کد خبر: ۲۸۱۷۷۹
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۷

کوبا برای بهبود شرایط با آمریکا شرط گذاشت

دولت کوبا اعلام کرده است که آمریکا می‌بایست خاکی را که زندان گوانتانامو در آن قرار گرفته است به کوبا بازگرداند تا در آن صورت روابط بین دو کشور روند عادی‌سازی خود را طی کند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب:  «رائول کاسترو» رئیس‌جمهور کوبا در در اجلاس جوامع آمریکای لاتین و کارائیب در «کاستاریکا» در خصوص عادی‌سازی روابط کشورش با آمریکا تعیین شرط کرد که آمریکا خاکی را که پایگاه دریایی «گوانتانامو» در آنجا قرار دارد را به کوبا بازگرداند تا روابط دو کشور بتواند به حالت عادی بازگردد.

وی تصریح کرد: برقراری مجدد روابط دیپلماتیک، شروع یک فرآیند برای عادی سازی روابط دو جانبه است اما این امر  تا زمانی که انسداد ادامه دارد ممکن نخواهد بود، تا زمانی که خاکی را که به طور غیرقانونی توسط پایگاه دریایی گوانتانامو اشغال شده پس ندهند.

به گزارش بی بی سی، کاسترو همچنین خواستار لغو تحریم‌های تجاری آمریکا و خارج کردن نام کوبا از فهرست کشورهای حامی تروریسم شد.

زمینی که پایگاه گوانتانامو در آن قرار دارد، در کنار خلیج گوانتانامو در جنوب کوبا است که در سال 1903 از سوی حاکمان وقت کوبا به دولت آمریکا اجاره داده شد.

دو کشور کوبا و آمریکا ماه گذشته میلادی بعد از 50 سال قطع رابطه دیپلماتیک، اعلام بهبود روابط کردند که این بهبود روابط همچنین شامل احیای روابط دیپلماتیک نیز می‌شد

مقامات ارشد واشنگتن و هاوانا در این راستا دیدارهایی را با یکدیگر صورت دادند و یک هیأت از نمایندگان کنگره آمریکا هم هفته قبل به هاوانا رفت تا مذاکره با هدف بازگشایی سفارتخانه ها در پایتخت های دو کشور را شروع کند.

طبق این گزارش، «فیدل کاسترو» رهبر سابق کوبا نیز در نامه‌ای حمایت خود از بهبود روابط سیاسی را اعلام کرد.

روزنامه دولتی کوبا روز سه‌شنبه نامه‌ای را از فیدل کاسترو چاپ کرد که در آن آمده است: «ما همیشه از همکاری و دوستی با همه مردم جهان، از جمله با دشمنان سیاسی خود دفاع می کنیم. به سیاست آمریکا اعتماد نمی کنم اما این بدان

طبق این گزارش، مقامات آمریکایی تاکنون به اظهارنظرات کاسترو واکنشی نشان نداده‌اند.

«باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا از کنگره خواسته است تحریم های تجاری کوبا که از 1962 برقرار بوده را لغو کند.

پیشتر در ماه جاری او همچنین از اختیارات ریاست جمهوری برای تسهیل محدودیت های تجاری و محدودیت سفر به کوبا استفاده کرد.

منبع: فارس
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین