کد خبر: ۲۷۰۵۳۲
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۷
ایران، چهل و هشتمین کشور توریستی جهان

احیای صنعت نیمه‌جان گردشگری

بنا بر آمار رسمی و منتشر شده از سوی نهادهای داخلی یا بین‌المللی صنعت گردشگری ایران با رشد چشمگیر و قابل توجهی روبرو شده است. به طوری که در سال ۲۰۱۳ ایران توانست ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار گردشگر خارجی را به داخل مرزهای خود بکشاند. این در حالی است که رشد صنعت گردشگری ایران در سال ۲۰۱۰ منفی یک درصد اعلام شده بود.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- ترجمه/ فرحناز دهقی: هر چقدر هم که دلواپس باشی نمی‌توانی رابطه میان نتیجه یازدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری و رشد چشمگیر صنعت گردشگری ایران را بی‌معنا تلقی کنی. با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، گردشگران خارجی شرایط را برای سفر به ایران مناسب دانسته و بدین ترتیب ایران به یکی از مقاصد بزرگ گردشگری جهان تبدیل شده است. حالا با شکستن سد عبور گردشگران خارجی، صنعت گردشگری ایران وارد مرحله تازه‌ای شده است. دیگر از فضای هراس گذشته خبری نیست و احساس ناامنی برای گردشگران خارجی نیز تا حد زیادی از بین رفته است.

به گزارش آفتاب، بنا بر آمار رسمی و منتشر شده از سوی نهادهای داخلی یا بین‌المللی صنعت گردشگری ایران با رشد چشمگیر و قابل توجهی روبرو شده است. به طوری که در سال ۲۰۱۳ ایران توانست ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار گردشگر خارجی را به داخل مرزهای خود بکشاند. این در حالی است که رشد صنعت گردشگری ایران در سال ۲۰۱۰ منفی یک درصد اعلام شده بود. همچنین امسال بر طبق آمارسازمان جهانی گردشگری ایران توانسته است به چهل و هشتمین کشور توریستی جهان تبدیل شود.

مسعود سلطانی فر رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می گوید: «ورود گردشگران اروپایی در ۴۵ روز اول سال جاری نسبت به زمان مشابه سال گذشته ۲۴۰ درصد رشد داشته است. سال گذشته ایران از ۴.۵ میلیون گردشگر ورودی ۵.۵ تا ۶ میلیارد دلار یعنی 18 هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان درآمد کسب کرد.» بر همین اساس امید است که این صنعت بی رمق سابق، اکنون بتواند شریان های اقتصادی ایران را به حیاتی باثبات متصل کند.

چندی پیش روزنامه دیلی تلگراف به روال هر سال در گزارشی ۲۰ مقصد برتر گردشگری جهان را معرفی کرده و در حرکتی غیرمنتظره، ایران را در این فهرست و در کنار کشورهایی مانند چین، اسکاتلند، السالوادور، ایتالیا، فرانسه، آمریکا، زامبیا، اندونزی، گینه نو، هند، استرالیا، نیوزیلند، کانادا و ترکیه قرار داده است. در این گزارش که در روزهای نخست سال جدید میلادی منتشر شد، از کاروانسراهای تاریخی در مسیر حرکت مارکوپولو، روستاهای خشتی، باغ‌های ایرانی، مساجد زیبا، کاخ‌های بی‌نظیر و مخروبه‌های اعجاب‌آور تخت‌جمشید به عنوان بخش دیگری از جذابیت‌های ایران اسم برده است.

آرام بودن فضای داخلی کشور با وجود تنش‌هایی که در منطقه خاورمیانه وجود دارد، عملکرد بهتر تورهای گردشگری و کمرنگ‌تر شدن تبلیغات منفی که درباره ایران در برخی رسانه‌های خارجی مطرح می‌شود، از جمله دلایلی است که موجب رشد صنعت گردشگری ایران طی یک سال اخیر شده است.

همچنین قیمت ارزان سفر به ایران برای اروپائیان نیز می تواند دلیل بسیار مهمی در روند پیشرفت این صنعت محسوب شود. به طوری که براساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد، ایران در نرخ و قیمت گردشگری نیز رتبه نخست جهان را از نظر ارزان بودن سفر برای گردشگر خارجی به خود اختصاص داده است. علی باقر نعمتی زرگران مسئول دبیرخانه UNWTO در معاونت گردشگری می گوید که در یک ارزیابی کلی هر گردشگر متوسط ۱۳۰۰دلار هزینه می پردازد.

با این وجود نقصان صنعت گردشگری در ایران قابل اغماض نیست. زیر ساخت های کشور در بخش گردشگری هنوز برای جذب گردشگران آماده نیست. جاده های کشور با استانداردهای بین المللی فاصله دارد و راه های فرعی که برای دسترسی به مراکز عمده آثار باستانی و تاریخی احداث شده مناسب و امن نیست.

گزاف نیست اگر بگوئیم درآمد حاصل از ورود گردشگر به کشور می تواند با درآمدهای نفتی برابری کند. رشد صنعت توریستی کشور می تواند کنشی اشتغال زا باشد و موجب شکوفائی اقتصادی شود. بنابراین همت و توجه مسئولان می تواند نتیجه ای به غایت سودمند و مفید داشته باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین