کد خبر: ۲۷۱۶۶۵
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۴

وزیر پیشنهادی علوم:نمایندگان در صحبت‌هایشان بیشتر به حاشیه‌ها پرداختند

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فن‌آوری اظهار کرد: متأسفانه مسائل حاشیه‌ای در بیان با موافقان و مخالفان بیشتر مطرح شد و فرصت نشد که به برنامه‌های اجرایی و علمی به چالش کشیده شود.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: فخرالدین دانش آشتیانی که به عنوان وزیر پیشنهادی علوم در جلسه علنی امروز مجلس صحبت می‌کرد با اشاره به ضرورت توسعه علمی در کشور، گفت: توسعه علمی نیازمند یک برنامه مدون و تخصصی است تا بتواینم به اهداف پیش‌بینی شده برای نظام آموزشی کشور برسیم و توانمندسازی علم و کارآمدی دانش‌های دانشگاهی و همچنین توانمندی فارغ‌التحصیلان باید در رئوس برنامه‌ها قرار داشته باشد و همچنین توجه به منابع مالی دانشگاه‌ها نیز از اولویت‌های برنامه من است.

وی افزود: کیفی سازی برنامه‌های آموزش عالی و توجه به علوم انسانی و کار بسط آن در توسعه علم، فرهنگی و اقتصادی جامعه بسیار مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد و با یک روند منطقی به پیش رفت و همچنین باید توجه داشت که فعالیت‌های علمی تلفیقی با رفتارهای دینی داشته باشد و طوری عمل شود که نیاز جامعه در دانشگاه مرتفع شود و دانشگاهی باید داشته باشیم که برای کشورو منطقه مثمر ثمر باشد.

دانش آشتیانی تأکید کرد: باید طوری عمل شود که دانشگاه کارآفرین ایجاد شود و به طرح توسعه اقتصادی کشور کمک شود که از طریق توسعه شهرک‌های علمی، مراکز رشد و پارک‌های علم و فن‌آوری و مراکز تحقیقاتی و این امکان و این هدف شدنی است.

دانش آشتیانی در ادامه خطاب به نمایندگان گفت: شما نسبت به سابقه‌ی مدیریتی من مطلع هستید می‌دانید که اگر بخواهم در مورد مساله‌ای تمرکز کنم می‌توانم آن کار را انجام دهم. من زمانی در وزارت علوم بودم که دانشگاه‌ها مشکل خوابگاه دانشجویی داشتند؛ آن زمان روی این مساله تمرکز کردم و با ساخت بیش از یک میلیون متر مکعب ساختمان خوابگاه، مشکل خوابگاه‌ها را حل کردم.

وی اضافه کرد: زمانی پس از جنگ به دلیل فرسوده بودن آزمایشگاه‌ها و نیاز کشور به توسعه رشته‌ها نیازمند تجهیزات آزمایشگاهی بودیم و از طریق سهمیه‌های ارزی هم توان تامین تجهیزات را نداشتیم. من در آن مقطع در تعامل با مجلس 400 میلیون دلار برای تجهیزات دانشگاهی گرفتم و همکاران من می‌گویند که هنوز آثار آن حرکت در دانشگاه‌ها باقی‌ است و اگر این تجهیزات تزریق نمی‌شد تعداد دانش آموختگان رشته‌های ارشد و دکترا این قدر نبود.

فخرالدین احمدی دانش آشتیانی با تاکید بر این که برنامه‌ی وی برای تصدی وزارت علوم با همکاری مجلس و دستگاههای اجرایی قابل اجرا خواهد بود گفت: البته برای این کار باید بستری هم آماده باشد اگر دانشگاه محیط آرام و بانشاطی نباشد و حاشیه‌های سیاسی و یا جناح بندی سیاسی در دانگاهها وجود داشته باشد و دانشگاه تبدیل به باشگاه سیاسی شود این برنامه اجرایی نخواهد بود. بنابراین اصرار من بر این است که برای اجرای این برنامه‌ها دانشگاه باید عاری از این حاشیه‌ها باشد.

وزیر پیشنهادی علوم خاطر نشان کرد: من معتقدم زمانی رسیده که همه دانشجویان و دانشگاه باید بسیج علمی شوند و از پتانسیل و ظرفیت علمی دانشگاهیان استفاده شود تا وزارت علوم بتواند تولید ثروت کند. مطمئنم اگر این همکاری وجود داشته باشد در این مسیر حرکت خواهد شد.

دانش آشتیانی در ادامه یاد آور شد: من در تمام دوران کاری 40 ساله‌ام همیشه سرباز این نظام بوده‌ام و فرزند انقلاب هستم از زمان پیروزی انقلاب هم کارم را در سپاه شروع کردم و زمانی که در دانشگاه بودم توجه خاصی به مسائل جنگ داشتم. من کسی بودم که دانشگاه را به جنگ بردم؛ چه از طریق اعزام دانشجو و چه اعزام اساتید برای فعالیت‌های پژوهشی. من نه تنها دانشجو را به جبهه بردم بلکه در جبهه برای دانشجو کلاس گذاشتم و آیین نامه‌های آموزشی را که بر اساس آن دانشجو به دلیل حضور در جبهه با مشکل مواجه می‌شد تغییر دادم.

وزیر پیشنهادی علوم با اشاره به بخش دیگری از سوابق خود گفت: بعد از جنگ رزمندگانی که به دلیل حضور در جبهه از عدالت آموزشی برخوردار نبودند را از طریق سهمیه وارد دانشگاه کردم و برای افزایش کیفیت علمی آنها ردیف بودجه‌ی تقویت بنیه‌ی علمی رزمندگان پیش بینی کردم. آیا کسی که چنین کاری را انجام داده می‌تواند مخالف بسیج باشد؟ من خودم بسیجی‌ام و دست همه بسیجیان را می‌بوسم. اما باید ببینیم چه کسی و با چه روشی به بسیج خدمات می‌کند.

دانش آشتیانی با اشاره به فرمان حضرت امام (ره) برای تشکیل بسیج اظهار کرد: منظور امام بسیج علمی و فرهنگی بود به این معنا که جنگ تمام شده و ما باید برای خودکفایی کشور بسیج شویم و به خود اتکایی در علم برسیم و توان تربیت متخصصین را داشته باشیم. در آن مقطع دفتر بسیجی در دانشگاه نبود که من آن را از دانشگاه بیرون کرده باشم. بعد از جنگ پایگاههای بسیج در بیرون از دانشگاهها بودند و در آن مقطع تصور از پایگاههای بسیج حفظ شهر و منطقه بود.

وزیر پیشنهادی علوم ادامه داد: من آن زمان عنوان کردم که اگر این پایگاه بسیج وارد دانشگاه شود، اعتبار بسیج لطمه می‌بینید نه این که مخالف بسیج باشم. زیرا ممکن بود تقابلی رخ دهد ضمن این که این دستور من نبود. بلکه دو نگاه وجود داشت و این موضوع به شورای عالی انقلاب فرهنگی رفت و شورا مصوب کرد که اکنون صلاح نیست پایگاه‌های بسیج در دانشگاه باشد و ما هم این تصمیم را اجرا کردیم. اکنون هم من نه تنها مخالفتی نداریم بلکه به عنوان نهاد درون دانشگاه نهایت همکاری را با بسیج در جهت توسعه علمی دارم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین