامی هلال احمر استان مربوطه، از محدوده اردوگاه محل برگزاری مسابقات خارج شده و در زمان و مکان شنا ممنوع به شنا پرداخته اند که با توجه به شرایط جوی دریا دو نفر از آنان به نام های بهنام شاملو و ابوالفضل روشنایی دچار غرق شدگی شدند.

بلافاصله پس از این اتفاق و اطلاع نجاتگران و امدادگران هلال احمر مستقر در محل، عملیات امداد و احیا آغاز شد و در ادامه نامبردگان در حالیکه عملیات CPR برای آنها ادامه داشته به بیمارستان شهید بهشتی انزلی منتقل شدند که متاسفانه علیرغم تلاش های صورت گرفته تیم پزشکی یک نفر از آنها به عملیات احیا پاسخ نداده و دارفانی را وداع گفت و نفر دوم نیز پس از عملیات احیا تا صبح امروز تحت مداوای گروه پزشکی بیمارستان قرار گرفت که متاسفانه در نهایت وی نیز فوت کرد.

پس از وقوع این حادثه، حرف ها و حدیث ها درباره مقصران آن آغاز شد به طوری که مسئولان جمعیت هلال احمر معتقدند این دانش آموزان خارج از قالب برنامه مسابقات و علیرغم اعلام مخالفت های مکرر سرپرست تیم اعزامی هلال احمر استان مربوطه، از محدوده اردوگاه محل برگزاری مسابقات خارج شده و در زمان و مکان شنا ممنوع به شنا پرداخته اند.

برخی افراد مانند محمد دامادی نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی و عضو شورای عالی هلال احمر نیز معتقد است: یک فرد تا 18سالگی نمی تواند تشخیص کاملا درستی در همه زمینه ها داشته باشد و دچار اشتباه می شود بنابراین در سن های پایین تر مانند همین ماجرا نباید به تذکر دادن بسنده کرد. 

وی گفت: نکته این است که بچه ها نمی توانند کار درست و غلط را تشخیص بدهند و اینکه از مربی استفاده می کنیم یعنی حتما باید نظارت کند و مسئولیتش را هم برعهده بگیرد.

دامادی با مقایسه این حادثه با ماجرای سوختن دانش آموزان شین آباد افزود: باید شجاعت پذیرش اشتباه را داشته باشیم و تا زمانی که دنبال توجیه باشیم چنین اتفاق هایی خواهد افتاد.

این عضو شورای عالی هلال احمر افزود: وقتی مجری برگزاری برنامه ای هستیم باید همه چیز را در مورد آن پیش بینی کرده و برایش برنامه ریزی کنیم و الان هم هلال احمر و آموزش و پرورش باید مسئولیت این کار را بپذیرند.

حال، دادستان انزلی به عنوان مدعلی العموم وارد این موضوع شده و در حال تهیه گزارش مفصل از چگونگی وقوع این حادثه و شناسایی مقصران آن است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین