کد خبر: ۲۷۰۵۵۷
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۴
بهمن کشاورز، حقوقدان در واکنش به طرح ممنوعیت نگهداری سگ:

تعیین مجازات برای نگهداری حیوانات از سوی مجلس قابل تامل است

بررسی قانون سگ‌گردانی به دلیل پرداختن به مسائل مهم‌تر مجلس در سال 89 بررسی می‌شود اما ظاهرا پرداختن به این قانون که باور منتقدان در مقایسه با مشکلات دیگر مملکت اهمیت کمتری دارد، با جدیت از سوی مجلس دنبال می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس سیاسی: مسئله سگ‌گردانی یکی از دغدغه‌های اصلی این روزهای پارلمان است. طرح منع سگ‌گردانی که ابتدا در اسفند89 در قالب الحاق یک ماده به قانون مجازات اسلامی در صحن علنی مجلس اعلام وصول و بعدتر به آرشیو سپرده شد، حالا توسط 32 نماینده طرح مشابهی به هیات‌رییسه مجلس فرستاده‌ شده که در صورت تصویب آن از این پس با «گرداندن سگ و میمون در اماکن عمومی» برخورد خواهد شد. نه‌تنها سگ‌گردانی در شهر که معامله و نگهداری این حیوان‌ها در خانه نیز مجازاتی چون 74 ضربه شلاق و جریمه نقدی از یک تا 10 میلیون‌تومان خواهد داشت.

بهمن کشاورز، حقوقدان برجسته در گفت‌وگو با «آفتاب» قوانین موجود درباره سگ‌گردانی را از منظر حقوقی بررسی کرد. کشاورز به خبرنگار «آفتاب» گفت: «تا جاییکه من به یاد دارم تنها قانون موجود در این مورد قانون آیین نامه امور خلافی مصوب سال 1324 است. طبق این قانون بیرون آوردن سگ بدون قلاده ممنوع است و آن را مستوجب مجازات دانسته بود.»

 کشاورز افزود: «شاید علت منع بیرون آوردن سگ این باشد خرید وفروش برخی از حیوانات در فقه از مکاسب محرمه شناخته می‌شود. با این وجود در همین مضمون فقهی نیز تصریح شده است که خرید وفروش سگ گله، سگ نگهبان و سگ شکاری مجاز است و حتی از بین بردن این حیوانات موجب ضمان برای فرد از بین برنده و حق مطالبه خسارت برای صاحب حیوان می‌شود.»

به گزارش آفتاب، بررسی  قانون سگ‌گردانی به دلیل پرداختن به مسائل مهم‌تر مجلس در سال 89 بررسی می‌شود اما ظاهرا پرداختن به این قانون که باور منتقدان در مقایسه با مشکلات دیگر مملکت اهمیت کمتری دارد، با جدیت از سوی مجلس دنبال می‌شود.

بهمن کشاورز در ارتباط با این موضوع می‌گوید: «اهمیت این موضوع را باید از تنظیم کنندگان این قانون پرسید اما طبق قانون اذن در شی اذن در لوازم آن است. وقتی نگه‌داری و خرید و فروش برخی انواع سگ مجاز و آزاد باشد. ناچار حرکت دادن و جابه جا کردن این حیوانات نیز با حفظ اصول بهداشتی مجاز تلقی شود.»

کشاورز تلاش مجلس برای منع سگ‌گردانی را قابل تامل دانسته و افزود: «حتما لازم نیست سگ نگهبان قوی و درنده و مستقل باشد بلکه ممکن است حدود نگهداری آن به پارس کردن حین نزدیک شدن افراد بیگانه محدود شود. این که چرا باید در این خصوص برای صاحب حیوان مجازات تصویب کرد؛ قابل تامل است.»

کشاورز تاکید کرد: «به گمان من وقتی موضوعی قانونی و از طرف شورای نگهبان تایید می‌شود، قانونی است با این وجود این قانونی بودن به معنای منع تصویب قانون جدید نیست. اما آنچه که مهم است میزان اهمیت قضیه و به ویژه اولویت آن در جریان مسائل مختلف و معاشی سیاسی و بلاخره میزان اهمیت اجتماعی آن است.» 

کشاورز افزود: «این موضوع مستقیما با سیاست اصطکاک پیدا نمی‌کند هر چند ممکن است، آثار سیاسی داشته باشد.»

به گزارش آفتاب، مخالفان تصویب این طرح معتقدند تصویب طرح‌های اینگونه بی‌اهمیت و مغایر با حقوق حیوانات است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین