کد خبر: ۲۷۴۸۳۹
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۳

حیدر العبادی: با مصونیت هیچ سرباز آمریکایی در عراق موافقت نمی‌کنم

روزنامه گاردین روز جمعه گذشته به نقل از استوارت جونز، سفیر جدید آمریکا در عراق از توافق کشورش با دولت عراق در خصوص اعطای مصونیت قضایی به آمریکایی ها خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: نخست‌وزیر عراق ضمن تکذیب اخبار منتشر شده درباره موافقت بغداد با اعطای مصونیت قضایی به نیروهای آمریکایی اعلام کرد که با اعطای مصونیت به هیچ سرباز آمریکایی در عراق موافقت نمی‌کند.

به گزارش فارس، برخی رسانه‌ها به نقل از سفیر آمریکا در عراق و نیز سخنگوی نخست وزیر عراق از اعطای مصونیت سیاسی به مستشاران نظامی آمریکایی در عراق خبر داده بودند.

روزنامه گاردین روز جمعه گذشته به نقل از استوارت جونز، سفیر جدید آمریکا در عراق از توافق کشورش با دولت عراق در خصوص اعطای مصونیت قضایی به آمریکایی ها خبر داد.

این روزنامه به نقل از جونز ادعا کرد: حیدر العبادی، نخست وزیر عراق تاکید کرد که به برخی از نیروهای آمریکایی در عراق که برای کمک به عراقی‌ها در جنگ علیه داعش حضور دارند امتیاز و مصونیت داده شده است.

«حیدر العبادی» نخست وزیر عراق امروز (دوشنبه) پس از ورود به کربلای معلی ضمن تکذیب اخبار منتشر شده اعلام کرد که هیچ مصونیتی برای نیروهای خارجی قائل نیست.

به گزارش شبکه المنار، نخست وزیر عراق تاکید کرد: هیچ توافقنامه‌ای درباره مصونیت سربازان آمریکایی در عراق امضا نمی کنم.

حیدر العبادی برای حصول اطمینان از اجرای تدابیر امنیتی، امروز(دوشنبه) وارد کربلای معلی شده است.

«سعد الحدیثی»، سخنگوی دفتر نخست‌وزیری عراق در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در خصوص اخبار حاکی از اعطای مصونیت به آمریکایی‌ها در عراق تاکید کرد: نظامیان آمریکایی که در عراق حضور دارند مستشاران نظامی هستند و تفنگدار یا نیروی زمینی جنگجو نیستند و این آمریکایی‌ها در داخل پایگاه‌هایی مستقر هستند که از آنجا خارج نمی‌شوند و ماموریت آنها هم محدود به داخل همین پایگاه‌هاست که شامل ارائه کارشناسی‌ها و مشاوره به نیروهای عراقی است.

الحدیثی گفت: مستشاران نظامی آمریکا با توجه به اینکه از کارکنان سفارت آمریکا محسوب می‌شوند از مصونیت دیپلماتیک برخوردار هستند و کارمندان همه سفارتخانه‌ها در هر کشوری از مصونیت دیپلماتیک و نه مصونیت سیاسی برخوردار هستند و این مصونیت در این چارچوب به آنها داده شده و مساله‌ای است که از دوره نخست‌وزیری نوری المالکی درباره آن توافق شده و مربوط به دولت کنونی هم نیست.

مصونیت دیپلماتیک، گونه‌ای از مصونیت قانونی است که دو کشور در قبال یکدیگر متعهد می‌شوند که دیپلمات‌ها و مقامات ارشد دولتی یکدیگر را تحت تعقیب قانونی، قرار ندهند.

سخنگوی دفتر نخست وزیری عراق افزود: حضور آمریکایی‌ها در عراق بر اساس توافقنامه چارچوب راهبردی است که بین عراق و آمریکا به امضا رسیده و فراکسیون‌های سیاسی پارلمان سابق عراق آن را تایید کرده بودند و بر اساس این توافق دولت عراق حق دارد که در زمینه مشورت های نظامی، آموزش، تجهیز و تسلیح نیروهای عراقی از طرف آمریکایی درخواست کمک کند و طرف آمریکایی هم بر اساس این توافقنامه باید بنا به درخواست دولت عراق از این کشور حمایت کند و دولت عراق هم به خاطر وجود نیاز به کمک در زمینه گرفتن کارشناسی‌های نظامی برای آموزش نیروهای عراقی اقدام به جذب مستشاران نظامی آمریکا کرد.

وی تاکید کرد: هر گونه تجهیزات نظامی یا سلاح آمریکایی که وارد عراق می‌شود با آنها گروهی از مستشاران نظامی برای آموزش نیروهای عراقی وارد عراق می‌شوند.

سعد الحدیثی گفت: قضیه ورود آمریکایی‌ها به عراق صرفا بعد فنی و مشاوره‌ای دارد و آنها هرگز در عملیات های نظامی ارتش عراق مشارکت نخواهند داشت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین