کد خبر: ۲۸۱۹۰۷
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۱

سرنوشت گروگان‌های داعش در هاله‌ای از ابهام است

در حالیکه ضرب الاجل برای گروگانهای ژاپنی و اردنی داعش به پایان رسیده است هنوز سرنوشت آنها در هاله ای از ابهام قرار دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری کیودو ژاپن، تلاشهای توکیو برای نجات جان روزنامه نگار 47 ساله ژاپنی به مرحله حساسی رسیده است. 

در عین حال اردن به گروه داعش پیشنهاد داده است که خلبان اردنی را با 'ساجده الریشاوی' یک زن عراقی عضو داعش که در امان زندانی است معاوضه کند. 

گروگانگیران تهدید کرده اند که هر دو گروگان را در صورت عدم آزادی الریشاوی که به خاطر مشارکت در حمله تروریستی سال 2005 در پایتخت اردن که منجر به کشته شدن 60 نفر شد خواهند کشت. 

اردن موافقت خود را برای آزادی 'ساجده ریشاوی' تروریست عضو گروه تکفیری داعش محکوم به اعدام در مقابل آزادی 'معاذ الکساسبه' خلبان اردنی اعلام کرده است.

یک فروند جنگنده اف-16 اردنی که در کنار ائتلاف ضد داعش مبارزه می کرد روز چهارشنبه (3 دی ماه) در نزدیکی شهر 'الرقه' در شرق سوریه سقوط کرد و 'معاذ الکساسبه' خلبان آن به دست تروریست های داعش اسیر شد.

گروه تروریستی داعش روز چهارشنبه به مقام های اردنی 24 ساعت مهلت داده است تا 'ساجده الریشاوی' بمب گذار زن زندانی در این کشور را درمقابل آزادی یک گروگان ژاپنی به سران داعش تحویل دهند و در غیر این صورت خبرنگار ژاپنی و خلبان ارتش اردن را به قتل می رساند.

مقام های اردن نیز اعلام کردند که 'ساجده الریشاوی' را در صورتی آزاد می کنند که گروه تروریستی - تکفیری داعش، خلبان آن ها را آزاد کند.

داعش روز سه شنبه خواستار آزادی ساجده الریشاوی تروریست محکوم به اعدام در مقابل آزادی گروگان ژاپنی خود شده بود و تهدید کرده بود اگر طی 24ساعت آینده اردن این کار را انجام ندهد، 'معاذ الکساسبه' خلبان اردنی را به قتل می رساند.

ساجده الریشاوی زنی است که در سال 2005 در تلاش برای اجرای عملیات انتحاری در اردن بود، اما ماموریت وی به شکست انجامید.

داعش در بیانیه خود از وی با عنوان 'خواهر اسیر' یاد و آزادی گروگان ژاپنی را به آزادی الریشاوی از زندان اردن مشروط کرد.

الریشاوی از سال 2005 و از زمان آغاز حکم حبس تا امروز ، 9 سال را در یکی از زندان های اردن بوده و در همان سال برای شرح عملیات ناموفق خود به تلویزیون دعوت شد. وی در گفت وگو با تلویزیون اردن گفت: همسرم با موفقیت خود را منفجر کرد، اما من دچار مشکل شده و بسته انفجاری ام کار نکرد. مردم در حال فرار بودند، من نیز با آنان همراه شده و پا به فرار گذاشتم.

دادگاه اردن حکم اعدام وی را در سال 2006 اعلام کرد، اما در همان سال حکم اعدام در این کشور ممنوع شد و وی اعدام نشد.

در آن زمان همسر الریشاوی در هتل «رادیسون» که محل مراسم عروسی بود، دست به عملیات انتحاری زد که 38 نفر قربانی بر جای گذاشت.

حملات تروریستی در 3 هتل اردن در جمع منجر به کشته شدن 3 فرد انتحاری و 57 نفر از غیر نظامیان اردنی شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین