کد خبر: ۲۸۰۴۷۷
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۰

بانک مرکزی: کاهش تورم به هسته سخت رسید

نیلی گفت: هرچند بودجه دولت با مشکلاتی مواجه شده اما این امر باعث بدهی دولت به بانک مرکزی نشد و این اتفاق مناسبی بود.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی با تاکید بر اینکه، کاهش تورم به هسته سخت رسیده است، گفت: بانک مرکزی اقدامات خود را برای این امر آغاز و تدابیری را نیز اتخاذ کرده است.

به گزارش ایرنا، فرهاد نیلی در گفت و گو با خبرنگاران و در پاسخ به پرسش ایرنا مبنی بر اینکه برخی از کارشناسان معتقدند کاهش نرخ تورم به کف رسیده و دیگر نباید انتظار افزایش نرخ تورم را داشت، افزود: نمی توان گفت که کاهش نرخ تورم به کف رسیده بلکه به هسته سخت رسیده است.

وی ادامه داد: کاهش تورم تاکنون با بهداشت مالی امکان پذیر بود و دولت تاکنون اقدامات مناسبی را در این زمینه انجام داده است.

نیلی گفت: هرچند بودجه دولت با مشکلاتی مواجه شده اما این امر باعث بدهی دولت به بانک مرکزی نشد و این اتفاق مناسبی بود.

رییس پژوهشکده پولی و بانکی تصریح کرد: اما از این پس علاوه بر انضباط مالی نیاز به تدابیری نیز داریم زیرا کاهش تورم تا 16 درصد با انضباط مالی و پولی امکان پذیر بود.

وی ادامه داد: هم اکنون باید مدیریت کنیم که چگونه تامین مالی بنگاه ها را انجام دهیم در عین حال بتوانیم انضباط پولی را نیز حفظ کنیم و بانک مرکزی نیز در این خصوص اقداماتی را انجام داده است.

نیلی از تدوین برنامه ای خاص برای کاهش روند تورم خبر داد و گفت: بسته ویژه ای در این خصوص تدوین شده که قسمت اول آن لایحه خروج از رکود بود که البته این لایحه سه قسمت یک، دو و سه ستاره داشت.

وی ادامه داد: بخش سه ستاره لایحه به مجلس شورای اسلامی، قسمت دو ستاره به هیات دولت و قسمت یک ستاره به دستگاه ها ارایه شده البته بخشی از این لایحه نیز مربوط به بانک مرکزی بود که البته با افت قیمت نفت این امر نیز در حال بازنگری است.

** براساس اطلاعات و بررسی ها عدد 72 دلار برای نفت در بودجه 94 معتبر نیست


وی در پاسخ به دیگر پرسش خبرنگار ایرنا در خصوص تاثیر کاهش نرخ نفت بر روند رشد اقتصادی کشور در ماه های آینده نیز گفت: هدف گذاری نرخ رشد اقتصادی و تورم در لایحه بودجه سال94 براساس نفت هر بشکه 72 دلاری انجام شده بود.

وی افزود: هم اکنون نفت 72 دلاری در بودجه 94 در حال بازنگری است و نرخ رشد اقتصادی و تورم هدف باید براساس این بازنگری برای سال آینده تعیین شود.

رییس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی اظهار داشت: براساس اطلاعات به دست آمده 72 دلار برای قیمت نفت عدد معتبری نیست.

نیلی با بیان اینکه لایحه بودجه 94 هم اکنون در کمیسیون تلفیق در حال بررسی است، تصریح کرد: باید منتظر خروجی کمیسیون تلفیق در خصوص لایحه بودجه 94 باشیم.

رییس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی گفت: نمایندگان دولت به کمیسیون تلفیق مجلس دعوت شده و نظرات خود را ارایه می دهند اما بحث اصلی این است که عامل خارجی هم اکنون اتفاق افتاده و مواردی در خصوص نفت فسیلی و نفت شل ایجاد شده بنابر این باید تحلیل کارشناسی انجام شود که قیمت نفت تا چه میزان کاهش می یابد و چه میزان از سال 94 را پوشش می دهد و همچنین میانگین قیمت نفت که می توان به آن اتکا کرد، چه عددی است.

نیلی تصریح کرد: دولت سناریو سازی هایی در این خصوص انجام داده اما اینکه کدام سناریو در کمیسیون تلفیق رای بیاورد، مشخص نیست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین