کد خبر: ۲۷۱۸۷۶
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۴
نصیرپور در گفت‌وگو با «آفتاب» مطرح کرد:

استقبال مجلس از معرفی فرهادی برای وزارت علوم

معاون نظارت و هماهنگی معاونت پارلمانی رئیس‌جمهور درباره واکنش مجلس به معرفی محمد فرهادی عنوان می‌کند: امروز زمانی که نامه معرفی دکتر فرهادی در مجلس قرائت شد، بالحمدالله شاهد بودم که همه جریانات داخل مجلس استقبال خوبی‌کردند. از پیامی که در هنگام معرفی ایشان از رفتار نمایندگان متوجه شدم این بود که آقای دکتر فرهادی برای اخذ رای اعتماد مشکل جدی پیش رو نخواهند داشت.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس سیاسی: معاون نظارت و هماهنگی معاونت پارلمانی رئیس‌جمهور درباره معرفی فرهادی بعنوان پنجمین گزینه وزارت علوم و تعاملات دولت و مجلس به خبرنگار «آفتاب» می‌گوید: یکی از موضوعاتی که مجلس بر روی آن پافشاری می‌کرد این بود که تعامل به این معنا باشد که گزینه‌ها مطرح شوند و بر روی آنها بحث شود. ما عملا زمان لازم را برای این شکل از معرفی نداشتیم چون محدودیت‌های زمانی وجود داشت و ناگزیر بودیم از فرصت استفاده کنیم و افراد مورد نظر را معرفی کنیم.

به گزارش آفتاب، برخلاف انتظاراتی که روز گذشته و بعد از اعتماد نکردن مجلس به دانش آشتیانی وجود داشت امروز رییس‌جمهور طی نامه‌ای محمد فرهادی را به عنوان پنجمین گزینه پیشنهادی به مجلس معرفی کرد.

مجید نصیرپور، معاون نظارت و هماهنگی معاونت پارلمانی رئیس جمهور درباره معرفی محمد فرهادی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم یک روز بعد از رای عدم اعتماد مجلس به فخرالدین احمدی دانش آشتیانی به «آفتاب» می‌گوید: به هر حال از ابتدایی که بحث استیضاح آقای فرجی‌دانا مطرح شد گزینه‌های متعددی مدنظر بودند. مقدمات مذاکره با آنها فراهم شده بود و بررسی‌های لازم صورت گرفته بود.

او ادامه می‌دهد: اما پیش‌بینی دولت این بود که در معرفی‌های قبلی موفق شود از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد بگیرد. به هر حال با وسواس مجلس و اصراری که روی ابهامات خود داشتند و نهایتا هم قانع نشدند، گزینه‌هایی که بررسی‌های مقدماتی آن انجام شده بود یکی پس از دیگری معرفی شد.

معاون نظارت و هماهنگی معاونت پارلمانی رئیس‌جمهور درباره واکنش مجلس به معرفی محمد فرهادی عنوان می‌کند: امروز زمانی که نامه معرفی دکتر فرهادی در مجلس قرائت شد، بالحمدالله شاهد بودم که همه جریانات داخل مجلس استقبال خوبی‌ کردند. از پیامی که در هنگام معرفی ایشان از رفتار نمایندگان متوجه شدم این بود که آقای دکتر فرهادی برای اخذ رای اعتماد مشکل جدی پیش رو نخواهند داشت.

نصیرپور در معرفی فرهادی به «آفتاب» می‌گوید: آقای دکتر فرهادی از افراد بسیار شناخته‌شده و متخصص هستند. سابقه امر وزارت علوم را دارند، ایشان در دوران جنگ وزیر این وزارتخانه بوده‌اند و در دوره اصلاحات هم وزیر بودند. در یک سال و نیم گذشته هم مسئولیت هلال احمر را به عهده داشته‌اند. رضایتمندی نسبت به عملکرد ایشان وجود دارد. پیش‌بینی من این است که با توجه به سوابق و توانمندی‌های ایشان دولت برای گرفتن رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی مشکل جدی نداشته باشد.

معاون نظارت و هماهنگی معاونت پارلمانی رئیس‌جمهور درباره دلیل معرفی وزیر علوم جدید برخلاف گفته‌های روز قبل از طرف رسانه‌ها توضیح می‌دهد: امروز روز آخری بود که دولت امکان معرفی وزیر داشت که از این موقعیت استفاده شد. با تدبیر آقای دکتر روحانی این اتفاق افتاد. امیدوار هستم که چهارشنبه یا حداکثر چهارشنبه هفته آینده موضوع رای اعتماد در صحن علنی مطرح شود.

وی افزود: امیدواریم وزارت علوم با تصدی آقای دکتر فرهادی بتواند از بلاتکلیفی بیرون بیاید و مسئولیت‌های خود را به نحو احسنت انجام دهد.

نصیرپور در پاسخ به این سوال که نمایند‌ه‌ها و برخی از اعضای هیات رییسه مجلس انتظار داشتند تا دولت قبل از معرفی گزینه‌های پیشنهادی خود با مجلس تعامل و رایزنی داشته باشد، عنوان می‌کند: توافق و تعامل یک امر دو سویه است. اینکه ما تصور کنیم که تعامل به این معناست که دیگران با ما هماهنگ شوند، خوب عملی نیست. همواره باید تلاش شود که در یک ارتباط دوسویه تعامل تعریف شود.

او می‌افزاید: در زمان رای اعتماد به کابینه در آغاز به کار دولت این همکاری به شکل خوبی مطرح شد و وزرا هم رای اعتماد لازم را از مجلس دریافت کردند. اما در موضوع اخیر واقعا مذاکرات شکل خاصی به خود گرفته بود و به نظر من آن حداقل‌های لازم برای تعامل اتفاق می‌افتاد.

معاون نظارت و هماهنگی معاونت پارلمانی رئیس‌جمهور درباره تعاملات دولت و مجلس تاکید می‌کند: به هر حال یکی از موضوعاتی که مجلس بر روی آن پافشاری می‌کرد این بود که تعامل به این معنا باشد که گزینه‌ها مطرح شوند و بر روی آنها بحث شود. ما عملا زمان لازم را برای این شکل از معرفی نداشتیم چون محدودیت‌های زمانی وجود داشت و ناگزیر بودیم از فرصت استفاده کنیم و افراد مورد نظر را معرفی کنیم.

وی ادامه داد: به نظر می‌آید که مجلس در موارد اخیر هم می‌توانست با کمی تساهل کمک کند و زودتر این موضوع خاتمه پیدا کند. به هر حال این موضوع تا به امروز کشیده شد. به نظر من با شهرت و توانایی‌های آقای دکتر فرهادی مجلس با رای اعتماد بسیار بالای خود کمک کند این فاصله‌ای را که در وزارت علوم ایجاد شده بود، جبران شود و وزارتخانه با قدرت کار خود را انجام دهد.

او درباره برنامه وزیر پیشنهادی برای معرفی در مجلس و تعامل با نمایندگان مطرح می‌کند: به هر حال ظرف زمانی که آیین‌نامه داخلی مجلس برای اعلام برنامه وزیر پیش‌بینی کرده یک هفته است. امروز چهارشنبه است و بعدازظهر عملا دیگر امکان برگزاری جلسه نیست. پنج‌شنبه و جمعه نمایندگان محترم مجلس نوعا در حوزه‌های انتخابیه هستند. شنبه هم مجلس جلسه ندارد و نمایندگان پیگیر اموراتی هستند که از قبل برنامه‌ریزی کرده‌اند. این روزها هم که مجلس جلسات دو شیفته دارد. ما حتما محدودیت وقت داریم.

نصیرپور ادامه می‌دهد: حسن ماجرا اینجاست که دکتر فرهادی شهرت لازم را دارند و اکثریت قریب به اتفاق نمایندگان محترم آشنایی کامل نسبت به ایشان دارند که این کار را کمی راحت‌تر می‌کند. البته به طور معمول و متداول با کمیسیون‌های تخصصی و فراکسیون‌ها جلسات برگزار و برنامه‌ها هم توزیع خواهد شد. آقای دکتر فرهادی هم چون مجلس را کامل می‌شناسند خودشان از همه فرصت‌ها استفاده خواهند کرد و دوستان هم کمک می‌کنند تا سریع‌تر برنامه‌های ایشان در اختیار نمایندگان قرار گیرد. امیدوار هستم علارغم کمبود وقت مشکل جدی برای معرفی حداکثری ایشان نداشته باشیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین