کد خبر: ۲۶۲۲۰۹
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۴
وزیر خارجه در شورای روابط خارجی امریکا

ظریف: آماده توافق هسته‌ای هستیم/ نشست پاریس کنفرانس ندامت بود

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران بامداد پنجشنبه به وقت تهران ، در سخنانی در اندیشکده آمریکایی شورای روابط خارجی ، با انتقاد از سیاست های اشتباه آمریکا گفت که تحریم ها برای واشنگتن به یک هدف تبدیل شده اند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: ظریف تاکید کرد: حل و فصل مساله هسته ای ایران بسیار آسان است اگر هدف اطمینان از صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران باشد.

وی افزود: ایران می تواند با انجام اقدامات شفاف ساز و تغییراتی در رآکتور آب سنگین اراک این اطمینان را ایجاد کند. 

ظریف تاکید کرد: اما مشکل اینجاست که دولت واشنگتن در بحث تحریم ها غرق شده و کنگره آمریکا خواستار باقی ماندن تحریم ها است. 

وی با اشاره به افزایش 19 هزار و 800 سانتریفیوژهای ایران در زمان تحریم ها گفت : این افزایش یکی از دستاوردهای تحریم ها برای آمریکا بوده است. 

ظریف افزود: افزایش نفرت مردم ایران از آمریکا به دلیل اثرات ناشی از تحریم ها یکی دیگر از دستاوردهای تحریم ها برای آمریکا است. 

وی تصریح کرد: موضوع تحریم برای آمریکا کالای ارزشمندی نیست که بخواهد بخاطر آن ، دورنمای حل و فصل موضوع هسته ای و همکاری با ایران را از بین ببرد. 

ظریف گفت: در اینجا نیز برخی ها آدرس اشتباه را رفته و از پارادایم ها و ابزارهای تحلیلی قدیمی استفاده کرده اند که نتیجه ای نداشته اما ما متعهد به حل و فصل مساله هسته ای هستیم. 

وی در ادامه تصریح کرد: برنامه غنی سازی ما برنامه ای صلح آمیز برای هدفی مشخص است و آژانس بین المللی انرژی اتمی بارها گفته که ایران به تمام شروط توافق ژنو عمل کرده است. 



* تاسیسات نظامی خارج از محدوده نظارت 

ظریف در ادامه این جلسه در پاسخ به پرسش یکی از حاضران در جلسه که خواستار توضیحی درباره سایت پارچین شده بود، گفت: 

آژانس دو بار از این سایت مورد اشاره شما بازدید کرده و 42 نمونه محیطی از آن برداشته است. 

ما هر بار گفتیم که این یک تاسیسات نظامی است و خارج از محدوده بازرسی است و این بار آخری است که از اینجا بازدید می کنید. 

اما آنها بر اساس گزارش های اطلاعاتی نادرست انتظار دارند که در اینجا چیزی پیدا کنند و ظاهرا می خواهند آنقدر بازدید کنند تا چیزی را که وجود ندارد پیدا کنند! ما به آنها می گوییم که خواستار ایجاد شفافیت هستیم اما طبق هر توافقی ، تاسیسات نظامی خارج از محدوده بازرسی ها هستند. می توان یک بار یا دو بار بازدید کرد اما تعداد بازدیدها محدود خواهد بود. 

* نشست پاریس 'ائتلاف ندامت' بود 

ظریف در بخش ابتدایی این جلسه در سخنانی با تاکید بر این که ایران به عنوان یک قدرت مسئول برخورد واقع بینانه ای با مسائل داشته است، به موضوع داعش و کنفرانس اخیر پاریس اشاره کرد و گفت: بیشتر حاضران در نشست پاریس به طریقی به ایجاد و توسعه گروه تروریستی داعش کمک کرده اند و در نهایت یک 'فرانکنشتاین' ایجاد کردند که به سراغ خالقان خود رفت. از این رو ، من نشست پاریس را 'ائتلاف ندامت' می دانم. داعش نه دولت است نه اسلامی است بلکه یک سازمان پیچیده تروریستی است. 

وی افزود: اما ایران به تائید مقامات عراقی ، اولین کشوری بود که برای حل این مشکل به کمک عراقی ها آمد. ما در کمک به دوستان خود برای برخورد با این تهدید تردید به خود راه نمی دهیم. 

به اعتقاد ما لازم است با این تهدید برخورد کنیم زیرا این تهدیدی علیه یک کشور یا منطقه خاص نیست بلکه یک تهدید جهانی است و هزاران جنگجوی خارجی در عراق و سوریه حضور دارند . 

* داعش با بمباران هوایی از بین نمی رود 

ظریف در ادامه سخنانش گفت: داعش یک پدیده بسیار خطرناک است و باید بدانیم چگونه باید با این پدیده برخورد کنیم. این تهدید با بمباران هوایی از میان نمی رود و ما نیاز به ابزارهای جدیدی برای برخورد با واقعیت های جدید داریم.

ظریف: آماده توافق هسته‌ای هستیم / تمام گزینه‌های اشتباه درگذشته امتحان شد

ظریف همچنین دراولین روز حضور خود در آمریکا دو برنامه را در دستور کار خود قرار داد وابتدا با رادیوی ملی آمریکا (NPR) به گفت و گو نشست. 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیوی ان.پی.آر، وزیرخارجه ایران درباره موضوع مذاکرات هسته ای گفت که تمام 'گزینه های اشتباه' درگذشته امتحان شده است. 

ظریف تاکید کرد : تنها مشکل این است که این موضوع چگونه برای برخی از مخاطبان داخلی به خصوص درآمریکا وبرخی مناطق اروپا عرضه شود زیرا بعضی ها علاقه ای به توافق ندارند. 

ظریف همچنین با رد اظهار نظر برخی مقامات غربی مبنی بر این که توافق نکردن با ایران از یک 'توافق بد' بهتر است، تاکید کرد: به گمان من، اگر رسیدن به هرگونه توافقی را با حالت عدم توافق مقایسه کنید، روشن است که توافق بسیار ترجیح دارد. 

وزیر خارجه کشورمان دربخش دیگری ازاین گفت وگو تصریح کرد که تحریم های غرب علیه برنامه هسته ای صلح آمیز ایران تاثیری نداشته اند و تهران برنامه هسته ای را رها نکرده است. 

وی افزود : در زمان اعمال تحریم ها ما چند صد سانتریفیوژ داشتیم اما اکنون 20 هزار سانتریفیوژ داریم ، و این نتیجه تحریم هاست.

*رویکرد متناقض امریکا 

وزیر امور خارجه ایران در گفت وگو با رادیوی ملی آمریکا همچنین گفت که آمریکا درمبارزه با گروه های افراطی در عراق و سوریه مردد و دارای رویکردی متناقض بوده است.

وی تاکید کرد که باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا باید درباره موضوع شکست شورش ' داعش' به واقعیت ها رجوع کند. 

وی افزود : آمریکا درباره شکست دادن گروه های افراطی 'جدی نیست. ' 

ظریف در پاسخ به این سوال که آیا اوباما باید به توافقی با بشار اسد رئیس جمهوری سوریه برسد، گفت: اوباما باید با واقعیت کنار بیاید. 

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران همچنین قراراست بامداد پنجشنبه به وقت تهران (ساعت 6 بعدازظهر به وقت شرق آمریکا) دراندیشکده آمریکایی ' شورای روابط خارجی' (CFR) حضور یابد و درباره مسائل مهم ازجمله مذاکرات هسته ای سخن بگوید. 

پایگاه اطلاع رسانی شورای روابط خارجی اعلام کرد که دکتر ظریف در این نشست که از ساعت 6 تا 7 بعدازظهر روزچهارشنبه به وقت شرق آمریکا برگزار می شود، درباره سیاست خارجی ایران و وضعیت کنونی روابط آمریکا - ایران بحث خواهد کرد. 

قراراست این جلسه بطور مستقیم ازسایت اینترنتی شورای روابط خارجی پخش شود. وزیرامور خارجه کشورمان برای شرکت در دور تازه مذاکرات ایران و گروه 1+5 به نیویورک رفته است. این مذاکرات از روز (چهارشنبه) با ناهار کاری ظریف وکاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آغاز شد. 

به گزارش ایرنا، همزمان شدن این دور ازمذاکرات در نیویورک با نشست هفته آینده مجمع عمومی سازمان ملل متحد که دکتر روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران نیز درآن شرکت دارد، با توجه به مهلت 24 نوامبر (سوم آذر) برای رسیدن به توافق نهایی هسته ای، بر اهمیت ان افزوده است. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین