کد خبر: ۲۷۲۴۸۷
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۹
از اعتراض به مولاوردی تا مذاکرات هسته‌ای

زنان مجلس درباره چه مسایلی اظهارنظر می‌کنند؟

9صندلی زنانه، در مقابل 275 صندلی مردانه. این سهم زنان از مجلس نهم است؛ 3درصد از نمایندگان ملت. زنانی که اگرچه هفته گذشته با یک نطق و یک تذکر بعد از مدت ها به سر خط خبرها آمدند، اما در 2سال و نیم گذشته، میانگین امضاهایشان پای 502 لایحه و طرح بررسی شده در مجلس به کمتر از 48 می رسد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: نمایندگان زن مجلس شورای اسلامی هیچ گاه بیشتر از 14نفر نبوده اند. دوره پنجم مجلس شورای اسلامی طلایی ترین دوران برای تعداد نمایندگان زن در مجلس بود اما دوره ششم، پرتحرک ترین دوره به حساب می آمد. 

حالا در نهمین دوره از مجلس شورای اسلامی، زنان یکی از ساکت ترین دوره های خود را سپری می کنند. و شده اند «ساکتان مجلس». اما وقتی در هفته گذشته به تفاهم نامه ای میان معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با صندوق جمعیت سازمان ملل اعتراض کردند یک سوال پیش آمد که آنها تاکنون چرا ساکت بوده اند؟ البته هر کدام از آنها می تواند در جمع 9نفره شان یک صفت «ترین» داشته باشد؛


سیاسی ترین زن مجلس

زهره طبیب زاده، پزشكی است كه از فهرست جبهه پایداری به مجلس راه پیدا كرد و از این جهت شاید شباهت هایی به زهره الهیان، پزشكی که در مجلس هشتم از فهرست اصولگرایان بالا آمد و عضو كمیسیون امنیت ملی - سیاسی ترین كمیسیون مجلس- شد،‌ داشته باشد. تذكرهای سیاسی طبیب زاده به دولت و وزیران دولت بیشتر نه در حوزه تخصصی خودش كه در حوزه سیاسی است.

 زنی با دغدغه زنان

فاطمه رهبر عضو موتلفه ای مجلس هم از فهرست اصولگرایان به خانه ملت راه یافت. او به لحاظ سیاسی طبعا همان نگاه حزب متبوعش را درباره دولت و مسائل سیاسی كشور دارد. در واقع همان نگاه حمایتی كه علی لاریجانی رئیس مجلس به موتلفه دارد، در عملکرد رهبر همدیده می شود. به این ترتیب می توان گفت فاطمه رهبر بیشتر در طیف اصولگرایان سنتی است كه حالا به یك چهره بیشتر سیاسی تبدیل شده است تا عضوی در فراكسیون زنان مجلس. او جزو معدود نمایندگانی است که به موضوع زنان می پردازد و در شرایطی که بیشتر نمایندگان درگیر حوزه انتخابیه خود هستند، فاطمه رهبر به عنوان یکی از اعضای فراکسیون زنان پیشنهاد کاهش ساعت کاری زنان دارای فرزند تا 12سال و برداشتن حجاب در محیط های بدون نامحرم مثل مدارس را عنوان می کند.

پر مسئولیت ترین ترین زن مجلس

لاله افتخاری اما یكی از پرافتخارترین و باسابقه ترین نمایندگان زن مجلس است که ریاست فراكسیون شاهد و همچنین فراكسیون قرآن و عترت را به عهده دارد. او هم که مثل فاطمه رهبر از فهرست اصولگرایان به مجلس راه پیدا كرده، كمتر حرف می زند و بیشتر عمل می كند. افتخاری كمتر وارد حوزه سیاسی می شود و بیشتر فعالیتش متوجه برنامه های قرآنی است. افتخاری بیشترین فعالیت های فراكسیونی را هم دارد؛ هم در فراكسیون قرآن و عترت، هم در فراكسیون شاهد و هم در فراكسیون زنان مجلس.

او نسبت به مسائل كشور یا مسائل بین المللی بیشتر در قالب فراكسیون های متبوع خود واکنش نشان می دهد و از همین رو درباره مساله سوریه، غزه، حكم اعدام شیخ نمر، فعالیت های قرآنی كشور و... نه تنها بیشترین فعالیت را میان زنان مجلس داشته است، بلکه در مقایسه با برخی مردان مجلس هم نقش پررنگ تری را ایفا کرد. افتخاری رئیس كمیته زنان مسلمان هم هست و از این جهت در مسائل بین المللی مربوط به مسلمانان اظهار نظرهای زیادی دارد.

همنوا با همسر

نیره اخوان که در دوره های پنجم، هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی هم نماینده اصفهان بوده است، در طرح ها و لوایح معمولا با همسرش، حسن کامران، همنوا است. او در مهرماه سال 91 و در دولت قبل به همراه همسرش استیضاح وزیر ورزش وقت را كلید زد و ‬ ‫در دولت روحانی هم پیگیر استیضاح وزیر نیرو به خاطر تعلل در احداث تونل بهشت آباد است.‬

اجتماعی ترین زن مجلس

فاطمه آلیا عضو جبهه پایداری، بدون شک، اجتماعی ترین زن مجلس است. به ضرورت ریاستش بر فراكسیون معلولان، بیشتر در حوزه اجتماعی وارد می شود و اکثر تذكرات و نطق هایش هم در همین حوزه است. او بعد از افتخاری، اجتماعی ترین چهره مجلس است که پرتحرک تر از بقیه هم جنسان خود ظاهر شده است.

 نه اجتماع، نه سیاست

مهناز بهمني نماینده ای است که برای اولین بار پا به مجلس شورای اسلامی گذاشته شايد از معدود زنان ادوار مجلس باشد كه نه سياسي است، و نه اجتماعي. او بيشتر نگاه اقتصادي دارد و به لحاظ خط سياسي هم نه از جبهه اصولگرايان وارد مجلس شد و نه با حمايت اصلاح طلبان. بهمنی كانديداي مستقل سراب بود اما رويكردش درباره دولت روحاني رويكرد حمايتي است.

نماینده ای با دغدغه های محلی

حلیمه عالی اما از آن جهت مورد توجه قرار گرفت كه اولین زنی بود كه از سیستان و بلوچستان به مجلس راه یافت. عالی كمتر سیاسی است و بیشتر به حوزه انتخابیه خود متمركز است. اكثر تذكرها و نطق های عالی به مسائل استانش معطوف است و اگر مساله ای ملی را هم مطرح می كند این مساله ملی ریشه در مسائل استان سیستان و بلوچستان دارد؛ مثل وقتی كه با نگاهی به فقر در استان خود، در نطقی از احمدی نژاد پرسید عدالت در كجا باید تبلور یابد؟

شهلا میرگلوی بیات و سکینه عمرانی هم جزو تازه واردهای مجلس هستند. نمایندگانی که تا پیش از آن یکی جراح و متخصص زنان بود و دیگری دبیر آموزش و پرورش و شاید به همین دلیل هم باشد که چندان درگیر نطق های صحن و مصاحبه های رسانه ای نمی شوند؛ ابزاری که اتفاقا دیگر نمایندگان به وفور از آن استفاده می کنند.

مصاحبه با رسانه ها برای بیشتر نمایندگان زن مجلس، جبرانی است بر سکوتی که در صحن دارند. زهره طبیب زاده یکی از این نمایندگان است که اگرچه یک تذکر و دو نطق را در کارنامه مجلس نهم خود دارد اما به جای آن مواضع خود را در گفتگو با خبرنگاران خیلی روشن بیان کرده است. 

او در انتقاد از برخی سیاست های دولت احمدی نژاد، به خبرنگاران گفته بود: رئیس جمهور تمایل ندارد از جریان انحرافی جدا شود. او همچنین حمایت از بانوان را در دولت احمدی نژاد صرفا در قالب شعارهای زیبا دانسته است.

طبیب زاده که عضو کمیسیون آموزش مجلس است در این گفتگوها از عدم ضرورت اعزام دانشجو به خارج از کشور هم صحبت کرده و گفته بود: با توجه به اینکه اعتبارات زیادی برای تحصیل دانشجویان در خارج از کشور هزینه می‌شود اما در بسیاری از موارد این افراد بعد از اتمام تحصیل به ایران بازنمی‌گردند؛ بنابراین لازم است وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یک بازنگری اساسی و جدی در بحث قوانین بورسیه داشته باشد.

 ما کم کار نیستیم

کم تحرکی نمایندگان زن مجلس بیش از همه در جریان رای اعتماد کابینه دولت یازدهم مورد توجه رسانه ها قرار گرفت؛ وقتی از میان 119 موافق و مخالفی که درباره وزرای پیشنهادی صحبت کردند، هیچ نماینده زنی وجود نداشت و دو نماینده ای هم که نامشان در میان ذخیره ها وجود داشت، نوبتشان را به نمایندگان مرد بخشیدند. با این حال نمایندگان زن مجلس معتقدند کم کاری ای که رسانه ها درباره آن صحبت می کنند، بیشتر ناشی از تعداد کم آنها در مجلس است، نه کم تحرکی.

شهلا میرگلو بیات سخنگوی فراکسیون زنان مجلس می گوید که فعال نبودن زنان در جلسات رای اعتماد را قبول ندارد و مردان نماینده هم اگر توانستند در جریان انتخاب کابینه روحانی، تذکراتی بدهند، با داد‌و‌بیداد و فریاد این کار را کردند: «ما زنان به دلیل مسائلی نمی‌توانستیم مانند آن‌ها و بدون میکروفون داد بزنیم و اعتراضمان را اعلام کنیم. ما اگرچه در صحن صحبت نکردیم ولی رایزنی‌هایی را با دیگر نمایندگان داشتیم و مطالبمان را به آن‌ها گفتیم تا آن‌ها مطرح کنند.»

بیات معتقد است تا زمانی که تعداد نماینده‌های زن در مجلس کم است و آیین‌نامه داخلی مجلس هم سهم ویژه‌ای برای آن‌ها در‌نظر نمی‌گیرد، نمی‌توان از آن‌ها انتظار حضور پررنگ تری داشت.

مهناز بهمنی هم مدتی قبل در گفتگو با یکی از رسانه ها گفته بود: با توجه به اینکه نمایندگان زن در مجلس 9نفر و نمایندگان مرد 276 نفر هستند امکان انتخاب نمایندگان زن برای دادن تذکر، موافقت، مخالفت یا نطق 3 درصد است به همین علت نقش زنان در قیاس با مردان در قوه مقننه کمرنگ‌تر دیده می‌شود. اما در تلاشیم آیین‌نامه داخلی مجلس با هدف تاثیر‌گذاری بیشتر نمایندگان زن در فعالیت‌های صحن علنی مجلس همچون تذکر، موافقت و مخالفت با طرح‌ها و لوایح تغییر کند. اگر متغیر جنسیت را در انتخاب نمایندگان برای ارایه نظرات موافق ومخالف یا دادن تذکر در نظر نگیریم امکان رسیدن نوبت به زنان در برابر مردان بسیار کم است.

شاید به دلیل همین نقص آیین نامه ای هم باشد که فاطمه رهبر، نماینده دوره‌های هفتم، هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی، پیش از انتخابات مجلس نهم گفته بود: ما خانم‌ها در مجلس پابه‌پای آقایان وظایف نمایندگی را انجام می‌دهیم و در بعضی موارد هم کارمان بیشتر است. مثلا برای بررسی مسائل گروه‌ها و اقشار مختلف خانم‌ها به شهرستان‌هایی که نماینده زن ندارند، سفر می‌کنیم. این نشان می‌دهد اقلا هر استان باید یک نماینده زن داشته باشد.

در جدول زیر می توانید موضع گیری های نمایندگان زن مجلس نهم را در دو سال و نیم اخیر ببینید، زمانی که نیمی از آن در دولت احمدی نژاد گذشته و نیمی دیگر در دولت روحانی:

ردیف

نام

طرح‌ها و لوایح امضاکرده

سوال

نطق

تذکر

1

فاطمه رهبر

43

- برگزاری جلسه مشترک فراکسیون زنان با معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری پیرامون گزارش کار یک ساله این معاونت/ 9مهر 93

- برگزاری جلسه سوال از رییس کل بانک مرکزی درباره مسائل ارزی در کمیسیون اصل 90/ 17اردیبهشت 92

 

- انتقاد از تفاهم‌نامه اخیر معاونت زنان نهاد ریاست جمهوری باصندوق جمعیت جهانی سازمان ملل/ 26 آبان 93

- دغدغه‌های فرهنگی در سایه موضوعات اقتصادی فراموش شد- دولت به اجرای برخی قوانین مانند اجرای ماده 230 برنامه توسعه، اجرای قانون 9 ماه مرخصی زایمان برای زنان شاغل، اجرای قانون ساماندهی مشاغل خانگی، قانون حقوق و مسئولیت زنان، حمایت مالی و حقوقی زنان محروم خانواده توجه داشته باشند. / 17 آذر 92

- مخالفت با وزیر پیشنهادی دولت (سجادی) برای وزارت ورزش/ 19 آبان 92

- مصوبات قانونی در حوزه زنان و خانواده اجرایی نشد/ 24 آبان 91

- تذکر به وزیر ارشاد درباره نحوه برگزاری مراسم بزرگداشت حافظ (همراه با جمعی از نمایندگان مجلس)/ یک تیر 93

- تذکر به وزیر کشور و رییس جمهوری درباره علت برگزاری گردهمایی سیاسی - انتخاباتی به بهانه بزرگداشت سالگرد انتخابات 24 خرداد در ساوه (همراه با جمعی از نمایندگان/ 27خرداد 93

- تذکر به وزرای کشور و راه و شهرسازی پیرامون عدم پیش بینی به موقع و اتخاذ تمهیدات لازم در زمان وقوع طوفان که باعث کشته شدن تعدادی از شهروندان تهرانی و خسارات مالی و جانی شد/ 18 خرداد 93

- تذکر به رییس‌جمهور نسبت به اظهارات ایشان در اجلاس روسای دانشگاه‌ها درباره کم سواد خواندن منتقدان/ 16بهمن 92

- تذکر به وزیر صنعت برای نظارت بر عدم انطباق میزان مواد غذایی موجود و وزن ثبت شده بر روی بسته‌بندی‌ برخی کالاها/ 14 آبان 92

 

 

2

فاطمه آلیا

36

- سؤال از وزیر تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی درباره علت بی توجهی به لایحه اصلاحیه قانون جامع حمایت از حقوق معلولان و پرداختن به امور نمایشی و تبلیغاتی به جای فعالیت های اصلی و لازم مربوط به معلولان/ 4تیر 93

- سوال از وزیر آموزش و پرورش دولت دهم (همراه با جمعی از نمایندگان) درباره علت عدم استخدام و جذب معلولان محترم قبول شده در آزمون استخدامی سال 1389 وزارت آموزش و پرورش چیست؟ و چه زمانی تعیین تکلیف خواهد شد؟/ 19 آذر 91

 

- ما خیرخواه رئیس جمهور هستیم، لطفا اعتدال را در حوزه سیاست، فرهنگ، اقتصاد، زنان و خانواده تبیین کنید، لطفا موجودی کیف خود را به بیگانه نگویید  اگر فقط نیمی از زنان جامعه ذخایر طلای خود را به زیر پای مقام معظم رهبری بریزند با آن می توان بانک های آمریکا را بخریم./ 7 آبان 92

- با شنیدن خبری از صدای جمهوری اسلامی که مردم را برای تکریم آثار خوشنویسی دختران قاجار دعوت می کرد متعجب شدم و یاد مظلومیت شهدای زن گمنام جنگ تحمیلی افتادم./ 5مهر 91

- تذکر به استفاده از مستشار خارجی در بحث آموزش زنان و خانواده/ 26 آبان 93

- درخواست ‌یک روز از مجلس برای سؤال از وزیر تعاون درباره عدم رسیدگی به معلولان/ 26 آبان 93

- فاطمه آلیا به همراه  زهره طبیب‌زاده، نیره اخوان، سکینه عمرانی به رئیس‌جمهور تذکری دادند مبنی بر اینکه آیا می‌توان شعار صرفه‌جویی در مصرف و پیشنهاد انصراف از دریافت یارانه نقدی به مردم را داد و در کاخ سعدآباد به عنوان روز زن میهمانی اشرافی گرفت و از بیت‌المال هزینه کرد؟! اگر فیلم این جشن موجود است و نمی‌توانند در اختیار همه قرار دهند آن را به نمایندگان زن مجلس بدهند تا بدون حضور هیچ نامحرمی بررسی کنیم./ 3اردیبهشت 93

- تذکر به رئیس جمهور درباره عدم ضرورت ارسال پیامک تبریک نوروز به مردم با وجود تبریک و پیام نوروزی از رادیو و تلویزیون/ 18 فروردین 93

- تذکر درباره تعطیلی امر به معروف و نهی از منکر که موجب حاکم شدن اشراردر جامعه می شود./ 1مرداد 92

3

نیره اخوان بیطرف

44

 

- پس از محکومیت اقدامات رژیم صهیونیستی در قتل و کشتار مردم مظلوم فلسطین در مورد بحران آب در استان اصفهان انتقاداتی را بیان کرد/ 31 تیر 93

- امیدوارم وزارت خارجه این فضا را به خانم اشتون در تهران انعکاس دهند که تحریم کارساز نبوده است و باید تصمیم ملت ایران اسلامی شوند و در دیگر نقاط ایران هم مشاهده خواهند کرد که تحریم به عکس وابستگی ها را کم کرده است/ 18 اسفند 92

- ضمن تشكر از رئیس جمهور به خاطر تقدیم به موقع لایحه بودجه و ضمن حمایت از تیم هسته ای؛ اعلام كرد كه برخی انتصابات در سازمان‌ها و نهادها خلاف رویه و مرام رئیس جمهور و از اعتدال خارج است/ 7 آذر 92

- ضمن تقدیر از مواضع رئیس جمهور در نیویورك: از رئیس جمهور کشورمان می‌خواهم که گروهی جهت بررسی مشکلات "زاینده رود" تعیین کرده و در جهت رسیدگی به آن همت گمارند./16 مهر 92

- ضمن توصیه هایی به دولت منتخب با اشاره به ضرورت رسیدگی به مسائل بانوان و خانواده و توجه به سبک زندگی ایرانی- اسلامی، خواستار لزوم ادامه سفرهای استانی با رفع معایب گذشته آن شد/ 2 تیر 92

- متاسفانه اشرافی گری در برخی مسئولان ادامه دارد و سبک زندگی آنها تغییر نکرده است/ 22 آذر 91

- گرانی کمر مردم خصوصاً مردم محروم را شکسته است و این ناشی از بی تدبیری مسئولین است و فکر می کنم بی تدبیری مسئولین بدتر از تحریم است. چرا از دوازدهم تا نوزدهم شهریور ماه ارزش پول ملی در مقابل ارزهای خارجی 55 درصد کاهش یافته است/ 21 شهریور 91

تذكر به رئیس جمهور (همراه با جمعی از نمایندگان زن مجلس) و درخواست توضیح درباره علت همکاری معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری بانشریه ای که صریحا به احکام اسلام توهین می‌کند، شدند/ 30 مهر 93

- انتقاد از پرداخت نشدن  دو ماهه  حقوق کارکنان بازنشسته ذوب آهن و فولاد، تاکید بر لزوم پرداخت حقوق این افراد از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت/ 21 اردیبهشت 93

 

4

مهناز بهمنی

92

 

- دولت یازدهم در حل مشکلات اقتصادی و کاهش تورم و گرانی و همچنین تداوم اجرای سیاست های خود در مبارزه با فساد اقتصادی به فضای آرام نیاز دارد که البته مشی اعتدال دولت نیز موید همین نکته است بنابراین همه مسئولان و مجلس باید دولت را در مشی اعتدال همراهی کنند/ 4شهریور 93

- واضح است که در وضعیت حساس تاریخی هرگونه امید به عبور از تنگناها، همکاری تنگاتنگ مجلس با دولت تدبیر و امید را می‌طلبد/ 3مهر 92

- از دکتر جلیلی به‌عنوان مذاکره‌کننده هسته‌ای تقاضا داریم همچنان تحت راهنمایی‌های مقام معظم رهبری با پافشاری بر حقوق هسته‌ای ملت ایران مانع زیاده‌خواهی سلطه‌گران شوند تا روزبه‌روز شاهد عزت و افتخار ایران اسلامی باشیم./ 8 مرداد 91

- تذکر به وزیر صنعت، معدن و تجارت: سرنوشت مجتمع تولید پودر آلومینیوم بعد از 18 سال به کجا رسیده و چه اقدامی در ارتباط با عقد قرارداد دانش فنی آن انجام شده است؟/ 2 شهریور

- تذکر شفاهی به وزیر جهاد کشاورزی: تسری احداث ایستگاه تحقیقات سیب زمینی در شهرستان سراب با توجه به اینکه این شهرستان قطب تولید سیب زمینی در کشور است هیچ فعالیت قابل توجهی در این رابطه نداشته است/ 26 فروردین 93

- تذکر به وزیر امور اقتصادی و دارایی  درباره تعطیلی بانک تجارت شعبه شریعتی شهرستان سراب توضیح دهد/30 دی ماه

- تذکر شفاهی به مسئولان اجرایی کشور: چرا شهرستان سراب با قدمت چندهزارساله از محروم ترین نقاط کشور پهناور است؟/ 2 اسفند 91

- تذكر آیین نامه ای: اظهارات معاون بانک مرکزی توهین به مجلس است و باید پیگرد قانونی شود./ 3 بهمن 91

- با اعتراض به استفاده از خودروهای لوکس در دستگاه‌های دولتی: این کار با مشی دولت همخوانی ندارد/ 2 دی 91

5

شهلا میرگلوی بیات

35

 

- همواره در اوایل دولت‌ها مخالف‌ها موافق می‌شوند و در پایان دولت‌ها موافق‌ها مخالف که با این رویکرد حقوق ملت نادیده گرفته می‌شود. باید به جای تخریب شخصیت‌ و بد اخلاقی‌ها فکر حاکم بر عملکرد فرد را مورد بررسی قرار داد و نسبت به آن مخالفت و موافق کرد./ 12شهریور 92

- حضور مردم در پای صندوق های رای معادلات دشمنان را بر هم زد/ 28خرداد 92

 

6

حلیمه عالی

36

- امضای طرح استیضاح رضا فرجی دانا وزیر علوم دولت روحانی/ استیضاح 29 مردادماه 93

- سوال از وزیر آموزش و پرورش به علت انتصابات پرحاشیه در اداره كل استان سیستان و بلوچستان/  خرداد 93

- سوال از وزیر صنعت،معدن و تجارت به علت  از كار افتادن شهرك های صنعتی  و ضعف  مدیریت اداره كل استان سیستان وبلوچستان وعدم كارایی وتوجه به راه اندازی بازارچه های مرزی/ خرداد 93

 

- انتظار از دولت تدبیر و امید آن است که انتصابات در پست های کلیدی براساس شایسه سالاری باشد، نه براساس گروه، فرقه و جناح/ 21 اردیبهشت 93

- دکتر فرجی دانا از به کار بردن عناصری که در فتنه سال 88 نقش داشته‌اند خودداری کند/ 14 آبان 92

- تالاب بین‌المللی هامون بدون حفاظت رها شده و پیامد آن حرکت ریزگردها و تبدیل شدن به کانون بحران است/ 3 اردیبهشت 92

- آقای احمدی نژاد از شما می پرسم عدالت در کجا باید تبلور یابد؟ در شعار یا عمل! آیا با جلوگیری از سوءاستفاده تخلف های میلیاردی برخی سازمان ها و دستگاه ها نمی توان گوشه ای از درد و رنج مردم را درمان کرد. برای رفع فقر مردم ما چه پاسخی دارید؟ آیا اطلاع دارید که به خاطر عدم پرداخت اعتبار تولید، تولید در استان ها در حال از بین رفتن است/18 بهمن 91

- خواسته اول سیستانی ها امنیت است، با توجه به ناامنی های منطقه، طوفان شن و گرمای طاقت فرسا چرا بدی آب و هوا در منطقه سیستان از اشل حقوقی کارمندان دولت حذف شده است/ 23 آبان 91

- از وزیر جهادکشاورزی می‌خواهم که با کمک وزارت نیرو آبرسانی به مناطق و مزارع سیستان را هر چه سریعتر عملیاتی کند/16 آبان 91

 

 

- تذکر به وزیر صنعت، معدن و تجارت: به قول‌هایی که در راستای بازگشایی بازارچه‌های مرزی و همچنین شرکت‌های صنعتی داده اید، عمل کنید / 30 شهریور 93

- تذكر به وزیر نیرو: با توجه به شرایط سخت زندگی در سیستان و طوفان هایی با سرعت بیش از 100 کیلومتر در ساعت و غلظت بالای ریزگردها و 5 برابر استاندارد و قطع آب و برق چرا هزینه آب و برق سیستانی ها براساس تعرفه مناطق خوش آب و هوا محاسبه می شود/19 مرداد 93

- تذكر به رئیس جمهور و دیگر مسئولان اجرایی: آیا می‌دانید که طی 48 ساعت گذشته چه بر سر مردم سیستان و بلوچستان آمده است؟ در پایتخت وزش بادی می‌آید و چه غوغایی برپا می‌کند، در حالی که طوفانی با سرعت 100 کیلومتر در ساعت،‌ شعاع دید کمتر از 50 متر و میزان آلایندگی حدود 1500 میکروگرم بر مترمکعب در سیستان و بلوچستان در حال وقوع است/ 25 تیر 93

- تذكر به مسئولان: به طور حتم خود مسئولان برای مدت کوتاه حتی در فصل بهار نمی توانند در این منطقه زندگی و فعالیت کنند، از این رو مسئولان باید در جهت تحقق این موضوع تلاش و برنامه ریزی کنند/ 8 آبان 92

- درخواست از رئیس جمهوری: همان طور که برای احیای دریاچه ارومیه کار گروهی تشکیل داد و برای احیای دریاچه هامون و نجات منطقه سیستان و جلوگیری از مهاجرت مردم این منطقه هم فکری بکند/10 شهریور 92

- خطاب به مسئولان اجرایی: رفع مشکلات و غبار محرومیت استان سیستان و بلوچستان با وعده و حرف محقق نمی شود./30 تیر 92

 

 

 

 

 

7

سكینه عمرانی

47

 

 

مغایرت انتشار اوراق مشارکت شهرداری شهرهای کوچک بدون تضمین دولت با قانون اساسی

8

زهره طبیب زاده نوری

51

 

- کاهش ارزش پول ملی ضرورت بررسی قانون هدفمندی یارانه ها را نشان می دهد/ 14آذر 91 

- اقدام برخی نمایندگان برای جمع کردن رأی، توهین به شعور نمایندگان بوده و رأی گیری را مخدوش می کند./ 6 تیر 91

- برنامه های فرجی دانا غیر واقع بینانه و کاملاً ایده‌آلی است/ 5آبان 92

 

9

لاله افتخاری

46

 

- آقای روحانی دغدغه نمایندگان مجلس آن است که جریاناتی در این منصب (وزارت علوم) قرار گیرد که تراژدی فتنه سال 78 و 88 را دگر بار رقم زنند/ 25 آبان 93

- اشاره به مناسبت های روز، هفته دفاع مقدس، مسائل غزه و تقدیر از سپاه پاسداران به خاطر سرنگونی پهپاد رژیم صهیونیستی/ 5 شهریور 93

- رئیس جمهور محترم در سفر به نیویورک عملکردی متناسب با نرمش قهرمانانه را به نمایش گذاشتند که عملکرد ایشان نشان‌دهنده این بود که نظام با اقتدار و حسن‌نیت در راه اعتمادسازی گام برمی‌دارند که امیدواریم این عملکرد با راهنمایی‌های مقام معظم رهبری تداوم داشته باشد/14 مهر 92

- از دولت می خواهم که اعتبارات این عرصه (قرآن و عترت)را به صورت مناسب تخصیص دهد و نسبت به اجرای برنامه پنجم پیرامون حوزه قرآن و عترت تاپایان سال دوم برنامه اقدام کند چرا که مقام معظم رهبری در سالهای گذشته از محجوریت قرآن شکایت داشتند/ 17 مرداد 91

- از مسئولان می خواهم با رایزنی های لازم روز 13 آبان را به عنوان روز نفی استکبار جهانی نامگذاری کنند/12 آبان 93

 

 منبع: خبرآنلاین/ آرزو رستم‌زاد

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین