کد خبر: ۲۷۰۴۴۳
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۶
مجید رضاییان، روزنامه‌نگار و استاد دانشگاه:

با استفاده از واژه "مسئولانه"، آزادی را محدود نکنیم

نمایشگاه مطبوعات امسال با شعار "آزادی مسئولانه" دومین روزبرگزاری خود را سپری می‌کند. نمایشگاهی که به سبب کم‌رونق‌شدنش پارسال برگزار نشد و حتی عده‌ای برای رونق‌دهی مجدد آن خواستار برگزاری آن در مجاورت نمایشگاه کتاب بودند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس فرهنگی: نمایشگاه مطبوعات امسال درحالی برگزار می‌شود که علی جنتی وزیر ارشاد امسال از وابسته‌بودن رسانه‌ها به جریانات سیاسی انتقاد کرده و گفته است: رسانه‌ها نباید خود را به پیاده‌نظام جریانات سیاسی تنزل دهند.

به گزارش آفتاب، به نظر می‌رسد نمایشگاه مطبوعات فرصتی برای نگاه کردن به مشکلات رسانه‌ها در کشور به شمار می‌آید؛ رسانه‌هایی که با مشکلاتی چون خطر توقیف و تعطیلی دست وپنجه نرم می‌کنند و با مستقل‌بودن فاصله دارند.

مجید رضاییان، روزنامه‌نگار برجسته و استاد علوم ارتباطات دانشگاه علامه در گفت‌وگو با «آفتاب» شعار "آزادی مسئولانه" و راهکارهای رسیدن به مطبوعات مستقل را بررسی کرد.

وی از بنیان‌گذاران روزنامه‌نگاری تحلیلی به شمار می‌آید و نقش مهمی در تاسیس روزنامه‌هایی متفاوتی چون ایران، انتخاب و جام جم و نیز تاسیس دانشکده خبر داشته است.

رضاییان در پاسخ به پرسش خبرنگار «آفتاب» درباره واکاوی انتخاب شعار" آزادی مسئولانه" گفت: «آزادی بیان حق مسلم مطبوعات در همه جای دنیا است. حالا اگر ما بگوییم قرائت ما از آزادی بیان، آزادی مسئولانه است نیز خلاف واقع نیست اما نکته مهم این است که نباید با در هم آمیختن واژه‌ها برای اصل مهم آزادی بیان در مطبوعات محدودیت ایجاد کرد. در این موارد حتی اگر قصد و نیتی اینچنینی وجود نداشته باشد که قطعا نیز وجود ندارد، تاکید زیاد بر واژه مسئولانه محدود کردن واژه آزادی بیان که اصل مسلم ذات رسانه‌هاست را به یاد می‌آورد.»

رضاییان از به‌کاربردن مکرر واژه مسئولیت در مطبوعات انتقاد کرد و گفت: «زمانی که آزادی بیان به درستی تعریف شود ما می‌توانیم، واژه مسئولیت را نیز بهتر بشناسیم. آزادی بیان در سال ۲۰۱۴ میلادی امری روشن و جزء کار ذات رسانه است و با گسترش فضای وب و شبکه‌های اجتماعی این اصل برای همه بدیهی و روشن است. مشکل از جایی آغاز می‌شود که  در مطبوعات ما عناوین سرجای خود قرار ندارند به همین دلیل واژه صاحب امتیاز که در همه جای ناشر نام دارد.

وی ادامه داد: «مدیرمسئول و سردبیر کل، مدیرمسئول رسانه محسوب می‌شود و به نام مدیرمسئول خوانده می‌شود. در حالیکه در دنیا چنین واژه‌هایی نداریم وقتی قانون نظام صنفی و حتی نظام جامعه همگانی رسانه‌های ما با محدودیت‌هایی همراه است، به کاربردن بیش از حد واژه مسئولانه به نوعی محدود کردن آزادی بیان است.»

رضاییان در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار «آفتاب» درباره راهکارهای رسیدن به رسانه‌های مستقل گفت: «مالکیت رسانه‌ها در دو دنیا به دو بخش دولتی و خصوصی تقسیم می‌شود در کشورهای دیگر اگر رسانه‌ای متعلق به حزب سیاسی بوده و از جانب آن حمایت شود این موضوع به صورت شفاف بیان می‌شود به همین دلیل است که رسانه‌های مستقل و دولتی  ونیمه‌دولتی که توسط بخش‌هایی از حاکمیت حمایت می‌شوند به صورت شفاف، روش مشخص و مرزبندی شده‌اند.»

رضاییان نفش رسانه‌های مستقل را برای شفاف‌سازی موضع و جایگاه رسانه پراهمیت دانست و تاکید کرد: «رسانه‌های مستقل می‌توانند با مطالبه عمومی مبنی بر شفاف‌سازی، روشن شدن مرز رسانه مستقل و دولتی به حل این موضوع کمک کنند تا رسانه‌های مستقل جایگاه خود را پیدا کنند.» رضاییان در خاتمه راه افزایش رسانه‌های مستقل را در تقویت بخش خصوصی متصور دانست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین