کد خبر: ۲۷۱۶۵۳
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۴

گزارشی از سخنان مخالفان وزیر پیشنهادی علوم

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: سخن از اعتدال است و چپ و راست تفاوتی نمی کند اما چرا همه وزیران یشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری تصادفا همه از یک گروه هستند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، قاسم جعفری نماینده بجنورد در مجلس امروز (سه شنبه) نخستین سخنران مخالف فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر پیشنهادی علوم بود.

وی اظهارداشت: سخن از اعتدال است و چپ و راست فرق نمی کند و ای کاش اصولگرا و اصلاح طلب نبود و همه حق طلب می شدیم.

نماینده مردم بجنورد با بیان این که همه وزرای پیشنهادی از یک گروه خاص آن هم جناب آقای معین و مجموعه اش هستند، ادامه داد: آقای معین، همین دو سه روز پیش گفت که باج خواهی مجلس در این 35 سال بی سابقه است، آقایان نماینده شما چه باج خواهی کرده اید؟ اگر باج خواهی کردید ایشان یا هر کس دیگری این افراد را معرفی کند.

جعفری افزود: من دیروز در جلسه درس تفسیر سوره آیت الله جوادی آملی حاضر بودم که در این جلسه در یکی از آیات سوره مطرح شد، من را متولی خزینه کن که من حفیظ و آگاه هستم، آقای رییس جمهور شما هم مجتهد و هم عضو مجلس خبرگان هستید این جا به معنای امین بودن و امانت دار بودن است.

وی ادامه داد: برادر بزرگوار و رییس جمهور محترم، اینجا جلسه، جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی است و اعتماد یک امر قلبی بوده و باید برای نماینده ها اعتماد حاصل شود، چون قرآن به این موضوع تاکید کرده است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تاکید بر اینکه موضوع امانتداری وزیر پیشنهادی باید برای نمایندگان محرز شود، گفت: وزیر پیشنهادی که شما معرفی کردید شخصیت محترم و ارزش والایی در پیشگاه خداوند نسبت به بنده حقیر داشته باشد که بحث اینها نیست، اما امروز بنده حقیر این دکمه ای که فشار می دهم، باید برای آن در دادگاه خداوند، ملت و وجدان پاسخگو باشم.

این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: آقای رییس جمهور، معاون پارلمانی شما در چند روز اخیر در رابطه با وزیر پیشنهادی و رویکرد مجلس، انبوه مصاحبه هایی را انجام داده است، حال ما این سوال را داریم که آیا وی برای وصل کردن آمده یا اینکه با مصاحبه ها به دنبال فصل کردن است؟

وی ادامه داد: زیرا معاون پارلمانی شما گفته است که از اول آقای روحانی هیچ مبنایی برای استفاده از نمایندگان مجلس جهت تصدی وزارتخانه نداشته است، حال این سوال پیش می آید که چه کسی از مجلسی ها طالب بوده که وزیر شود؟ زیرا همه در جریان سفیر شدن یکی از نمایندگان بودند که در آن زمان نمایندگان مجلس چقدر با مضایقه در این رابطه برای اینکه یک همکار را از دست ندهند، رفتار کردند.

جعفری اضافه کرد: مجلس افراد زیادی دارد که شان وزارت دارند ولی ما هرگز راضی نیستیم نخبگانمان را از دست بدهیم. این پیام را القا نکنند که مجلس دنبال این است که کسی را از خودش برای وزارت بگذارد.

وی گفت: به بحث مشورت اشاره کردید. آقای رییس جمهور بفرمایید آیا مشورت شما با رییس محترم مجلس چه ضرری برای جنابعالی دارد؟ یا با دکتر حداد عادل و یا آقای ابوترابی فرد چه ضرری برای شما دارد؟

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان این که آقای رییس جمهوری معرفی حق جنابعالی است گفت: ولی مجلس هم حق دارد مسیر خودش را برای این که مطمئن شود این بار سنگین را به چه کسی می دهد، برود.

جعفری یادآور شد: وزارت علوم قوه فاکره دولت است. کسی باید در این سکان باشد که قوه عاقله دین و دانش هردو را باهم داشته باشد و در این مساله ما باید احراز کنیم که به نظر می رسد در این جا این مساله نیست.

وی خطاب به وزیر پیشنهادی گفت: آقای وزیر محترم ، اطلاعاتی که ما داریم جنابعالی فرزندانتان یکی در اسپانیا است و یکی در مالزی و یکی در کانادا است.

جعفری ادامه داد: آقای رییس جمهور بزرگوار، خیلی از این دوستانی که معرفی می کنید ظاهرا خانواده هایشان دوست ندارند در این مملکت زندگی کنند. البته ایشان باید پاسخ دهند چرا این اتفاق می افتد.

وی با تاکید بر این که اساتید و دانشجویان را نباید در مقابل مجلس قرار داد، افزود: من دیدم با روسای دانشگاه ها در حمایت از وزیر پیشنهادی مصاحبه شده است که این نکته القا شود که گویا اساتید چیزی می خواهند و مجلسیان متفاوت هستند.

نماینده مردم بجنورد گفت: برادر رییس جمهور عزیز شما رفتید در دانشگاه به نماینده تشکل ها گفتید وقت ندارم اجازه صحبت نداید با چه جراتی 800 استاد را برای این کار امضایشان را می گیرند . آنجا برای صحبت و شنیدن وقت نیست اما امضا وقت است؟ به نظر می رسد که فضا باید متفاوت شود.

وی ادامه داد: شما به وضع دانشگاه ها اشاره کردید. آقای رییس جمهور دانشگاه آزاد اسلامی امسال 12 تا 19 هزاردانشجوی دکتری گرفته است و شخص سرپرست وزارتخانه شما که آقای نجفی به نظر من وزارتخانه علوم را ده سال به عقب برگرداند حمایت می کند. در دانشگاه آزاد 500 هزار تحصیلات تکمیلی است و ده هزار استاد یار که اگر تقسیم کنیم به هر نفر 50 دانشجو می رسد. رساله دکتری 20 واحد است، این چه کیفیتی است برای دانشگاه می خواهید. آیا ایشان می خواهد همین سیاست را ادامه بدهد؟



** حلقه معرفی شده وزارت علوم بویی از اعتدال نبرده اند

بر پایه این گزارش، سید حسین نقوی حسینی دیگر نماینده مخالف با وزیر پیشنهادی وزارت علوم بود که از بخشی از وقت مخالف اول استفاده کرد و به بیان نظرات خود پرداخت.

وی با بیان اینکه به دانش آشتیانی رای نخواهیم داد، گفت: حلقه معرفی شده برای وزارت علوم، هبیچ بویی از اعتدال نبرده اند. افراطی ترین افراد یک جناح سیاسی هستند، همه آنها عضو شورای مرکزی حزب مشارکت هستند.

وی افزود: برای ما این تفکر ایجاد شده که شاید وزارت علوم سهم حزب مشارکت شده است و شما نمی توانید از آن عبور کنید.

این نماینده مجلس نهم ادامه داد: نمایندگان مجلس به دانش آشتیانی رای نخواهند داد و انتظار داریم فردی خارج این حلقه معرفی شود.

نقوی حسینی اضافه کرد: آقای رییس جمهور، زمانی که دولت شما در آرایش سیاسی اصولگرایان واصلاح طلبان با اختلاف 250 هزار رای موفق شد، خط بطلانی بر تفکر فتنه گران کشیده شد که نظام جمهوری اسلامی امانت دار آرای ملت است.

وی پاک ترین نظام ها درانتخابات را نظام جمهوری اسلامی برشمرد و گفت: آقای رییس جمهور، نظام جمهوری اسلامی حافظ 250 هزار رای مردم بود که دولت جنابعالی توانست رای موفق بدست آورد.

نقوی حسینی اظهار داشت: آقای رییس جمهورهنگامی که دولت شما رای آورد، نمایندگان مجلس، کاندیدای ریاست جمهوری و جبهه اصلولگرایان به جنابعالی تبریک گفتند و نشان دادند برای منافع ملی کشور پای کار دولت هستند.

این نماینده مخالف با بیان اینکه وزرای کابینه دولت یازدهم بالاترین آرا را در طول تاریخ مجلس کسب کرده اند، افزود: بالاترین آرا را مجلس به کابینه شما داد و کار آغاز شد.

وی با قرائت برخی آرای وزاری کابینه دولت تدبیر و امید، گفت: وزیر ارتباطات شما 218 رای، وزیر اطلاعات 227 رای، وزیر اقتصاد 274 رای، وزیر امور خارجه رای 232 رای، وزیر بهداشت 260 رای، وزیر نیرو 272 رای، وزیر کشور 256 و وزرای دیگر به همین ترتیب، بالاترین آرا را از این مجلس اصولگرا کسب کرده است.

نقوی حسینی اضافه کرد: آقای رییس جمهور در مجلس شورای اسلامی تنها 3 وزیر شما رای نیاوردند که دلایل آن ذکر شد، هم افکار عمومی وهم نمایندگان و هم دولتی ها اعتراف داشتند که اسناد و مدارک درست ومعتبر است ، عدم رای اعتماد درست بود؟ اما در وزارت علوم جه اتفاقی افتاد؟

وی ادامه داد: آقای رییس جمهور شما 4 نفر را نام بردید که برای وزارت علوم معرفی شدند اما از مجلس رای نیاوردند، ما یک نفر را هم اضافه می کنیم .

حسینی نقوی با تاکید بر اینکه فتنه خط قرمز ماست و از آن عبور نمی کنیم، افزود: درباره وزیر پیشنهادی، آقای (نیلی منفرد) اسناد نشان داد؛ اگر20 نفر دیگر معرفی شوند که ویژگی نیلی منفرد، فرجی دانا و دانش آشتیانی را داشته باشند این مجلس رای نخواهد داد.

نقوی حسینی اظهار داشت: آقای رییس جمهور بگویید آقای توفیقی که سرپرستی وزارت علوم را برعهده داشت کیست؟ و چرا امروز شورای عالی انقلاب فرهنگی به افرادی که او به عنوان سرپرست دانشگاه ها معرفی کرد، رای نمی دهد؟

نقوی حسینی درباره عدم رای اعتماد آقای فرجی دانا هم به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت علوم گفت: آیا مجلس به آقای فرجی دانا نظر خاصی داشت، ما با او لجبازی کردیم یا کسی غرض داشت؟

این نماینده ادامه داد: وقتی فرجی دانا معرفی شد در فراکسیون و کمیسیون های مختلف با وی صحبت شد، فرجی دانا قول داد که ایرادات وزارت علوم را اصلاح کند؛ اما نکرد، آقای رییس جمهور در6 ماهی که فرجی دانا در وزارت علوم بود هم شورای انقلاب فرهنگی و مقامات مسوول به وی تذکر دادند، اما وی گوش نکرد.

این نماینده مخالف وزیر پیشنهادی با طرح این سووال که چه کسی یا چه کسانی به فرجی دانا اجازه ندادند ایرادات را در وزارت علوم برطرف کند، گفت: ما عمل را می بینیم ! آقای رییس جمهور شما می گویید من تحت فشار هیچ گروهی نیستم، پس چرا همه افراد معرفی شده از یک حلقه اند؟ یعنی در 30 هزار عضو علمی دانشگاه کشور یک فرد متدین معتدل نیست و نداریم؟ همه همین حلقه هستند؟

نقوی حسینی با بیان اینکه آقای نیلی احمد آبادی هم بر اساس اسناد معتبر، رای اعتماد از مجلس کسب نکرده است، افزود: آقای رییس جمهور مجلس اعتقاد دارد شعارهای دولت شما تدبیر، امید و اعتدال باید حفظ شود چرا که مردم با این شعار رای دادند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین