کد خبر: ۲۷۰۴۸۳
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۷

اثر سرما بر داغ شدن بازار ترشی

هر سال در نیمه های مهر یا اوایل دومین ماه از فصل پاییز که به تدریج هوا رو سرما می رود، بازار فروش انواع سبزیجات و ملزومات تهیه ترشی در خطه های شمالی کشورمان داغ می شود هر چند این روزها فروش انواع ترشی آماده از آن هم داغ تر است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: درست کردن انواع مربا یا ترشی درفصل پاییز به عنوان یکی از رسوم قدیمی بانوان دور اندیش ایرانی است که ریشه در تفکر ذخیره مواد غذایی برای دوران سخت زمستان دارد.
 
به گزارش ایرنا، بانوان در مهاباد مانند دیگر زنان ایرانی در همین ایام با ورود انواع سبزیجات و صیفی جات پاییزی به بازار به تکاپو برای تهیه این مواد خوراکی می کنند.
 
در این روزها صحنه آشنایی که در هنگام عبور از بازار مهاباد و به خاص میدان آرد این شهر بیشتر از همه به چشم می خورد ؛ تردد بانوانی است که با در دست داشتن وسایل تهیه ترشی در حال رفت و آمد هستند و به راحتی می توان تصمیم آنها برای رنگین کردن سفره های غذای خانواده شان در زمستان را در چهره آنها دید.
 
بسیاری از بانوان ایرانی با استفاده از سبزیجات و میوه های ویژه این فصل از جمله سیب، به، هویج، انجیر انواع ترشی، مربا و شربت مرغوب را تهیه می کنند تا در فصل زمستان و گاه بهار و عید مورد استفاده قرار دهند که در این میان تهیه ترشی از جایگاه ویژه ای در میان بانوان برخوردار است و به نحوی هر یک از آنان دوست دارند هنر خود را در تهیه ترشی به شکلی به نمایش گذارند.
 
در مهاباد البته زندگی ماشینی جدید و حتی شاغل بودن بسیاری از خانم ها نیز نتوانسته است جلو هنرنمایی آنها در محیط خانه و در ساخت انواع صنایع دستی، ترشی، مربا و آشپزی ها را متوقف کند.
 
هرچند ساخت سنتی و دستی انواع مرباها و ترشیجات نمی تواند، در بازار رقابتی با صنایع تبدیلی رقابت کند اما از نظر کیفیت و مرغوبیت با محصولات کارخانه ای قابل مقایسه نبوده و کیفیت بالای محصولات سنتی باعث شده تا بیشتر مردم همه ساله در این فصل اقدام به تهیه انواع ترشی کنند.
 
گرایش مردم به ترشی های سنتی در مقایسه با ترشی های ساخته شده در کارخانه ها باعث شده تا شماری از بانوان مهابادی در منازل خود اقدام به تهیه ترشی های خانگی کرده و آن را در بازار به فروش برسانند که این امر در سال اخیر با استقبال مردم بویژه بانوانی که شاغل هستند مواجه شده است.
 
این دست از بانوان با گرفتن سفارش از برخی خانواده ها در مورد نوع و میزان ترشی های درخواستی اقدام به تهیه و فروش آن می کنند.
 
در مهاباد برخی از مغازه داران نیز در این فصل با دایر کردن کارگاه های فصلی اقدام به عرضه انواع ترشی به صورت بسته بندی و یا فله ای و فروش آن در بازار می کنند.
 
در این شهرستان علاوه بر واحدهای عرضه وسایل تهیه ترشی، فروشندگان دوره گرد نیز با استفاده از خودرو این وسایل را به روستاها می برند و خریدارانی را که وقت آمدن به شهر را ندارند را به تهیه ترشی ترغیب می کنند.
 
مردم مهاباد ترشیجات خود را به صورت های مختلف از جمله ترشی گل کلم، ترشی موسیر، ترشی مخلوط و به صورت دانه های ریز، درشت و لیته ای تهیه می کنند و در آن از انواع سبزیجات از جمله گل کلم ساده و زعفرانی، کرفس، سیر، هویج، سیب ترشی، فلفل رنگی و دلمه ای، گوجه فرنگی، شوید، جعفری و موسیر استفاده می کنند.
 
برخی از شهروندان نیز با توجه به سلیقه و ذائقه های خود از انواع سبزیجات مختلف دیگری هم استفاده می کنند که به تنوع و زیبایی ترشی آنها می افزاید.
 
خانم میانسالی در خصوص تهیه اصولی ترشی گفت: سبزیجات مختلف باید قبل از استفاده به خوبی شسته شود و پس از خشک شدن و به تناسب مواد مورد استفاده روی آن سرکه ریخته شود.
 
خورشید رسولی افزود: برای نگهداری از ترشی باید از ظروف و مکان های مناسب بهره گرفت تا از کیفیت و مرغوبیت بیشتری برخوردار باشد به طوری که پس از تهیه آن باید آن را در محیط باز و عمدتا در سایه نگهداری کرد تا ترشی ها آماده شده و اصطلاحا جا بیفتند.
 
مسوول اتحادیه خواربارفروشان و تره بار مهاباد با بیان اینکه در هر سال در این فصل بسیاری از میوه فروشان و سبزی فروشان این شهرستان اقدام به عرضه وسایل مختلف ترشی می کنند گفت: معمولا در این فصل از سال حدود 100 تا 120 تن انواع مواد اولیه، سبزیجات و دیگر وسایل آن به فروش می رسد.
 
هاشم لاجانی افزود: علاوه برای این مغازه داران بیش از 30 مغازه فصلی جدید نیز در مناطق مختلف مهاباد برای عرضه این وسایل راه اندازی شده که با توجه به استقبال مردم از رونق خوبی برخوردارند.
 
وی با اشاره به نظارت اتاق اصناف مهاباد بر فعالیت این واحدها نیز گفت: گشت های مشترکی با همکاری شبکه بهداشت و درمان مهاباد برای نظارت بر قیمت و بهداشت بازار عرضه میوه و سبزیجات در این شهرستان راه اندازی شده است.
 
یکی از بانوان مهاباد که در حال خرید وسایل تهیه ترشی بود گفت: قیمت های انواع سبزیجات در مقایسه با سال گذشته افزایش چشمگیری داشته که این امر از قدرت توان خرید خانوارها کاسته است.
 
شیرین محمدی افزود: سال گذشته بیش از 50 کیلوگرم وسایل و مواد ترشی خریداری کرده بودم اما امسال با توجه به افزایش قیمت ها تنها توانسته ام 25 تا 30 کیلوگرم خریداری کنم.
 
یکی دیگر از بانوان جوان نیز که به همراه همسرش برای خرید به این بازار مراجعه کرده بود از تنوع محصولات و کیفیت آنها ابراز رضایت داشت.
 
پریسا قادری گفت: برای تهیه یک ترشی مرغوب و خوشمزه علاوه بر اینکه باید از وسایل مرغوب و با کیفیت در تهیه ترشی استفاده کرد میزان سرکه و دیگر موادی نیز که به آن افزوده می شود باید با دقت انتخاب شده و در تهیه آن نیز موارد بهداشتی را کاملا رعایت کرد.
 
وی از مسوولان خواست جهت رعایت بیشتر اصول بهداشتی در واحدهای عرضه وسایل تهیه ترشی نظارت بیشتری در این بخش داشته باشند تا مشکلی برای سلامتی شهروندان ایجاد نشود.
 
مسوول بهداشت محیط و حرفه ای مرکز بهداشت مهاباد نیز گفت: تمامی عرضه کنندگان میوه و سبزیجات دارای مجوز فعالیت از مرکز بهداشت و دارای پرونده بهداشتی بوده و کارت سلامت دریافت کرده اند.
 
قاسم امینی افزود: از این افراد قبل از دریافت کارت سلامت، انواع آزمایشات لازم صورت گرفته و در صورت اطمینان از سلامتی، به آنها کارت سلامت و مجوز فعالیت داده شده است.
 
وی از تشکیل یک کارگروه جدید برای بازدید از واحدهای عرضه وسایل تهیه ترشی در واحد بهداشت محیط خبر داد و گفت: این کارگروه به صورت ویژه و با توجه به شرایط محیطی و مواد عرضه شده این واحدها را مورد بازرسی قرار می دهد.
 
وی از شهروندان نیز خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی در این واحدها کارشناسان بهداشت محیط این شهرستان را مطلع کنند.
 
گزارش از: عبدالله رحمانی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین