کد خبر: ۲۸۱۹۹۵
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۷

کشمکش کنگره و کاخ سفید/ رسانه‌ها چه می‌گویند

تقابل کاخ سفید در برابر اردوگاه جمهوری خواهان کنگره آمریکا طی روز های اخیر ابعاد تازه ای به خود گرفته و رسانه ها در باره چشم انداز این اختلاف به گمانه زنی پرداختند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: مواضع نمایندگان کنگره و عناصر آن با حمایت لابی رژیم صهیونیستی درباره مذاکرات هسته ای و ایران ، مخالفت صریح کاخ سفید و تهدید مستقیم باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا را در پی داشت.

به گزارش آفتاب به نقل از ایرنا، این موضوع با پذیرش دعوت رییس مجلس نمایندگان از سوی نتانیاهو برای سخنرانی و خودداری اوباما از دیدار با نتانیاهو در جریان سفر آتی وی به آمریکا، ابعاد تازه ای از اختلافات را نشان داده است.

برخی تحلیلگران اختلاف جمهوری خواهانی که بر کنگره آمریکا تسلط پیدا کرده اند و دموکرات هایی را که کاخ سفید را در اختیار دارند، کاملا جدی تلقی می کنند.

رسانه ها و شبکه های خبری گسترش دامنه این اختلافات و اضافه شدن ابعاد تازه به آن را عاملی برای ادامه سردرگمی ها و تداوم کشمکش میان کنگره و کاخ سفید ارزیابی می کنند. 

روزنامه صهیونیستی معاریو زیر عنوان 'کاخ سفید سفیر تل آویو را توبیخ کرد' نوشت: یک مقام بلندپایه کاخ سفید بشدت از سفیر اسرائیل در آمریکا به علت زیر پاگذاشتن عرف دیپلماتیک انتقاد کرده است.

این روزنامه صهیونیستی تصریح کرده است که 'ران درمر' سفیر تل آویو در واشنگتن پس از آن مورد عتاب کاخ سفید قرار گرفته که بدون اطلاع وزارت امورخارجه آمریکا با کنگره برای سخنرانی بنیامین نتانیاهو هماهنگی کرده است.

این روزنامه بدون ذکر نام مسئول بلندپایه کاخ سفید افزود: این مسئول آمریکایی به سفیر اسرائیل یادآور شده است که اقدام بدون هماهنگی او برای سخنرانی نتانیاهو تاثیر خود را بر راوبط میان واشنگتن و تل آویو به جا خواهد گذاشت.

معاریو خاطرنشان کرد: این در حالی است که سفیر اسرائیل مدعی شده بود مجلس نمایندگان آمریکا خود اقدام به دعوت از بنیامین نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره آمریکا کرده است؛ سخنرانی که قرار است در انتقاد از برنامه هسته ای ایران ایراد شود.

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد: کاخ سفید روز جمعه ضمن محکوم کردن طرح رژیم صهیونیستی برای ساخت 450 واحد مسکونی در قالب شهرکی در کرانه باختری اجرای این طرح را اقدامی 'غیر قانونی وغیرسازنده' درمسیر دستیابی به صلح خواند.

'جاش ارنست' سخنگوی کاخ سفید اظهارکرد: ما درمورد اعلامیه های به شدت اختلاف برانگیز مربوط به احداث شهرک سازی نگرانی های عمیقی داریم. 

خبرگزاری فرانسه با اشاره به این که این اعلامیه اسرائیلی ها که تنها چند هفته پیش از انتخابات 17مارس صورت گرفت روابط امریکا واسرائیل متحد اصلی اش درخاورمیانه را تیره تر خواهد کرد، افزود: باراک اوباما ازاقدام نتانیاهو درپذیرش دعوت سخنرانی درکنگره امریکا دراوایل ماه مارس خشمگین شده است. 

پایگاه اینترنتی 'اسراییل حیوم' روز جمعه در مطلبی درباره ی مذاکرات هسته ای میان ایران و کشورهای غربی تاکید کرد که انتظار می رود اختلاف میان کنگره و کاخ سفید درباره مذاکرات هسته ای با ایران، با سفر نتانیاهو به واشنگتن بیشتر شود.

در این گزارش آمده است: باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا هفته ی گذشته در سخنرانی سالانه ی خود بار دیگر با تصویب و اعمال تحریم های جدید علیه ایران مخالفت کرد و آن را ناقض توافق مقدماتی با تهران خواند.

زمانی که رییس جمهوری آمریکا تهدید می کرد که چنین طرحی را وتو خواهد کرد، لنز دوربین ها روی چهره ی رابرت منندز طراح اصلی تحریم های جدید علیه ایران، زوم کرده بودند.

پایگاه اینترنتی صدای آمریکا نیز نوشت: موضوع تحریم های ایران که موجب بروز اختلاف میان جمهوری خواهان و کاخ سفید شده است،همزمان با دعوت جمهوری خواهان از نخست وزیر اسرائیل برای سخنرانی در نشست کنگره در اسفند ماه، به این اختلافات دامن زده است.

این پایگاه خبری در گزارشی افزود: سناتور جمهوریخواه 'مارک کرک' که طرح 'ایران عاری از سلاح اتمی' او با همکاری سناتور دموکرات 'رابرت منندز' روز پنجشنبه در کمیته بانکی سنا تصویب شد، در گفت و گو با خبرگزاری بلومبرگ گفته است که رهبری حزب جمهوریخواه متعهد به پیشبرد این طرح است.

پایگاه اینترنتی روزنامه ی لیبراسیون به نقل از تارنمای وزارت خارجه ی آمریکا، نوشت: 'جن ساکی' سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است که موضع باراک اوباما در خصوص تصویب لایحه ای در کمیته ی بانکداری سنا کاملا مشخص است و هر لایحه ای را که مخرب مذاکرات با تهران باشد، وتو خواهد کرد.

به گفته وی، این قضیه صرفا در کمیته بانکداری سنا صورت گرفته است و نخستین گام و روند پیچیده ی قانون گذاری در کنگره است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: ما آشکارا گفته ایم که وضع تحریم های تازه از طریق کنگره، برای مذاکرات زیان بخش خواهد بود و مذاکره کنندگان ما و طرف ایرانی باید فضای و زمان کافی برای مذاکره را داشته باشند در غیر این صورت هیچ توافقی حاصل نمی شود. 

وی ادامه داد: ما و همتایان اروپایی مان بارها و بارها گفته ایم که وضع تحریم های جدید علیه ایران در شرایط کنونی تاثیر عکس می دهد و مخرب است. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین