کد خبر: ۲۶۲۴۶۹
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۵

آمار شهدای جنگ ایران و عراق

جعفری با یادآوری این که در دفاع مقدس 85 هزار نیروی بسیجی و 48 هزار ارتشی به فیض شهادت نائل شدند، افزود: در این جنگ بیش از 33 هزار دانش آموز و بیش از سه هزار و 500 دانشجو به شهادت رسیدند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس ارتش گفت: پنج میلیون ایرانی در جنگ تحمیلی شرکت کردند که از این تعداد 190 نفر به شهادت رسیدند.

به گزارش ایرنا، سرهنگ مجتبی جعفری جمعه شب در دوازدهمین یادواره یکصد شهید منطقه مسجد جامع قم افزود: از میان شهدای جنگ تحمیلی، 16 هزار نفر در جریان بمباران مناطق مسکونی به شهادت رسیدند و بقیه در جبهه های نبرد شهید شدند.

وی با تبیین ترکیب نیروهای نظامی ایران در دوران جنگ تحمیلی افزود: در این جنگ 217 هزار ارتشی، 2 میلیون و 130 هزار نیروی بسیجی به همراه 200 هزار نیروی سپاه، شهربانی و ژاندارمری در مقابل تجاوز دشمن ایستادند.

جعفری با یادآوری این که در دفاع مقدس 85 هزار نیروی بسیجی و 48 هزار ارتشی به فیض شهادت نائل شدند، افزود: در این جنگ بیش از 33 هزار دانش آموز و بیش از سه هزار و 500 دانشجو به شهادت رسیدند.

جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به شهادت سه هزار و 317 روحانی در این دوران خاطر نشان کرد: قشر روحانیت به نسبت تعداد جمعیت خود 12 برابر اقشار دیگر در این جنگ شهید داده است.

جعفری گفت: در این دوران 88 مسیحی، 18 کلیمی و 9 زرتشتی در دفاع از خاک میهن شهید شدند و 2 هزار تبعه غیر ایرانی نیز با حضور در جبهه های نبرد در مقابل عراق به شهادت رسیدند.

وی با اشاره به 672 هزار جانباز و 42 هزار آزاده به عنوان یادگاران دوران دفاع مقدس افزود: در این جنگ طبق برآوردهای اولیه بیش از یکهزار میلیارد دلار به ایران خسارت زده شد.

وی با بیان این که سازمان ملل میزان خسارت وارده به ایران را حدود 200 میلیارد دلار برآورد کرده است، افزود: عراق با این رقم خسارت موافقت نکرد و در نهایت با کارشناسی های انجام شده میزان نهایی خسارت وارده به ایران 97 میلیارد دلار تعیین شد.

جعفری با بیان این که این خسارت باید از عراق گرفته شود، افزود: اکنون آمریکا نفت عراق را می فروشد، لذا باید بدون هیچ ملاحظه ای خسارت وارده به ایران را از عراق دریافت کرد.



* نابودی نظام اسلامی مهمترین هدف جهانیان از جنگ با ایران بود

جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس ارتش جمهوری اسلامی ایران همچنین گفت: جهان در هشت سال جنگ تحمیلی تمام عزم خود را برای نابودی نظام اسلامی جزم کرده بود.

سرهنگ جعفری یادآور شد: ایران به تنهایی در این جنگ نابرابر در مقابل دشمنان اسلام ایستادگی کرد.

وی در تبیین علت تنهایی ایران در جنگ تحمیلی به ارایه آماری از تجهیزات و امکانات ایران در مقایسه با دشمن پرداخت و اظهار کرد: در آغاز جنگ ایران یکهزار و 740 تانک داشت، در حالی که عراق از دو هزار و 700 تانک برخوردار بود.

جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس ارتش افزود: در پایان جنگ تعداد تانک های ایران به یکهزار کاهش یافته اما تانک های عراقی به چهار هزار و 500 تانک رسیده بود.

وی با بیان این که در آغاز جنگ تعداد هواپیماهای ایران 445 فروند و برای عراق 332 فروند بود، افزود: در پایان جنگ، این آمار برای ایران به 65 فروند کاهش و برای عراق به بیش از 500 فروند هواپیما افزایش پیدا کرد.

سرهنگ جعفری تعداد هلیکوپترهای ایرانی در سال های نخستین جنگ را 500 فروند و برای ارتش عراق 40 فروند برآورد کرد و گفت: این آمار در پایان جنگ برای ایران 65 فروند و برای عراق 150 فروند بود.

جعفری به مقایسه نیروهای نظامی دو کشور به نسبت جمعیت آنها پرداخت و یادآور شد: تعداد نیروهای ایرانی در اوایل جنگ بیش از 365 هزار تن و میزان نیروهای عراقی 200 هزار نفر بود.

وی افزود: در پایان جنگ تحمیلی، شمار نیروهای ایران به حدود 400 هزار و تعداد نیروهای عراق به بیش از یک میلیون نفر رسیده بود.

این مقام ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به کمک 45 میلیارد دلاری کشورهایی چون مصر، اردن و عربستان به عراق در دوران دفاع مقدس افزود: در جریان نبرد ایران با عراق 247 نیروی نظامی از کشورهای مصر، سودان، تونس، مراکش، اردن، فلسطین، هند، امارات، لیبی، موریتانی، سومالی، نیجریه و الجزایر به دست نیروهای ایرانی به اسارت گرفته شدند.

جانشین بنیاد حفظ آثار ارتش همچنین خاطر نشان کرد: در دوران دفاع مقدس 40 کشور عضو غیر دائم شورای امنیت شدند و در مجموع 320 رای در مورد جنگ در حال وقوع در منطقه از سوی آن داده شد که حتی یک رای هم به نفع ایران نبود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین