کد خبر: ۲۷۰۴۶۴
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۰
در همایش «زنده باد مرگ بر امریکا» مطرح شد؛

مناظره بذرباش و بلوکات با شکوری راد و کواکبیان

مهرداد بذرپاش، مهدی بلوکات، علی شکوری راد و مصطفی کواکبیان فعالان سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب در همایشی با عنوان «زنده باد مرگ بر آمریکا؛ مذاکره و تعامل یا اصول مقاومت» در دانشگاه تهران به مناظره ای پرداختند که محور آن مذاکرات هسته ای، عملکرد دولت یازدهم، قیام کربلا، تسخیر لانه جاسوسی و حوادث سال 88 بود.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش ایرنا، مهرداد بذرپاش در نخستین بخش از سخنان خود گفت: برخی درصحنه سیاسی امروز کشور اعتقاد دارند که باید با دین مردم نیز بازی کرد و ایدیولوژی را در صحنه سیاسی نیز بسط داد.

این عضو جبهه پایداری گفت: هدف از بیان این مطلب این است که کسی تردید ندارد که معصوم در دشت نینوا سعی کرد با همه اتمام حجت کند اما در برابرش صف آرایی کردند و با وی جنگیدند؛ این همان تعریف مذاکره است که امروز استفاده می شود.

وی ادامه داد: مشکلی در کشور داریم و سیاسیون به دنبال ایجاد آن هستند که رقابت سیاسی را از سطوح اصلی و عقیدتی به سطوح مباحث مسلم دینی برای جذب آرا بکشانند.

بذرپاش با بیان این که برخی به دنبال بازی سیاسی با دین مردم هستند، گفت: برخی دوست دارند دو قطبی سازی کنند که در دستور کار امروز سیاسیون کشور ما قرار گرفته است.

وی در بخش دوم سخنان خود، با بیان این که شهدای هسته ای در مسیر 13 آبان حرکت کردند و خون خود را فدای انقلاب کردند، اظهار داشت: امروز به آسانی از خون آنها می گذریم و حتی به خاطر یک بشکه نفت کارهای آنان را به فراموشی می سپاریم و من امروز می گویم که مصطفی های شهید، شرمنده ایم.

این عضو جبهه پایداری اظهار داشت: خیلی از 400 نفری که لانه جاسوسی را تسخیر کردند پس از انقلاب به شهادت رسیدند و آنها در مسیری که انتخاب کردند مانند اصلاح طلبان امروزی پشیمان نشدند.

وی با قرائت سخنانی از حضرت امام (ره) در مورد آمریکا گفت: برخی ها امروز از سخنان امام (ره) پشیمان هستند و می گویند که اگر ایشان نکاتی را مطرح کردند برای همان زمان بوده است اما باید بگویم که آمریکا یک کشور نیست بلکه یک ایدئولوژی است و برخی می خواهند ایران را مانند کشورهای اسکاندیناوی اداره کنند و می گویند شعار «مرگ بر آمریکا» برای گذشته است و امروز فرق کرده و آمریکا از مواضع خود دست کشیده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروز باید بگوییم تمام تلاشی که تیم مذاکره کننده انجام می دهد برای این است که شرایط را به قبل از انتخابات سال 1388 بازگرداند و این نشان می دهد که پس از سال 1388 و ظلمی که به نظام شد، این تحریم ها به وجود آمده و پس از توافق ژنو نیز پنج بار تحریم شدیم.

وی افزود: برای اولین بار در تاریخ بشریت، سازمان ملل به کشور و نماینده سیاسی آن ویزای سفر به آنجا را نداد و آن موضوع در زمان دولت یازدهم اتقاق افتاد و ایران از موضع ضعف با آمریکا برخورد کرد در حالی که آقای «حمید ابوطالبی» خودش را یک اصلاح طلب می داند.

وی ادامه داد: فکر می کنم برای دولتی که می خواهد متفاوت از گذشته باشد، این موضع جالب نباشد زیرا حتی در زمان سخنرانی رییس جمهوری در سازمان ملل، فقط یک وزیر خارجه به صحبت های وی گوش می داد و هیچ کس دیگر ننشسته بود؛ این که دیگر احمدی نژاد نیست که علیه آن شعار می دهید.

بذرپاش با اشاره به شعار نه غزه ونه لبنان گفت: دولت های اصلاح طلب همواره فرهنگ ها را قربانی می کنند و اگر آن شعار در همان وقت اجرایی می شد امروز در خیابان های تهران، داعش سرهای شیعیان را از بدن جدا می کرد.

وی گفت به نظر من، نظام اشتباه نکرد که خط مقدم جبهه خود را در لبنان و غزه قرار داد؛ مشکل ما دعواهای سیاسی نیست بلکه این است که نمی خواهیم اشتباهات تاریخی خود را بپذیریم.

بذرپاش دربخش دیگری از سخنانش با بیان این که صدا و سیما از بسیاری از رسانه های چپ بهتر است و حداقل از وی. اُ. ای و بی. بی. سی برای اختلاف افکنی استفاده نمی کند و در چارچوب نظام است، گفت: من از شما می پرسم که چرا بی. بی. سی و وی. اُ. ای بی محابا از سیاست های اصلاح طلبان دفاع می کند و الجزیره ای که تا آرنج دستش به خون مردم عراق و سوریه آغشته است، از شما حمایت می کند؛ پس اگر اصلاح طلبان رسانه های بیشتری نداشته باشند، قطعا با وجود اینها، رسانه کمتری ندارند.

وی خطاب به کواکبیان که در این مناظره حضور داشت، گفت: شما می خواهید از مذاکره پیراهنی درست کنید که در انتخابات آینده از آن استفاده کنید. آیا جان کری می گوید که اگر شما با ما مذاکره نکنید جمهوری خواهان انتخابات را می برند؟ و یا مذاکرات با شما سطح امنیت ملی ما را کاهش می دهد؟ اما اصلاح طلبان خط امنیت را نازل کرده و به انتخابات آینده پیوند زدند.

بذرپاش با بیان اینکه نسل اول تحریم ها زمان هاشمی ،نسل دوم زمان خاتمی و نسل سوم پس از خیانت اصلاح طلبان پس از 88 اتفاق افتاد، گفت: پس از آن بود که آمریکا گفت ما دیگر دولت ایران را قبول نداریم و باید آنها را تحریم کنیم.

وی گفت: دعوای شما بین موسوی و احمدی نژاد نیست؛ بلکه اتفاقات سال 88 برای زیر سوال بردن نظام بود؛ اما ما مثل شما نیستیم که اگر شکست بخوریم سطل آشغال آتش بزنیم و در خیابان ها بریزیم بلکه ظرفیت مان بالاست.

بذرپاش افزود: من اسم دولت اصولگرایان را می شنوم یاد عثمانی ها و دولت اصلاح طلبان یاد قاجاریه می افتم. از قدیم روشنفکر و مذهبی وجود داشت و همیشه روشنفکران به دنبال غش کردن در بغل غربی ها بودند اما همان کشوری که شما امروز حمایت می کنید، آنها از کسانی حمایت می کنند که هم کیشان مرا در سوریه سر می برند.

وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: من کسی را متهم به دروغ گویی نکردم اما بزرگترین دروغ را اصلاح طلبان در سال 88 گفتند.

بذرپاش گفت معمولا اسناد محرمانه 60 سال بعد رونمایی می شود و من مطمنم 60 سال بعد اسنادی رو می شود که نشان می دهد آمریکا در سال 88 از اصلاح طلبان حمایت کرده اند.

وی گفت: من اگر انتقاد می کنم برای این است که می گویم یارانه مردم را بدهید، دولتی کارآمد باشید و نه این که همه کارها را تعطیل کنید و فقط ژست مذاکره بگیرید؛ برای همین است که می گویم فضا را دوقطبی کرده اید و به دنبال محکوم کردن مردم هستید.

بذرپاش افزود: مطمن باشید آمریکایی ها کوچکترین عدولی از دین خود نمی کنند اما شما از آمریکایی ها کمترید که از مواضع خود گذشتید زیرا به دنبال مسخره کردن دستاوردهای هسته ای هستید.

این عضو جبهه پایداری تاکید کرد: شما نمی توانید نه راه بسازید و نه مسکن، نه اقتصاد را سامان دهید و نه حتی کوچکترین موضوع اقتصادی را درست کنید؛ نمی دانم چگونه 24 میلیون رای سال 88 را نادیده گرفتید اما 18 میلیون رای انتخابات اخیر را نماد جمهوریت می دانید.

وی گفت: نماد تندروی گنجی بود، و ندا آقا سلطان را غربی ها زدند و حتی شما می خواهید از اسید پاشی علیه مخالفان خود استفاده کنید. شما کارآمد نیستید بلکه می خواهید وقتی سفره ای پهن است خود را به وسط آن پرت کنید و بگویید ما هم هستیم؛ می خواهید از کربلا هم استفاده سیاسی کنید. ما برای همه ایدئولوژی های ملت احترام قائلیم اما شما به دنبال دو قطبی کردن کشور هستید.

** شکوری راد: کسی از تسخیر لانه جاسوسی پشیمان نیست

پس از سخنان بذرپاش، «علی شکوری راد» فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: کسانی که لانه جاسوسی را تسخیر کردند حرکت بزرگی انجام دادند و حتی یک نفر از آنها از کرده خود پشیمان نیست.

وی با نام بردن از 15 نفر از اعضای دانشکده پزشکی دانشگاه تهران در جریان تسخیر سفارت آمریکا، گفت: فقط دو نفر از آنها هم اکنون اصلاح طلب هستند و یک نفر را نمی دانم چه موضعی دارد.

وی با بیان این که باید مقتضیات زمان و مکان در تمامی مسایل رعایت شود، گفت: این درست نیست که از صحبت های رهبری و امام (ره) چماقی درست کنیم و بر سر یکدیگر بکوبیم.

وی گفت: در زمان انقلاب، من و بسیاری دیگر از انقلابیون و حتی حضرت امام بی. بی. سی گوش می کردیم زیرا اخبار انقلاب را این رسانه منتشر می کرد. امروز صدا و سیما در بیست و سی مرتب دروغ می گوید و امکان رساندن صدای ما به مخاطبان وجود ندارد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: مذاکرات را رهبری تایید کرده و دکتر ظریف جزو جبهه ما نبود.

شکوری راد با اشاره به جریان نیک براون و مذاکره وی با محمد جواد لاریجانی خطاب به بذرپاش گفت: آنقدر که شما ما را متهم به حمایت غرب می کنید، یادم می آید که خود شما بودید که سال 76 در دامان انگلیس غش کردید .در این اواخر نیز حتی دیدم که دولت احمدی نژاد چندین بار به غربی ها نوشت و التماس می کرد که با آنها مذاکره کند اما غربی ها به وی راه نشان ندادند.

وی اظهار داشت: من معتقدم شعار مرگ بر آمریکا شعار اصیل و ریشه دار انقلاب است و وقتی می گوییم مرگ بر آمریکا، منظورمان خوی آمریکایی است که این خوی مبتنی بر داشتن قدرت برای تحمیل نظرات و پول و ثروت برای در دست داشتن رسانه ها است و از این سه موضوع برای زیر پا گذاشتن حقوق ملت استفاده کرد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: باید با خوی استکباری مقابله کنیم.

شکوری راد با بیان این که سعید مرتضوی در زمان دولت اصلاحات کارهای غیرقانونی انجام می داد که امروز آشکار شده است، گفت: اتفاقی که از سوی این فرد در دولت اصلاحات رخ داد، در جریان کهریزک نیز رخ داد و این خوی استکباری بود.

وی گفت: در جریان کوی دانشگاه اتفاقات بدی افتاد که رهبری نیز از آن آزرده شدند اما تنها یک سرباز آنهم به جرم دزدیدن یک ریش تراش محکوم شد و می گویم کسانی هستند که از این حاشیه های قدرت برای اجرای خوی استکباری خود استفاده می کنند.

شکوری راد گفت: اعدام یک نفر در جریان پرونده 3 هزار میلیارد تومانی حلقه ضعیفی است در حالی که افراد مهمتری دراین حلقه وجود داشتند اما به دلیل داشتن قدرت از محاکمه مصون ماندند. به آقای بذرپاش توصیه می کنم که حرف مردم را بزند. جرم باید قانونی باشد، یعنی در قانون تعریف شده باشد.

وی گفت: ظرفیت های کشور باید در مسیر انقلاب باشد. رهبری برای یک جناح نیست که بخواهیم ایشان را مصادره کنیم و اصولگرایان باید واقعیتی به نام «اصلاح طلبان» را به رسمیت بشناسند نه اینکه عده ای بخواهند آن را حذف کنند.

** کواکبیان: 

به گزارش خبرنگاران سیاسی ایرنا، مصطفی کواکبیان دبیر کل حزب مردمسالاری نیز با اشاره به قیام عاشورا گفت: سه نظریه برای قیام امام حسین وجود دارد که بر اساس آنها می توان گفت امام تنها برای قیام و انقلابی گری به کربلا نرفته بودند. 

وی تشکیل حکومت دینی، تحقق امربه معروف در کربلا ، اصلاح حکومت پیامبر و انقلابی گری را سه نظریه مطرح برای قیام امام حسین (ع) ذکر کرد و با انتقاد به عنوان مناظره امروز با عنوان «زنده باد مرگ بر آمریکا؛ مذاکره و تعامل یا اصول مقاومت» انتقاد کرد و گفت: عنوان مذاکره و تعامل یا اصول مقاومت در کنار هم صحیح نیست چرا که این دو نقطه، مقابل هم هستند و نمی توانند با هم جمع شوند. 

کواکبیان گفت: معتقدم که امام حسین برای مذاکره در کربلا قیام کرد نه برای مقاومت اما این موضوعی مورد بحث است که باید بررسی شود. 

وی با طرح نظریه تکلیف هم گفت: امام حسین راه تکلیف را رفت و هر کجا لازم بود قیام کردند و هر جا نیاز بود، مقاومت پیشه کردند.

کواکبیان گفت: معتقدم هر جا لازم به مذاکره باشد باید به این امر اقدام کرد و هر جا نیاز به مقاومت هست نیز باید مقاومت کرد. 

کواکبیان در پاسخ به سخنان بذرپاش گفت: اگر بررسی کنیم که چه کسانی با مردم بیشتر بازی سیاسی می کنند حرف زیاد است. کسانی هستند که بجای حکومت دینی، دینی حکومتی را ترویج می کنند که البته در این باره حرف زیاد دارم. 

وی با یادآوری خاطره ای در باب کف زدن های دانشجویی در یک مناظره دانشجویی گفت: یادم هست که عده ای در انتقاد به کف زدن های دانشجویان گفته بودند که این کف زدن ها به مثابه تیری بود که به مکتب حسین خورده است. 

وی درباره فضای 13 آبان سال 58 هم گفت: آن زمان، شرایط و فضای حاکم میان مردم فرق می کرد و حرکت مردمی انقلابی و خود جوش بود و نه باید با شرایط کنونی، آن را مطابقت داد. 

این فعال سیاسی اصلاح طلب تصریح کرد: نباید برخی حرکات 35 سال پیش را دوباره تکرار کنیم . چرا که شرایط کنونی متفاوت با شرایط آن زمان است. 

دبیر کل حزب مردمسالاری درباره مذاکره ایران با آمریکا هم گفت: 4 دیدگاه در نحوه تعامل ایران با آمریکا وجود دارد اول آنکه بدون قید و شرط ارتباط برقرار کنیم مثل دیدگاه آقای هوشنگ امیر احمدی و خیلی های دیگر که فیلشان هوای هندوستان و یا فضای قبل از انقلاب کرده است . 

وی ادامه داد: دیدگاه دوم آن است که هیچ مذاکره ای با هیچ جای دنیا نداشته باشیم و اساسا هر مذاکره ای با دنیا ممنوع است همچون نظریه و دیدگاه محمود احمدی نژاد رییس جمهوری سابق که می خواست مدیریت جهانی کند و دنیا به وی جواب نداد . 

وی دیدگاه سوم را دیدگاهی برشمرد که دولت یازدهم را در مذاکره با آمریکا محکوم می داند و افزود: صاحبان این نظریه معتقدند که مذاکره با آمریکا یعنی مذاکره با شیاطین . 

کواکبیان گفت: نظریه دیگری هم هست که مذاکره با آمریکا را یک تابو شکنی در دولت تدبیر و امید می داند. 

وی تصریح کرد: روابط ایران با آمریکا جدای از مذاکرات هسته ای و حقوق بشر و.. است و باید برنامه ریزی درستی در این باره صورت گیرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین