کد خبر: ۲۸۲۱۸۲
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۲

آيت‌الله هاشمی: به‌روز کردن مباحث فقهی امری ضروری است

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اهمیت علم نجوم و جایگاه آن در پژوهش‌های مرکز تحقیقات استراتژیک، گفت: مرکز تحقیقات این موقعیت را دارد که با ایجاد یک مرکز پژوهشی، از علمای بنام دنیا برای مباحث علمی دعوت کند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس سیاسی: آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه شورای تحقیقاتی و هم‌اندیشی قرآنی که با حضور علی اکبر ولایتی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع، دو نفر از اعضای ستاد استهلال دفتر رهبر معظم انقلاب و یک نفر از محققان مرکز تحقیقات آیت‌الله سیستانی و همچنین محققان و پژوهشگران قرآنی حوزه‌های علمیه قم و تهران در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد، تبیین و تشریح نظام اسلامی براساس قرآن را برای همه نسل‌های مسلمان مهم و حیاتی دانست و گفت: براساس آیات، پیامبر اسلام نیز وظیفه تبیین معارف و موضوعات قرآنی را برعهده داشتند و انصافاً در آن ده سال، بهترین کارها را برای تثبیت نظام اسلامی انجام دادند.

به گزارش آفتاب، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از استماع نظرات کارشناسان در خصوص رویت هلال ماه و اختلاف‌نظر فقها،اظهار کرد: علم می‌گوید که یقین معمولی برای همه حجت است.

هاشمی رفسنجانی با تأکید بر تفاوت دانش امروز بشر در مورد افلاک و کهکشان‌ها با دانش قدیم، خاطر نشان کرد: حقیقتاً تلاش علمای قدیم قابل تحسین است، اما الان عصر پیشرفت علوم نجوم است که تغییرات نجومی لحظه‌ای محاسبه می‌شود.

وی افزود: وقتی علم روشنی داریم، نباید دنبال تردیدها برویم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اهمیت علم نجوم و جایگاه آن در پژوهش‌های مرکز تحقیقات استراتژیک، گفت: مرکز تحقیقات این موقعیت را دارد که با ایجاد یک مرکز پژوهشی، از علمای بنام دنیا برای مباحث علمی دعوت کند.

وی همچنین وظیفه حاکمان اسلامی را برای تطبیق علوم با دستاوردهای میدانی مهم توصیف کرد و ادامه داد: باید مباحث مربوط به نجوم را که مربوط به مسایل دینی و نیازهای روزمره زندگی مردم است، در پژوهشکده‌ای به بحث بگذاریم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به روز کردن مباحث فقهی را ضروری دانست و به مسأله ارث زنان اشاره و اظهار کرد: با این‌که تقریباً صراحت قرآنی داریم و اجماع فقهی نداریم، برداشت معکوس می‌شد که الحمدلله با ورود کارشناسان فقهی و نظر مثبت رهبری معظم انقلاب و مصوبات مجلس، این موضوع تا حدودی حل شد.

بر اساس این گزارش در آغاز این دیدار حجج الاسلام والمسلمین رستگاری و موسوی، حجت‌الاسلام والمسلمین اصفهانیان از دفتر آیت‌الله العظمی سیستانی، حجج‌الاسلام والمسلمین موحدنژاد و فلاح‌زاده (اعضای ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری) به بیان دیدگاه‌های خویش در خصوص راه‌های تعمیق مباحث قرآنی مذکور در تفسیر راهنما و فرهنگ قرآن برای مطالعات بین‌المللی، هلال و مباحث مربوط به رؤیت آن، مسایل نجوم و نقش آنها در تعیین اوقات شرعی و اختلافات فقهی در خصوص رؤیت هلال پرداختند.

همچنین علی اکبر ولایتی طی سخنانی به نقش علما و دانشمندان مسلمان در پیشرفت و گسترش کمی و کیفی علم نجوم در جوامع بشری اشاره کرد و گفت: ساخت رصدخانه‌های قرن ششم و هفتم در ایران را به خاطر اعتقاد سران جنگجوی مغول به نجوم و گسترش علم و دانش مربوط به آن از سوی علمای بزرگ آن روزگار، از جمله خواجه نصیر‌الدین طوسی بود که در این دوره شاهد رشد مباحث مربوط به ستاره شناسی هستیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین