کد خبر: ۲۶۶۲۱۷
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۷
جواد هروی: دلیل لغو بورسیه کوچکی‏‌نژاد «ِکبر» سن است

ضرورت دادگاهی‌شدن مسئولان متخلف در بورسیه‌های غیرقانونی

نام ۱۰ نماینده که در میان فهرست بلندبالای سه هزار بورسیه غیرقانونی دولت احمدی‌نژاد بود را یکی از نمایندگان مجلس نهم افشا کرد و بعدتر برخی نقدها نسبت به این خبر و حضور نمایندگان در فهرست در صحن علنی مجلس پیچید. کمی بعدتر یکی از اسامی نمایندگان حاضر در فهرست بورسیه‌های غیرقانونی با برخی اسناد روی سایت‌ها منتشر شد. البته جبار کوچکی نژاد بلافاصله خبر و اسناد منتشر شده را تکذیب کرد و توضیحاتی ارایه کرد مبنی بر اینکه بورسیه غیرقانونی به او تعلق نگرفته و لغو بورسیه نیز در کار نبوده اما عضو کمیسیون آموزش مجلس از دلایل لغو بورسیه کوچکی‌نژاد خبر داده و آن را هم عدم تناسب سن برای برخورداری از فرصت بورسیه ارایه شده در دانشگاه عنوان می‌کند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس سیاسی: «جواد هروی» همچنین درباره اینکه آیا کمیسیون آموزش اسناد منتشر شده از بورسیه غیرقانونی کوچکی‌نژاد را بررسی خواهد کرد یا نه، می‌گوید: «ترجیح میدهم در این مرحله مصداقی وارد نشوم اما نکته مهم اینکه تحصیل مدیران به هنگام اشتغال به کار – که در میان فهرست بورسیه‌شدگان زیاد هم به چشم می‌خورد- فراوان بوده و می‌توان گفت که خانه از پای‌بست ویران است.»

به گزارش آفتاب، جبار کوچکی‌نژاد پیش از این  در گفت‌و‌گو با سایت «تدبیر» به طور کلی ماجرای بورسیه شدن خود را تکذیب کرده بود: «آن زمان موضوعی درباره ثبت نام در دانشگاه‌های خارج از کشور مطرح شد و گفتند شما می‌توانید آن را به تحصیل در داخل کشور تبدیل کنید و قرار بود تبدیل کنند. اما ما دیگر پیگیر این موضوع نشدیم.»

برخی نام‌ها در فهرست بورسیه‌ها باعث تاسف است 

البته او احتمال بورسیه‌شدن نمایندگان دیگر را تکذیب نکرده: «شاید تعدادی از نمایندگان جزو بورسیه‌شدگان باشند ما منکر این موضوع نیستیم. اما باید ببینیم قانونی است یا غیرقانونی.»

 جواد هروی که این روزها در مجلس بیش از دیگران پیگیر ماجرای بورسیه‌ها است همچنین می‌گوید: «نام‌هایی در ماجرای بورسیه‌های غیر قانونی وجود دارد که دخالتشان در این ماجرا باعث تاسف شدید می‌شود و وزیر علوم تاوان لغو بورسیه برخی مسوولان و داماد و عروس‌شان را پس می‌دهد.»

ماجرای درز خبر غیرقانونی بودن بورسیه یک نماینده پس از تغییر دولت و در دوران وزارت «رضا فرجی‌دانا» اتفاق افتاد. در آن زمان دانشگاهیان دانشگاه گیلان اسنادی را در برخی سایت‌های محلی منتشر کردند که بعدها خوراک رسانه‌ای شبکه‌های اجتماعی شد. دانشجویانی که نفرات اول فهرست بوده و از ادامه تحصیل محروم شده بودند، از قانون‌شکنی رخ داده در جذب دانشجوی دکترا شکایت کردند و با تأکید وزیر علوم مسئولان وقت دانشگاه جلو‌ی ادامه تحصیل افراد غیرقانونی در این دانشگاه گرفته شد.

ضرورت دادگاهی شدن مسئولان متخلف در بورسیه‌های غیرقانونی

البته ماجرای جبار کوچکی‌نژاد به همینجا ختم نمی‌شود. علاوه بر اخبار مربوط به بورسیه غیرقانونی او که در سایت‌ها منتشر شده، خبر دیگر مرتبط به او اینکه برادرزاده این نماینده- که داماد او  هم هست- در دولت قبل به عضویت هیأت علمی گروه مکانیک دانشگاه گیلان درآمده است.

این در حالی است که داماد کوچکی‌نژاد مدرک فوق لیسانس مکانیک از دانشگاه امام حسین دارد و جذب فوق لیسانس در حکم هیأت علمی بر اساس قانون ممنوع است. از طرفی گروه مکانیک دانشگاه گیلان تاکنون چندین دوره فارغ‌التحصیل دکترای مکانیک داشته و اگر نیاز به هیأت علمی داشته باشد اولویت جذب از میان دانشجویان برگزیده خود این دانشگاه است. اما کوچکی‌نژاد به تدبیر می‌گوید داماداش بر اساس قانون به دانشگاه گیلان منتقل شده و او در این ماجرا نقشی نداشته و حتی یک امضا برای این جابجایی نگرفته، او پیش از این در هوا فضا کار می‌کرده و حدود ۲سال پیش منتقل و وارد دانشگاه گیلان شده است.

قادرمرزی در همین زمینه تاکید دارد که کمیته تفحص شکل گرفته در مجلس و دولت باید هر چه سریعتر نسبت به ارجاع پرونده‌ها به قوه قضاییه و دادگاهی‌شدن متخلفان اقدام کنند. تا این رسیدگی درس عبرتی شود برای دیگران که از موقعیت خود برای بهره‌مندشدن از فرصت‌های دانشگاهی سوء استفاده نکنند. 

ماجرای پرونده بورسیه‌های غیرقانونی همچنان از سوی نمایندگان و برخی در وزارت علوم دنبال می‌شود اما هنوز هیچ نهاد رسمی اسامی نمایندگان مختلف در فهرست بورسیه‌ها را عنوان نکرده است. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین