کد خبر: ۲۷۵۴۶۴
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۰

مهلت 10 روزه برای بازگشت زائران ایرانی/ افرادی که بدون گذرنامه رفتند از چذابه برگردند

میلیون ها شیعه با حضور در شهر کربلا، اربعین حسین را گرامی داشتند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: میلیون نفر از شیعیان از عراق و دیگر کشورهای اسلامی با حضور در شهر کربلا، در مراسم سالگرد چهلم شهادت امام حسین سومین امام معصوم شیعیان عزاداری کردند. مراسم اربعین امسال با حضور گسترده زائران ایرانی همراه شده بود.

خبرگزاری فرانسه نوشت: سیطره گروه افراط گرای داعش بر مناطق گسترده ای از عراق و تهدیدات این گروه برای تصرف شهرهای نجف و کربلا و تخریب حرم های مقدس این دو شهر، مراسم اربعین امسال را متفاوت کرده است.

در روزهای اخیر شمار بی سابقه ای از مردم با پای پیاده به سمت شهر کربلا حرکت کردند. برخی از این افراد 12 روز در راه بودند. علاوه بر این بیش از یک میلیون ایرانی هم برای عزاداری به شهر کربلا آمدند.

مهلت  10 روزه برای بازگشت زائران ایرانی/ افرادی که بدون گذرنامه رفتند از چذابه برگردند

مقامات عراقی می گویند تعداد زائران اربعین از 17 میلیون نفر عبور کرد. بیش از 4 میلیون نفر از آنها از اتباع غیرعراقی هستند.

بسیاری از مردم در شهرهای محل عبور زائران، از آنها پذیرایی کردند و برای زائران، غذا و محل استراحت و خواب تهیه کردند. درب خیلی از خانه ها در کربلا و سایر شهرها هم برای پذیرایی از زائران باز بود.

مرقد امام حسین امام سوم شیعیان و برادرش حضرت عباس در شهر کربلا قرار دارد.
عزاداران در حالی که در خیابان ها و کوچه های دور و نزدیک از حرم امام حسین و حضرت عباس  در کربلا قرار داشتند پرچم های سیاه را برافراشتند و بر سر و سینه خود می زدند و شعار لبیک یا حسین را تکرار می کردند.

مراسم اربعین امسال با امنیت نسبی همراه بود و تا عصر روز شنبه از ناامنی در شهر کربلا خبری منتشر نشد. این موضوع یک موفقیت خوب برای دولت عراق و نیروهای امنیتی این کشور به شمار می آید.

البته در حملات خمپاره ای به غرب کربلا تا پنجشنبه شب گذشته، یک نفر کشته و 4 نفر زخمی شدند.

کاظم حسین 25 ساله از استان الناصریه به کربلا آمده است. او می گوید: اگر از آسمان داعشی ها ببارند به خدا زیارت کربلا را متوقف نمی کنیم.  

زائران ایرانی اربعین حسینی 10 روز برای بازگشت به کشور فرصت دارند

معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور گفت: زائران عراق از فردا (یک شنبه) به مدت 10 روز فرصت دارند به کشور بازگردند، بنابراین برای بازگشت به کشور عجله نکنند.

به گزارش ایسنا  حسین ذوالفقاری صبح امروز(شنبه) در نشست خبری خود با بیان این‌که با افزایش تعداد زائران به عراق شورای امنیت کشور مسئول هماهنگی شد و ستاد عالی در این زمینه ایجاد شد، خاطرنشان کرد: در این راستا حدود 20 دستگاه فعالیت خود را آغاز کردند، اما محوریت با سازمان حج و زیارت، وزارت راه و شهرسازی، نیروی انتظامی، سپاه و بسیج بود.

وی افزود: طی آخرین آمارها حدود 1.5 میلیون نفر از کشورمان به عراق سفر کرده‌اند که تا کنون 256 هزار نفر به کشور بازگشته‌اند. در حال حاضر 375 اتوبوس در عراق فعال بوده، 500 دستگاه سازمان حج و زیارت اجاره کرده و امروز هم 1000 اتوبوس از شهرداری‌های کشور به عراق اعزام می‌شود علاوه بر این بیش از 4 هزار اتوبوس بین شهری در اختیار هستند تا زائران را از مرزها به داخل کشور انتقال دهند. حمل و نقل ریلی کشور هم تقویت شده است.

ذوالفقاری همچنین افزود: در این ایام نیروی انتظامی 500 هزار جلد گذرنامه ایجاد کرده و باید گفت که حدود 100 هزار نفر از دستگاه‌های مختلف در حال خدمات رسانی هستند. با تلاش‌های وزارت نفت ما مشکل سوخت نداریم. همچنین ما تصمیم گرفتیم خودروهای سیاری که حامل سوخت هستند را در منطقه فعال کنیم.

وی اضافه کرد:اکنون غذای کافی برای بازگشت زائران در نظر گرفته شده است و محل‌هایی نیز برای اسکان موقت زائران در عراق و خوزستان و ایلام فراهم شده است. در ایران ظرفیت اسکان موقت 95 هزار نفر پیش‌بینی شده است که این رقم جدا از هتل‌ها و منازل شخصی است. بالگردهای نیروی انتظامی و هلال احمر نیز در مرزها مستقر شده‌اند.

معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود،با بیان این‌که کسانی که فاقد گذرنامه و یا مفقود شده‌، نگران نباشند، زیرا مشکل آنها برطرف می‌شود، گفت: ما گیت‌های کنترلی را چند برابر کرده‌ایم تا در کوتاهترین زمان ممکن به امور زائران رسیدگی شود. ما هویت افرادی که گذرنامه آنها مفقود شده را بررسی می‌کنیم و مشکل آنها را برطرف می‌کنیم، اما کسانی که بدون گذرنامه به عراق رفتند باید از مرز چذابه به کشور بازگردند، زیرا باید هویت آنها برای ما اثبات شود. ما امنیت کشور را فدای تسهیل ورود زائران نمی‌کنیم. کسانی که گذرنامه ندارند نمی‌توانند از مرز مهران وارد کشور شوند.

وی همچنین با بیان اینکه همه زائران تحت درمان رایگان قرار دارند، اظهار کرد: تعدادی خودپرداز نیز در مرزها نصب شده که در صورت نیاز تعداد آنها را افزایش می‌دهیم.

به گفته وی به دلیل حجم سنگین ترافیک مردم به استقبال زائران نروند تا انتقال زائران به سهولت انجام شود.

ذوالفقاری همچنین به زائران توصیه کرد که اگر کسانی در بخش کرایه حمل و نقل و یا تغذیه به زائران اجحاف کرده‌اند مسئولان نیروی انتظامی یا تعزیرات را در جریان بگذارند.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور درباره تأمین امنیت زائران نیز گفت: وزارت کشور عراق مسئول تأمین امنیت عزاداران بود. در این مدت حدود 17 تا 20 میلیون زائر به کربلا رفته‌اند که نیروهای امنیتی چند لایه امنیتی را از فواصل دور تا کربلا پیش‌بینی کرده‌اند. در واقع لایه‌های امنیتی ده‌ها کیلومتری ایجاد شده است، در واقع ما با تهدید اثرگذاری روبرو نبودیم. البته یک خمپاره به یک خانه روستایی در اطراف کربلا برخورد کرده که اثبات نشده فرد کشته شده ایرانی باشد. ما در مرزها چند دستگاه گیرنده ماهواره ضبط کرده‌ایم.

ذوالفقاری خاطرنشان کرد: حدود 20 تا 30 هزار افغانی ساکن کشور نیز به عراق رفته‌اند که ما اسامی کسانی که اجازه اقامت مجاز داشته‌اند را ثبت کرده‌ایم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تا این لحظه گزارشی درباره ورود بیماری "ابولا" به کشور نداشته‌ایم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین