کد خبر: ۲۸۱۷۸۹
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۶

چگونه مردم سرطان می‌گیرند؟

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی​شاپور اهواز گفت: با افزایش روند صنعتی​شدن و افزایش روند شهرنشینی و دنیای صنعتی، مواجهه با عوامل سرطان​زا زیاد شده و این روند افزایش میزان بروز سرطان، یک پروسه جهانی است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: دکتر اسماعیل ایدنی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: لازمه پیشگیری از این روند آن است که کشورهای توسعه یافته، در کنار توسعه صنعتی به پیوست‌های سلامت در اجرای پروژه​های صنعتی نیز توجه خاص داشته باشند.

وی افزود: متاسفانه در حال حاضر در کشور ما، سرطان دومین علت مرگ و میر است، همین​طور در استان خوزستان نیز پس از بیماری‌های قلبی و عروقی نزدیک به 11 درصد از علت مرگ​ها، سرطان است.

ایدنی ادامه داد: تقریبا حدود 50 درصد سرطان​ها با پیشگیری قابل اجتناب هستند. در میان عوامل سرطان​زا، غیر از عوامل ارثی که در بروز بسیاری از سرطان​ها نقش دارند، مساله تماس با عوامل سرطان​زا مهمترین فاکتور در بروز این بیماری است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی​شاپور اهواز تصریح کرد: حتی اگر فردی زمینه ژنتیکی ابتلا به سرطان را داشته باشد، ولی مواجهه خود را با عوامل سرطان​زا کم کند، شانس بروز سرطان در وی به نحو قابل توجهی کاهش می​یابد.

وی عنوان کرد: عوامل محیطی در بروز سرطان بسیار تاثیرگذار هستند. زمینه​های ژنتیکی، استعداد فرد را در ابتلا به بیماری مشخص می‌کند، ولی تماس با عوامل محیطی عاملی است که بروز آن را افزایش می​دهد. این عوامل محیطی، موارد متعددی هستند، از جمله اشعه​ها مانند مواد رادیواکتیو که در خلال جنگ دوم جهانی دوم در شهرهای ژاپن استفاده شد یا فاجعه چرنوبیل. همچنین در مشاغلی که افراد با مواد رادیواکتیو تماس دارند، شانس بروز سرطان افزایش می​یابد.

ایدنی اظهار کرد: علاوه بر آن، برخی عوامل سرطان‌زا می‌توانند از راه استنشاق وارد دستگاه تنفس شوند. دستگاه تنفسی مسیری برای ورود بسیاری از مواد سرطان​زا به داخل ریه یا دیگر ارگان​های بدن است. سربی که در بنزین وجود دارد، از طریق تنفس جذب می​شود و می​تواند به سیستم​های دیگر بدن وارد شده و سرطان ایجاد کند.

وی ادامه داد: یکی از مهم​ترین علل در ابتلا به سرطان، استنشاق دود سیگار و دیگر دخانیات و آلاینده​های هوا است. اشعه خورشید نیز می‌تواند در مواردی، سرطان​زا باشد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی​شاپور اهواز با بیان این که آلودگی​های محیط نیز می​تواند به سرطان​ها منجر شوند، گفت: این آلودگی​ها شامل آلودگی​های محیط​های بسته و محیط​های باز است که از آلودگی​های محیط​های باز به عنوان آلودگی هوا تعبیر می​شود. محیط بسته نیز شامل منزل و محیط کار است.

وی گفت: آلودگی​های محیط کار، می​توانند موجب سرطان​های شغلی شود. معروف‌ترین سرطان شغلی که می​شناسیم، سرطان ریه بر اثر تماس با آزبست است. سرطان پرده جنب نیز یکی از سرطان‌های شغلی است. گاز رادون نیز سرطان ریه ایجاد می​کند و برخی انواع هیدروکربن​ها هم می​توانند به سرطان خون منجر شوند. راه ورود این مواد ممکن است از طریق استنشاق باشد، ولی در اندام​های دورتر و در مغز استخوان سرطان ایجاد می​کنند.

ایدنی عنوان کرد: همچنین مواد خوراکی می​توانند سرطان​زا باشند، بسیاری از مواد خوراکی و رژیم​های غذایی نامناسب انسان​ها که زاییده دنیای جدید هستند، از جمله فست​فودها و چربی​های فراوانی که این غذاها دارند، می​توانند دستگاه گوارش را مستعد سرطان کنند. به این ترتیب، سبک زندگی و به خصوص سبک غذایی، استعداد ابتلا به سرطان را بالا برده است.

وی با اشاره به اجرای طرح تحول سلامت در کشور، گفت: سیاست کلی نظام سلامت در پیشگیری از بیماری‌ها بر غربالگری تاکید دارد تا با انجام طرح‌های غربالگری، از بروز بیماری‌های واگیر و غیر واگیر از جمله سرطان‌ها پیشگیری شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین