کد خبر: ۲۸۱۰۸۶
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۷
شعاری که برای آمازون گران‌تمام شده

تند بزرگ شود!

پس از سال‌ها فعالیت حرفه‌ای و یکه‌تازی گویا به‌تازگی عملیاتی‌کردن شعار تبلیغاتی جف بزوس موسس آمازون «تند بزرگ شو» برای این شرکت گران تمام شده است. جنجال‌های اخیر از آن‌جایی آغاز شد که آمازون تلاش کرد مشتریان خود را از خرید کتاب‌های انتشارات «اشت» یکی از بزرگترین انتشاراتی‌های دنیا منصرف کند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس علم و فناوری: اتفاق نادری است که فردی ساعت‌های طولانی را در اینترنت و میان انبوه وب‌سایت‌های مختلف و شبکه‌های اجتماعی بگذراند، اما نام «آمازون» را نشنیده باشد. بزرگ‌ترین کمپانی فروش آنلاین که در سال 1994 کار خود را با تاسیس وب‌سایت www.amazon.com آغاز کرد و به فروش اینترنتی کتاب پرداخت.

به گزارش آفتاب به نقل از نیویورکر،‌ با گذشت زمان، مدیران آمازون که حسابی کسب و کارشان سکه شده بود تصمیم گرفتند محصولات دیگر نظیر لوازم الکترونیکی، بسته‌های نرم‌افزاری و یا حتی لباس را به گستره محصولات خود اضافه کنند.

پس از سال‌ها فعالیت حرفه‌ای و یکه‌تازی گویا به‌تازگی عملیاتی‌کردن شعار تبلیغاتی جف بزوس موسس آمازون «تند بزرگ شو» برای این شرکت گران تمام شده است. جنجال‌های اخیر از آن‌جایی آغاز شد که آمازون تلاش کرد مشتریان خود را از خرید کتاب‌های انتشارات «اشت» یکی از بزرگترین انتشاراتی‌های دنیا منصرف کند.

 نویسندگان که از عملکرد غیرمنصفانه آمازون و نادیده‌گرفتن حقوقشان رنجیده شده بودند، دست به اعتراض زدند. در این اعتراض‌ها نویسندگان شناخته‌شده‌ای چون پل استر، استفن کینگ، جیمز پترسون و جوزف اونیل و... هم حضور داشتند. برخی از این نویسندگان با انتشاراتی هچت هیچ‌گونه همکاری نداشته‌اند اما به گفته خودشان هدفشان از این اعتراضات واداشتن آمازون و دیگر شرکت‌های فروش آنلاین به محترم شمردن حقوق نویسندگان و ناشران است.  از طرف دیگر آمازون در تلاش بود با حذف ناشران بتواند سود بیشتری را از فروش کتاب‌ها بدست آورد. که این رویه نیز مورد انتقاد جامعه ادبی اروپا و آمریکا قرار گرفت.

همچنین نویسندگان اروپایی معتقدند آمازون تاکتیک‌های انحصارطلبانه در پیش گرفته است و با دستکاری کتاب‌های الکترونیکی اعتماد خوانندگان را خدشه‌دار کرده است. اورهان پاموک، میلان کوندرا و فیلیپ روث نیز همبستگی خود را علیه اقدامات آمازون ابراز کرده‌اند.

بداقبالی‌های آمازون به اینجا هم ختم نشد و اخیرا یکی از کارمندان این شرکت که شغل خود را از دست داده بود، طی یک مقاله‌ای از رفتار ناعادلانه و سودجویانه آمازون پرده برداشته است. این کارمند که به گفته خود بر اساس متریک‌های کمپانی آمازون یکی از بهترین کارمندان آمازون بوده، از نگاه ابزاری و غیرانسانی آمازون گله کرده است.

وب‌گاه آمازون، بخش اعظمی از کسب‌وکار این شرکت بشمار می‌آید که طیف وسیعی از خدمات و کالاها از طریق آن عرضه می‌گردد. از ویژگی‌های این وب‌گاه، امکان ورق‌زدن و مطالعه نسخه الکترونیکی اغلب کتاب‌هایی است که در این وب‌سایت برای فروش گذاشته شده است.

این شرکت همچنین با کمک تکنولوژی‌های نوین چاپ و تولید کتاب، اقدام به ارائه کتاب‌هایی بر اساس سیستم چاپ بنابر تقاضا نموده است که در این روش بجای چاپ و انبار کتاب در تعداد وسیع، تنها با نگهداری فایل الکترونیکی کتاب‌ها، پس از سفارش مشتری، اقدام به چاپ و تولید یک یا چند نسخه از کتاب نموده و آنها را به آدرس مشتری ارسال می‌کند.

با این وجود به نظر می‌رسد اگر آمازون تدابیری را برای دلجویی و رفع ناخشنودی نویسندگان و ناشران نیاندیشد، زیر سایه اتحاد و همبستگی جامعه ادبی جهان، در سال آینده روزهای سختی را پیش‌روی خود خواهد دید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین