کد خبر: ۲۸۲۱۴۳
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۵

کاسنی ضدسرطان است+تصویر

عضوهیات علمی دانشگاه علوم‌کشاورزی و منابع طبیعی ساری گفت: گیاه کاسنی دارای خاصیت ضد التهاب، ضد باکتری، مقوی قلب، محافظ کبد، کاهنده کلسترول خون، کاهنده قند خون، ضد نفخ، ملین، مسهل، ادرارآور، شیر افزا و ضد سرطان است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: محمد اکبرزاده در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص خواص گیاه کاسنی اظهار کرد: مواد محلول در آب کاسنی تسکین دهنده سیستم عصبی مرکزی بوده و همچنین برای سیستم روده‌ای- معدی مفید است. تحقیقات نشان داده اینولین و ترکیبات وابسته موجود در ریشه کاسنی می‌تواند از یبوست جلوگیری کند. از دیگر اثرات مهم کاسنی، ضد اسهال و اشتها آور بودن آن است.

وی ادامه داد: ریشه و تمام قسمتهای هوایی کاسنی اثرات درمانی زیادی دارد. افرادی که سنگ کلیه دارند باید با مشورت پزشک از کاسنی استفاده کنند.


اکبرزاده به نحوه مصرف گیاه کاسنی اشاره کرد و افزود: برگ گیاه جوان به عنوان گیاه ادویه‌ای مانند اسفناج پخته و برگ‌های قدیمی‌تر همانند کرفس مصرف می‌شود. ریشه کاسنی پس از پختن با کره استفاده می‌شود. ریشه این گیاه به صورت بو داده شده همانند چای و قهوه استفاده می‌شود، همچنین پس از تهیه پودر و مخلوط در آب مصرف می‌شود.

وی بیان کرد: کاسنی گیاهی است که ارتفاع آن تا حدود 1.5 متر می‌رسد، این گیاه دارای گل‌هایی به رنگ آبی است که زیبایی خاصی به گیاه می‌بخشد (گل‌ها در آفتاب، باز و در شب‌های بارانی بسته می‌شوند). ریشه کاسنی، قطور و محکم بوده که به یک متر می‌رسد. رنگ بیرونی ریشه، قهوه‌ای ولی داخل آن سفید و شیرابه‌ای سفید رنگ دارد. این گیاه بسته به شرایط منطقه می‌تواند یکساله، دوساله، یا چندساله باشد. این گیاه به صورت خودرو در اکثر نواحی ایران می‌روید.

اکبرزاده خاطرنشان کرد: کاسنی جز گیاهان مورد تأیید سازمان دارو و غذای آمریکا است.

عضوهیات علمی دانشگاه علوم‌کشاورزی و منابع طبیعی ساری با اشاره به ترکیبات مهم گیاه کاسنی، افزود: گل های کاسنی حاوی ماده‌ای به نام شیکورین است. ریشه آن حاوی 8 درصد اینولین و در اندام‌های گیاه ترکیبات تانن‌ها، فلاونوئید، گلیکوزید، کربوهیدرات، لاکتوسین، اسید شیکوریک، گلوکزیدها، اسید تارتاریک، استرول‌های اشباع نشده و تری ترپن‌ها، اسانس های مختلف، چربی‌های اشباع نشده و اینولین وجود دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین