کد خبر: ۲۸۱۵۵۰
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۱

قنبری: تک صدایی در مجلس نهم به اوج خود رسیده است

دو تن از نمایندگان سابق مجلس شورای اسلامي در نشست حزب جوانان ایران اسلامی با موضوع " رابطه دولت و مجلس" حضور یافته و سخنرانی کردند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش سایت نواندیش داریوش قنبری نماینده اصلاح طلب مجلس هشتم و مجید نصیر پور نماینده اصلاح طلب سابق مجلس و معاون نظارت معاون پارلمانی رییس جمهوری با حضور در این نشست به ایراد سخنرانی پرداختند.

 در ابتدای این جلسه مجید نصیر پور نماینده سابق مجلس و معاون نظارت معاونت پارلمانی رییس جمهور با تشکر از روشن نگه داشتن فعالیت حزبی از سوی حزب جوانان گفت :" همه ما می دانیم که فعالیت های حزبی در همه کشور های در حال توسعه با مشکلاتی روبرو است، از شما تشکر می کنم که با وجود مشکلات موجود برای کار حزبی و علی رغم وجود قانون منسجم برای فعالیت های حزبی، همچنین به فعالیت خود ادامه می دهید."

نصیر پور با اشاره به اینکه همه ما باید تلاش کنیم که جمهوری اسلامی از تمامی بزنگاه ها موفق بیرون بیاید ، افزود : به اعتقاد من جریان فکری که می تواند جمهوری اسلامی را در تمام موانع موفق سازد، جریان اصلاح طلبی است.

نصیر پور با اشاره به اینکه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در ماه های پس از پیروزی انقلاب اسلامی در شرایطی نوشته شده است که کشور تازه از یک استبداد دیرپا  بیرون آمده بود ، افزود:" کسانی که قانون اساسی را نوشتند سابقه حضور در سمت های اجرایی را تا آن زمان نداشتند . قانون اساسی ما بگونه ای نوشته شد که مجلس محور باشد. مثلا مجلس می تواند رئیس جمهور و دولت را استیضاح کند در صورتی که رئیس جمهور قدرت متقابل را ندارد."

او افزود:" در بعضی اوقات مجلس به یک بلوغ سیاسی می رسد و خود را شریک ارکان دیگر می داند اما بعضی اوقات متاسفانه این اتفاق صورت نمی گیرد و چالش هایی به وجود می آید."

نصیر پور با اشاره به نظر متفاوت نمایندگان در انتخابات سال 92  با رییس جمهور منتخب، افزود:" متاسفانه بعضی از نمایندگان هنوز هم در فضای انتخابات قرار دارند و از آن خارج نشده اند."

او با اشاره به اینکه برای بقای جریان اصلاح طلبی نیازمند اعتدال هستیم ، درباره حضور اصلاح طلبان در انتخابات مجلس آینده ،افزود:" طبیعی است که هر جریان سیاسی از جمله اصلاح طلبان اگر بخواهد در نظام نقش آفرینی کند باید در مجلس حضور جدی داشته باشد."

نصیر پور با اشاره به اینکه باید بپذیریم مجلس یک نهاد مردمی و در عین حال حاکمیتی است،تاکید کرد:" نمایندگان مجلس باید ملاحظات نظام  و اصول قانون اساسی را محترم بشمارند و از همین رو جایگاه شورای نگهبان نیز به عنوان یک نهاد قانونی باید محترم شمرده شود.

نصیر پور درباره بحث کسری بودجه نیز گفت:" من خاطرم است که آقای خاتمی دولت هشتم را با 53 درصد وابستگی به نفت تحویل آقای احمدی نژاد داد اما در اثر عملکرد آقای احمدی نژاد در دو دولت نهم و دهم ، در سال 1392 آقای روحانی دولت را با اتکاء 80 درصدی بودجه به نفت تحویل گرفت.

او در عین حال تاکید کرد که کاهش قیمت نفت به رغم تمامی مشکلاتی که ممکن است پدید آورد فرصت مناسب و مغتنمی است تا وابستگی کشور و بودجه  به نفت کاهش یابد.

داریوش قنبری نیز در ادامه این نشست و در سخنان خود با اشاره به اینکه "مجلس نهم مجلسی است که با تمام مجالس بعد از انقلاب متفاوت است و با هیچ یک از مجالس بعد از انقلاب نمی شود مقایسه کرد" ، افزود:" مجلس نهم  اولین مجلسی است که تک صدایی در آن به اوج خود رسیده و در هیچ مجلسی در مجالس پس از انقلاب تک صدایی به اندازه این مجلس نبوده است."

قنبری افزود:" مجلس نهم مجلس عجیب و غریبی است از لحاظ یکدستی اصولگرایان در این مجلس باید گفت از معدود دفعات در مجالس پس از انقلاب است که غالب کرسی ها در اختیار یک فراکسیون قرار دارد."

او در ریشه یابی علل شکل گیری مجلس نهم ، فضای امنیتی پس از وقایع سال 1388 را عامل اصلی شکل گیری چنین مجلسی دانست و افزود:" این فضا باعث  شده حتی نمایندگانی از مجلس نهم که اصلاح طلب هستند صراحتا به اصلاح طلبی خود اشاره نکنند."

قنبری در انتقاد از مجلس نهم این مجلس را مجلسی دانست که منافع جناحی را دنبال می کند.

او افزود :" در مجموع " هم و غم " جریان اصولگرای تندرو در مجلس نهم زمینگیر کردن دولت یازدهم به هر نحو ممکن حتی بعضا تبدیل شدن و همنوایی با برخی دشمنان خارجی در ضربه زدن به دستاوردهای دولت یازدهم است.

 او افزود:" با وجود تاکید صریح رهبری انقلاب در مورد اینکه نمایندگان در زمان سخنرانی نماینده ها همهمه نکنند ولی باز شاهد بودیم که برخی از این نمایندگان حتی اجازه سخن گفتن به نماینده دیگر را از پشت تریبون نمی دهند و این اقدام در حالی است که همین افراد در ادعا خود را پایبند به رهبری می دانند و عمل به توصیه های رهبر انقلاب را جزء ارکان جریان اصولگرایی می دانند.

قنبری در تحلیل چرایی بروز چنین رفتارهایی از سوی برخی نمایندگان تندرو مجلس ، با اشاره به اینکه این نمایندگان به شدت ازانتخابات سال آینده ترسیده اند و به دنبال ایجاد وحدت بین جریان اصولگرایی هستند، افزود ، جریان هایی چون جبهه پایداری که در همایش های مربوط به وحدت بین اصولگرایان در خط مقدم شرکت کرده است خود بزرگ ترین عامل تفرقه و ایجاد تشتت در جریان اصولگرایی است.  

این نماینده سابق مجلس در پایان سخنان خود دولت یازدهم را دولتی تعامل محور دانست که می خواهد با مجلس نهم همکاری کند. او با اشاره به اینکه دولت یازدهم و شخص آقای روحانی به صراحت اعلام نکرده  که اصلاح طلب است اما کارهایی که دولت یازدهم در همین یک سال و نیم اخیر انجام داده تا حدود زیادی با خط مشی و سیاست های اصلاح طلبان مشترک بوده و اقدامات دولت یازدهم در برخی حوزه ها حتی فراتر از انتظار بوده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین