کد خبر: ۲۶۶۸۸۹
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۱

زنان سالمند آسیب پذیرترند، مراقب آنها باشید

رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: گروه سالمندان در نظام سلامت ، آسیب پذیر تعریف شده اند اما در این بین زنان سالمند با مشکلات مختلف از وضعیت مالی گرفته تا نگهداری از سالمندی دیگر و گاه تنهایی مفرط روبرو هستند که آنها را آسیب پذیرتر از مردان سالمند ساخته است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: دکتر «پریسا طاهری» در گفت و گو با ایرنا به مناسبت هفته سلامت زنان -24 تا 30 مهرماه جاری - افزود: چون زنان نسبت به مردان عمر بیشتری دارند در معرض بیماری های مختلف نیز قرار دارند و برغم ابتلا به بیماری های مختلف، اغلب باید پرستاری گروه یا سالمند دیگری را بر عهده بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: زنان سالمند از درآمد و سطح سواد پایین تری نسبت به مردان سالمند برخوردار بوده و این عوامل موجب آسیب پذیری بیشتر آنان می شود.

وی با بیان اینکه تنها نبودن ، عامل موثری در حفظ سلامت سالمندان به شمار می رود، گفت: ازدواج در 'زنان سالمند تنها' ، بسیار کمتر از مردان هم گروه خود است.

رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت، اظهار داشت: طبق سالنامه آماری سال 90 سازمان ثبت احول تعداد ثبت شده ازدواج زنان 60 سال به بالا سه هزار و 376 مورد و تعداد ثبت شده ازدواج مردان 60 سال هشت هزار و 945 مورد بوده است.

طاهری اضافه کرد: بنا به این آمار ازدواج مردان سالمند 2،8 برابر بیشتر از زنان سالمند بوده و فقط پنج صدم درصد زنان سالمند تنها اقدام به ازدواج کرده اند که این میزان خیلی کم است.

وی گفت: همچنین آزمایشات چکاپ پزشکی در زنان سالمند بسیار کم است بطوریکه طبق یک تحقیق، 91،5 درصد زنان سالمند آزمایش ماموگرافی برای تشخیص سرطان پستان را انجام نداده اند.

رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت، یادآور شد: بطورکلی شایع ترین مشکل جسمانی سالمندان، مشکلات دهان و دندان و پس از آن بیماری هایی مانند دیابت و فشارخون و همچنین انجام ندادن واکسیناسیون و اختلال راه رفتن و محدودیت استفاده از پله از مشکلات سالمندان به شمار می رود.

طاهری گفت: اختلالات خواب و افسردگی و اختلالات بینایی و شنوایی از دیگر مشکلات سالمندان هستند.

وی افزود: بطور کلی 9 درصد سالمندان تنها زندگی می کنند و 10 درصد از این 'سالمندان تنها' با فرزندان خود زندگی می کنند و اغلب سالمندان در امرار معاش مشکل دارند.

وی یادآور شد: در هفته سلامت زنان، چندان توجهی به زنان سالمند نمی شود و جای آنان در این هفته خالی است.

به گفته طاهری شش میلیون و 159 هزار سالمند معادل 8،2 درصد جمعیت در کشور زندگی می کنند که 4،02 درصد آنان مرد و 4،13 درصد آنان زن هستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین