کد خبر: ۲۶۵۹۰۸
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۳

لاریجانی امروز عازم ژنو می شود

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی بعدازظهر امروز (یکشنبه) برای شرکت در یکصد و سی و یکمین اجلاس اتحادیه بین المجالس جهانی عازم شهر ژنو سوئیس می شود.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش ایرنا، یکصد و سی و یکمین اجلاس اتحادیه بین المجالس جهانی از روز دوشنبه 13 اکتبر (21 مهرماه) به مدت چهار روز با حضور نمایندگان 141 کشور عضو و همچنین با شرکت علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در شهر ژنو برگزار می شود.

مبارزه جهانی با تروریسم، کشتار انسان های بی دفاع، رعایت حقوق شهروندی و حقوق بشر، مقابله با افراط گرایی مذهبی و پایان خشونت علیه زنان از محورهای اصلی این اجلاس بین المللی است.

براساس برنامه اعلام شده، رییس مجلس شورای اسلامی روز سه شنبه در این اجلاس سخنرانی می کند.

در اجلاس ژنو قرار است رییس دوره ای جدید اتحادیه بین المجالس جهانی برای دو سال آینده انتخاب شود.

در حال حاضر «عبدالواحد الراضی» ریاست دوره ای اتحادیه بین المجالس جهانی را برعهده دارد که در اجلاس ژنو رییس جدید انتخاب می شود.

«صاحب حسین چودری» از کشور بنگلادش، خانم «نوری حیاتی» از اندونزی، خانم «ورونوین بیشاب» از استرالیا و «عبدالله شهید» از مالدیو نامزدهای تصدی ریاست اتحادیه بین المجالس جهانی هستند.

مجمع دبیران کل مجالس در ژنو نیز هفت نشست تخصصی دارد و همچنین دو اجلاس منطقه ای آسیایی و پاسفیک و کشورهای اسلامی در حاشیه اجلاس ژنو برگزار می شود. 

یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و عضو هیات پارلمانی ایران نیز نامزد عضویت در کمیته اجرایی اتحادیه بین المجالس هانی رکن اصلی این اتحادیه است.

به گفته حسین شیخ الاسلام مشاور امور بین الملل رییس مجلس شورای اسلامی، نشست های مقدماتی این اجلاس روزهای شنبه و یکشنبه تشکیل شده است و جلسه رسمی یکصد و سی و یکمین اجلاس اتحادیه بین المجالس جهانی از روز دوشنبه در دو نوبت صبح و بعدازظهر آغاز به کار می کند.

وی ادامه داد: مراسم اختتامیه این اجلاس نیز با انتشار یک قطعنامه، یک بیانیه و ماده اضطراری به پایان می رسد.

مشاور امور بین الملل رییس مجلذس یادآور شد: «کاظم جلالی» نماینده مردم شاهرود عضو کمیته دموکراسی و حقوق بشر و «سید موید حسینی صدر» نماینده مردم خوی عضو کمیته صلح و امنیت بین الملل اتحادیه بین المجالس جهانی هستند.

شیخ الاسلام خاطرنشان کرد: «سیدهادی حسینی» نماینده مردم قائم شهر و «عباس پاپی زاده» نماینده مردم دزفول در کمیته توسعه پایدار، مالیات و تجارت، «ضرغام صادقی» و «محمدمهدی زاهدی» در کمیته دموکراسی و حقوق بشر و «جواد جهانگیرزاده» در کمیته امور سازمان ملل این اتحادیه عضویت دارند.

وی با بیان این که «احمد رضا دستغیب» رییس شورای اجرایی بین المجالس جمهوری اسلامی ایران در هیات پارلمانی کشورمان حضور دارد، تصریح کرد: «فاطمه رهبر» نماینده مردم تهران نیز در نشست نمایندگان زن مجالس شرکت می کند.

وی همچنین گفت: همچنین «عباس پاپی زاده» نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده جوان با کمتر از 40 سال سن در این اجلاس حضور می یابد. 

وی افزود: نقش پارلمان ها در ایجاد توازن میان امنیت ملی، امنیت انسانی، آزادی های فردی و دفع تهدیدات فراروی دموکراسی از موضوعات اصلی کمیته دموکراسی و حقوق بشر این اتحادیه است.

مشاور امور بین الملل رییس مجلس، «جنگ سایبری، تهدید جدی فراروی صلح و امنیت جهانی» را از دیگر موضوعات اصلی مورد بحث در کمیته دموکراسی و حقوق بشر اتحادیه بین المجالس جهانی عنوان کرد.

شیخ الاسلام یادآور شد: این دو موضوع از بندهای بیانیه پایانی یکصد و سی و یکمین اجلاس اتحادیه بین المجالس جهانی خواهد بود.

وی همچنین اظهارداشت: مدیریت آب و ارتقای اقدامات پارلمان ها درزمینه آب از محورهای مهم کمیته توسعه پایدار، مالیات و تجارت است.

مشاور امور بین الملل رییس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: غربی ها و آمریکایی ها سعی دارند اتحادیه بین المجالس جهانی را زیر چتر سازمان ملل ببرند که ایران بر ضرورت استقلال این اتحادیه تاکید دارد.

شیخ الاسلام تصریح کرد: هیات پارلمانی ایران، ماده اضطراری را با عنوان «مسوولیت اتحادیه بین المجالس جهانی در پایبندی به منشور سازمان ملل در حل عادلانه درگیری ها و اقداماتی که برای جلوگیری از ازدیاد تهدیدات تروریستی» پیشنهاد می کند.

مشاور امور بین الملل رییس مجلس یادآور شد: لاریجانی در حاشیه این اجلاس نیز با همتایان خود دیدار و درباره مسایل منطقه ای، روابط دو جانبه و مسایل پارلمانی گفت و گو می کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین