کد خبر: ۲۷۰۱۲۰
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۲

شرط رانندگی زنان در عربستان: سن بالای 30 سال، لباس سنگین و داشتن رضایت نامه ولی

شرط رانندگی زنان در عربستان: سن بالای 30 سال، لباس سنگین بپوشند و رضایت نامه داشته باشندپارلمان عربستان سعودی طرحی را برای آزاد کردن رانندگی زنان در این کشور ارائه کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: براساس این طرح، پیشنهاد شده زنان در ساعت های مشخصی از شبانه روز رانندگی کنند. همچنین زنان راننده باید بالای 30 سال سن داشته و رضایت "ولی" خود را جلب کرده باشند.

برپایه پیشنهاد پارلمان عربستان سعودی، لباس زنان راننده نیز باید "سنگین و وزین" باشد و آنها نباید آرایش کرده باشند.

منابع آگاه در پارلمان عربستان سعودی گفته اند این طرح پیشنهادی پارلمان به هیات دولت رفته است.

پارلمان طرح های پیشنهادی خود را با عنوان رسمی "توصیه" به هیات وزیران ارسال می کند تا در صورت تصویب هیات وزیران، به قانون تبدیل شود.

زنان راننده همچنین باید مجوز رانندگی را از "مراکز آموزش رانندگی زنانه" کسب کنند. راننده زن باید لباس سنگین و وزین بپوشد و از وسایل زینتی هم استفاده نکند.

زنان همچنین تنها می توانند در خیابان های داخل شهر رانندگی کنند و رانندگی آنها در خارج از شهرها شامل روستاها و حومه شهرها تنها به همراه یک محرم امکان پذیر است.

علاوه براین زمان های معین و مشخصی برای رانندگی زنان تعیین شده است. زنان تنها می توانند در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 7 صبح تا 8 شب و در روزهای پنجشنبه و جمعه از ساعت 12 ظهر تا ساعت 8 شب رانندگی کنند.

زنان به هنگام رانندگی حتما باید تلفن همراه داشته باشند و در صورت بروز حادثه یا مشکل در خودرو با "مرکز راهنمایی رانندگی زنان" تماس بگیرد.

در حال حاضر رانندگی زنان در عربستان سعودی ممنوع است و پلیس بارها هشدار داده با زنان به هنگام رانندگی برخورد می کند.
این در حالی است که در عربستان سعودی، قانونی برای ممنوعیت صریح و مستقیم رانندگی زنان وجود ندارد اما به دلیل مخالفت روحانیون اسلامی این کشور، رانندگی زنان امکان پذیر نیست.

تاکنون بارها تعدادی از زنان به دلیل رانندگی بازداشت شده اند.
بسیاری از زنان سعودی از کشورهای همسایه مانند بحرین و امارات، گواهینامه دریافت کرده اند و به هنگام سفر به کشورهای خارجی، رانندگی می کنند.

به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری آلمان، در سال های اخیر بارها زنان سعودی برای آزادی رانندگی، کمپین هایی برای رانندگی راه انداخته اند که با واکنش سختگیرانه و منفی مقامات دولتی و مذهبی عربستان سعودی روبه رو شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین