کد خبر: ۲۶۲۲۹۸
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۸
احتمال پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای

اوباما آماده دیدار با روحانی در نیویورک

یک مقام آمریکایی در مورد دور جدید مذاکرات ایران و گروه 1+5 در نیویورک گفت: دو طرف تعهد خود را برای دست یافتن به توافق جامع در مذاکرات هسته ای نشان داده اند و احتمال دست یافتن به پیشرفت وجود دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ، این مقام آمریکایی حاضر در مذاکرات که خواست نامش فاش نشود، روز جمعه افزود: مذاکرات اولیه در دو روز گذشته نشان داد طی هفته جاری و آتی شاهد روند امیدوارکننده ای خواهیم بود. 

هفتمین دور جدید مذاکرات ایران و1+5 از امروز (جمعه/28 شهریور) درنیویورک و در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل آغاز می شود. 

این مقام آمریکایی در پاسخ به سوالی در این مورد که آیا شش کشور طرف مذاکره کننده ایران به تمدید ضرب الاجل تا 24 نوامبر (3 آذر) برای رسیدن به توافق نهایی تمایلی دارند یا خیر، گفت: هنوز بسیار زود است که در مورد روند دور فعلی مذاکرات قضاوت کرده یا آن را ناموفق بدانیم.

این مقام آمریکایی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود گفت: 'باراک اوباما' رییس جمهوری آمریکا آماده دیدار با حسن روحانی در حاشیه سفر وی به نیویورک برای شرکت در نشست مجمع عمومی است هرچند برنامه از پیش تعیین شده ای برای چنین دیداری وجود ندارد. 

ایران و گروه 1+5 سال گذشته (214 نوامبر 2013/ 3 آذر 1392) به توافقی موقت در زمینه هسته ای دست یافتند که بر اساس آن طرفین باید برای رسیدن به توافق جامع هسته ای تلاش کنند. 

این توافق موسوم به برنامه اقدام مشترک شش ماه بعد در مذاکرات وین، برای شش ماه دیگر تمدید شد. 

هفتمین دور جدید مذاکرات ایران و1+5 از امروز (جمعه/28 شهریور) در نیویورک و در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل آغاز می شود. 

هیات های مذاکره کننده ایران و 1+5 درباره راه حل جامع هسته ای تاکنون شش بار در شهر وین بر سر میز مذاکره نشسته اند و در پنجمین دور مذاکرات نگارش متن پیش نویس توافقنامه جامع آغاز شد. در ششمین دور مذاکرات در وین، طرفین مذاکره کننده تصمیم گرفتند با توجه به فرا رسیدن ضرب الاجل برای دست یافتن به توافق جامع در 29 تیر (20 ژوئیه)، گفت وگوها را به مدت 4 ماه دیگر تمدید کنند. 

مقام های جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده اند در صورت حسن نیت طرف مقابل به ویژه آمریکا و پرهیز از زیاده خواهی ها، دستیابی به توافق تا قبل از 24 نوامبر امکان پذیر است. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین