کد خبر: ۲۸۱۸۶۴
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۶
عربستان دوستی است که ما را از دشمن بی‌نیاز می‌کند

مسئول اسبق میز ایران در وزارت خارجه انگلیس: وقت آن است با ایران متحد شویم

مسئول اسبق میز ایران در وزارت خارجه انگلیس در یادداشتی در یک روزنامه می‌نویسد وقت آن است که غرب با ایران برای ایجاد ثبات در منطقه متحد شود.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش خبرگزاری فارس، یک مقام اسبق وزارت خارجه انگلیس در یادداشتی در روزنامه انگلیسی گاردین با اشاره به تحولات منطقه خاورمیانه نوشته غرب باید با توجه به اینکه ایران یکی از نیروهای ثبات در منطقه به شمار می‌رود از ایده اتحاد با این کشور استقبال کند.

«مایکل آکسورثی» که بین سال‌های 1998 تا 2000 در وزارت خارجه انگلیس مسئول میز ایران بوده مرگ پادشاه بیمار عربستان سعودی، موفقیت‌های حوثی‌ها در یمن و تلاش‌های نمایندگان 20 کشور از جمله انگلیس و آمریکا برای مقابله با گروه تروریستی داعش را مصداق‌هایی از جدیدترین تحولات خاورمیانه برشمرده است.

آقای آکسورثی با اشاره به اینکه دولتهای غربی در سایه این تحولات عظیم اکنون بر سر دو راهی قرار گرفته‌اند، دوام حکومت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه برای موفقیت سیاست غرب در مقابله با تهدید گروه تروریستی داعش را «یک ضرورت» خوانده است.  

وی می‌نویسد: «همین چند وقت پیش ما مصمم به بمباران سوریه برای براندازی رژیم اسد در سوریه بودیم؛ اکنون غرب بعد از گذشت تنها 18 ماه یا بیشتر، برای موفقیت در سیاست‌هایش در منطقه و نابودی یا مهار گروه به مراتب خطرناک‌تر داعش دوام حکومت اسد را یک ضرورت می‌بیند.»

این نویسنده و استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به تغییر دیدگاه غرب نسبت به ایران می‌نویسد هفته گذشته از اینکه شنیده یکی از همکارانش ایران را یکی از نیروهای ثبات در منطقه خلیج فارس خوانده به وجد آمده است.

وی به رغم این می‌نویسد تغییر دیدگاه‌ها در قبال ایران هنوز به حدی نبوده که کشورهای غربی بتوانند به طور کامل از ایده اتحاد با ایران در عراق و سوریه استقبال کنند.

آکسورثی با تأکید بر«نادرست» بودن این دیدگاه می نویسد در حال حاضر «صداهای پرنفوذی» در آمریکا شنیده می‌شود که همانند سعودی‌ها درباره توسعه‌طلبی ایران هشدار می‌دهند.

این دیپلمات اسبق انگلیس در ادامه در انتقاد از نظرات این عده می‌نویسد آنها همان کسانی هستند که با ستایش از پادشاه «عبدالله بن عبدالعزیز» این دیدگاه را نادیده گرفته‌اند که برخی از افراطی‌ترین گونه‌های افراط‌گرایی و تروریسم چه از لحاظ مالی و چه از لحاظ ایدئولوژی، ریشه در عربستان سعودی دارند.

اکسورثی، بر همین اساس می‌نویسد: «در چنین وضعیتی، کشوری که ما به حسب عادت آن را دشمن خود دیده‌ایم (یعنی ایران) اکنون بیشتر در شمایل یک دوست بالقوه ظاهر می‌شود و کشوری که با آن به عنوان متحد برخور کرده‌ایم اگر هم کاملاً دشمن نباشد دارد هر چه بیشتر و بیشتر شبیه آن دسته از دوست‌هایی می‌شود که ما را از داشتن دشمن بی‌نیاز می‌کند.»

وی تأکید می‌کند غرب در صورتی که در پی دست یافتن به هدف ثبات در منطقه است باید به طور کامل منافع خود از فروش سلاح به عربستان سعودی را کنار بگذارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین