کد خبر: ۲۷۰۱۸۱
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۶

ظریف، کری و اشتون ، فردا باردیگر بر سر میز مذاکره

وزیر امور خارجه ایران و همتای آمریکایی وی به همراه کاترین اشتون فردا (یکشنبه) در پایتخت کشور عمان در پشت میز مذاکره می‌نشینند تا پس از ماه‌ها گفت‌وگو، در روزهای حساس باقی مانده تا پایان مهلت تعیین شده به تلاش خود برای دستیابی به راه حلی جامع ادامه دهند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: این دور از گفت وگوها درباره موارد اختلافی میان طرفین که عمدتا شامل موضوع غنی‌سازی، لغو تحریم‌ها و مدت زمان توافق است، انجام می‌شود.

در این دور از مذاکرات سیدعباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر امور خارجه و اعضای ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران و نیز جان کری وزیر امور خارجه آمریکا، ویلیام جوزف برنز معروف به بیل برنز معاون ارشد وزیر امور خارجه آمریکا و وندی شرمن نماینده این کشور در گروه ۱+۵ حضور دارند.

همچنین کاترین اشتون که از اول دسامبر سال ۲۰۰۹ میلادی به عنوان مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نقش هماهنگ‌کننده مذاکرات ۱+۵ را بر عهده داشت با واگذاری مسوولیت خود در اتحادیه اروپا به فدریکا موگرینی وزیر خارجه سابق ایتالیا در هفته گذشته، همچنان نقش هماهنگ‌کننده خود را در مذاکرات هسته‌ای حفظ کرده و یکی از طرف‌های مذاکرات در مسقط است.

اختلافات میان ایران و گروه ۱+۵ به ویژه با آمریکا بر سر مواردی همچون میزان غنی‌سازی اورانیوم ایران، تعداد سانتریفیوژها، تاسیسات هسته‌ای فردو و آب سنگین اراک، مدت زمان توافق نهایی، بحث PMD (ابعاد نظامی احتمالی) از جمله موارد مطروحه در مطالعات ادعایی، نحوه نظارت‌ها و بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر تاسیسات هسته‌ای ایران، موضوع تحقیق و توسعه و نحوه لغو کامل تحریم‌ها است.

پیش از این ظریف، کری و اشتون در روزهای ۲۲ تا ۲۴ مهرماه در وین با یکدیگر دیدار سه جانبه داشتند و درباره موضوعات اختلافی یعنی میزان غنی‌سازی اورانیوم ایران، نحوه لغو (برداشتن) تحریم‌ها و مدت زمان توافق مذاکره کردند.

ظریف وزیر امورخارجه ایران در دیدار با وزیر خارجه نروژ درباره مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+۵ گفت: در صورتی که حقوق هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران به رسمیت شناخته شود، ایران آماده توافق است.

پیش ازآن هم مجید تخت روانچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای اعلام کرد که ایران لغو پله به پله تحریم‌ها و نیز غنی‌سازی «دکوری» را نمی‌پذیرد.

به گزارش ایرنا، مذاکره‌کنندگان تلاش می‌کنند تا پیش از پایان مهلت تعیین شده برای مذاکرات هسته‌ای جهت دستیابی به توافق جامع، به این هدف دست یابند؛ هر چند، طبق توافقات قبلی، دو طرف می توانند در موعد مقرر (۲۴ نوامبر برابر سوم آذر) مذاکرات را به مدت ۲ ماه دیگر تمدید کنند اما تاکنون طرف‌های مذاکره تمایلی برای این کار نشان نداده‌اند و اراده خود را بر رسیدن به توافق در زمان تعیین شده متمرکز کرده‌اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین