کد خبر: ۲۷۰۲۷۸
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۴
دستیابی به توافق هسته ای به نفع کشورهای عربی است

وزیر خارجه عمان: ایران قدرت منطقه است

'یوسف بن علوی' وزیر خارجه عمان با تاکید بر اینکه ایران قدرت منطقه ای است، از توافق هسته ای احتمالی میان تهران و گروه موسوم به 1+5 استقبال کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: بن علوی که کشورش به عنوان میزبان گفت و گوهای ایران و 1+5 تعیین شده است، در مصاحبه با روزنامه فرامنطقه ای 'الشرق الاوسط' و در پاسخ به این سوال که آیا توافق احتمالی باعث قدرت گرفتن ایران در منطقه می شود، گفت: مگر ایران همین حالا قدرت منطقه ای نیست؟ 

وی افزود که ایران کشوری با 90 میلیون نفر جمعیت در کرانه خلیج فارس قرار دارد. مگر می شود در منطقه نقشی نداشته باشد؟

وی با مردود دانستن هر گونه نگرانی بابت پیامدهای توافق هسته ای احتمالی میان ایران و 1+5، تصریح کرد که توافق هسته ای یاد شده برای کشورهای عربی نیز مفید خواهد بود.

وزیر خارجه عمان روابط حسنه میان کشورش و ایران را ناشی از این باور مسقط دانست که مولفه گفت و گو در حوزه روابط خارجی اهمیت و ضرورت دارد. 

وی همچنین در واکنش به پرسشی درباره اتهام برخی کشورهای عربی مبنی بر دخالت ایران در امور عراق و سوریه، به دوگانگی معیارها در طرح این اتهام با توجه به مداخلات سایر کشورها در امور عراق و سوریه و انفعال نهادهای حقوقی بین المللی در برابر آن اشاره کرد.

یوسف بن علوی درباره نظر برخی غربی ها مبنی بر رجحان عدم توافق بر دستیابی به یک توافق بد، گفت: همه به دنبال معامله خوب هستند، اما شما چطور می خواهید خوب و بدش را بسنجید؟ ایرانیان هم به دنبال معامله هستند.

وزیر خارجه عمان در پاسخ به سوالی درباره دلخوری برخی کشورهای عربی از حضور نداشتن در مذاکرات هسته ای گفت: ما طرف اصلی نیستیم. این یک موضوع بین المللی است و ما توانایی و تجربه مذاکره درباره برنامه هسته ای ایران را نداریم؛ حتی تاسیسات اتمی هم نداریم. پس درباره چه می خواهیم مذاکره کنیم؟

'بن علوی' همچنین در خصوص احتمال میانجی گری دولت متبوعش برای بهبود مناسبات تهران و ریاض، گفت که کشورش چنین قصدی ندارد زیرا ایران و عربستان خود قادر به توسعه روابطشان هستند، هر چند مسقط عربستان را در این زمینه تشویق می کند. 

وزیر امور خارجه عمان در بخش دیگری از سخنانش بار دیگر تلاش برای تشکیل نهادی موسوم به 'اتحادیه خلیج' را ناموجه و نادرست خواند و گفت که هدف باید منفعت مردم و نه حکومت ها باشد. 

وی اضافه کرد: اروپایی ها یک هدف راهبردی داشتند که برای رسیدن به آن، سخت کوشیدند و در آخر هم نتوانستند اتحادیه اروپایی شان را تحقق ببخشند. ما چرا باید از آنان الگوبرداری کنیم؟

به گزارش ایرنا، وی درباره تنش در روابط میان عربستان، بحرین و امارات از یک سو و قطر از سوی دیگر گفت تنش های سیاسی پایان یافته است؛ چیزی که باقی است، احساسات به جا مانده از گذشته است.

بن علوی در بخش دیگری از سخنانش، احتمال خلاء قدرت در صورت نیاز به تعیین جانشین برای پادشاه عمان را رد کرد و گفت: شجره خاندان حاکم در عمان به 260 سال پیش یا بیشتر باز می گردد و معمولا ولیعهد هم انتخاب نکرده اند. جانشین الزاما توسط سلطان انتخاب نمی شود، بلکه خاندان تصمیم می گیرند. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین