کد خبر: ۲۷۶۸۶
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۸۴ - ۱۸:۲۸

طرح کانادا برای مبارزه با فقر بوميان

آفتاب‌‌نیوز : وی گفته است که شکاف ثروت، سلامت و آموزش ميان بوميان کانادا و ساير شهروندان اين کشور در قرن بيست و يکم قابل قبول نيست. 

مارتين به همراه رهبران استانها و نمايندگان گروه های بومی کانادا در اجلاسی در بريتيش کلمبيا سرگرم بحث درباره اين طرح بودند و حالا به توافق رسيده اند. اما هنوز برخی از جزييات قطعی نشده است و بيم آن می رود که اگر دولت کنونی در انتخابات آتی پارلمانی متحمل شکست شود، اين توافق فروبريزد.

قرار است ظرف ده سال، پنج ميليارد دلار کانادا (چهار ميليارد و ۳۰۰ ميليون دلار آمريکا) از بودجه دولت فدرال صرف بهبود مسکن، خدمات بهداشتی، آموزش و پرورش و توسعه اقتصادی بوميان کانادا شود. 

مارتين در مصاحبه ای مطبوعاتی گفت: "ما با اين طرح، در مسير اجرای تعهداتمان برای کاهش نابرابری که اکنون ميان مردم بومی و ساير کانادايی ها هست، گام مهمی برداشته ايم."

گروه های سرخپوست و بومی کانادا که در اين اجلاس در کلوونا حاضر بودند، از اين توافق به گرمی استقبال کردند.

فيليپ فونتن، رييس انجمن ملتهای نخستين، برجسته ترين سازمان سرخپوستهای بومی کانادا، گفت: "می دانم بدبينان و بددلانی هستند که فکر می کنند اين روند شکست خواهد خورد. ولی من نظرشان را قبول ندارم." 

فونتن افزود که هر حزبی در انتخابات آتی برنده شود، برای اجرای تعهدات اين اجلاس تحت فشار زيادی قرار خواهد گرفت.

با اين حال در آغاز اين نشست برخی از گروه های بومی دست به اعتراض زدند زيرا به موجب طرح جديد بوميانی که در قلمروهای حفاظت شده سکونت نداشته باشند، از اين مزايا بهره مند نخواهند شد.

بوميان کانادا که با يک ميليون نفر جمعيت بيش از سه درصد ساکنان اين کشور آمريکای شمالی را تشکيل می دهند با معضلاتی نظير کمبود مسکن، ميزان بالاتر حاملگی نوجوانان و خودکشی، پايين تر بودن اميد به زندگی و دانش آموختگی نسبت به غير بوميان مواجه هستند.

تخمين زده می شود که ۴۰ درصد جمعيت بوميان کانادا در فقر به سر می برند. اين رقم برای کل کشور ۱۵ و هفت دهم درصد است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین