کد خبر: ۲۸۲۲۹۱
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۱

واکنش‌ها به سربریدن دومین گروگان ژاپنی توسط داعش

گوتو نتوانست ماموریت خود را با موفقیت انجام دهد و یک هفته پس از بریده شدن سر هموطنش، خود نیز توسط داعش کشته شد و انتشار ویدیوی سر بریدنش در حالی صورت گرفت که داعش طی پیامی آشکار خطاب به دولت ژاپن گفت که این یک هشدار به ژاپن است تا بداند که به یکی از اهداف آنان تبدیل شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس بین‌الملل: کنجی گوتو خبرنگار آزاد و مستندساز شناخته‌شده ژاپنی سه ماه پیش برای آزادی هموطن خود که توسط گروه تروریستی داعش به گروگان گرفته‌شده بود، به سوریه رفت.

به گزارش «آفتاب» به نقل از گاردین، اما گوتو نتوانست ماموریت خود را با موفقیت انجام دهد و یک هفته پس از بریده شدن سر هموطنش، خود نیز توسط داعش کشته شد و انتشار ویدیوی سر بریدنش در حالی صورت گرفت که داعش طی پیامی آشکار خطاب به دولت ژاپن گفت که این یک هشدار به ژاپن است تا بداند که به یکی از اهداف آنان تبدیل شده است.

مادر این روزنامه‌نگار 47 ساله که پیش از این طی پیام‌های ویدیویی و کنفرانس‌های خبری از داعش خواسته بود تا به پسرش آسیب نرسانند و او را به کشورش بازگردانند، پس از شنیده خبر بریده شدن سر پسرش در حالی که به شدت می گریست گفت: « پسر من کشته شده و قلب من شکسته است. نمی توانم کلمه ای برای احساساتم پیدا کنم. تنها امید من این است که ما می‌توانیم ماموریت و خواسته کنجی را ادامه بدهیم تا کودکان را از فقر و جنگ در امان نگه داریم.»

در واکنش به این اقدامات تروریستی، شینزو آبه نخست وزیر ژاپن اعلام کرد که کشورش تسلیم تروریسم نمی‌شود. نخست وزیر ژاپن که همراه با کابینه‌اش برای تصمیم‌گیری درباره واکنش به انتشار این ویدئو نشست اضطراری تشکیل داده بود به خبرنگاران گفت ژاپن همراه با جامعه جهانی تلاش می‌کند تا عاملان این قتل فجیع مجازات شوند.

وزیر کابینه ژاپن اعلام کرده که این عمل تروریستی داعش، ضدانسانی و شنیع است و قویا آن را محکوم کرد. همچنین او اعلام کرد در دولت ژاپن برای پاسخ مناسب به این رفتار جلسه ای ترتیب داده است.

همچنین باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اقدام داعش را محکوم کرد و درباره سابقه خبرنگاری کنجی گوتو گفت: «او شجاعانه تلاش داشت تا میزان فلاکت مردم سوریه را به جهانیان نشان دهد.»

به دنبال آن دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا این کشتار را نفرت انگیز و وحشتناک توصیف کرد و داعش را تصویر و گفت: «در این دوران غم انگیز بریتانیا در کنار ژاپن ایستاده است و ما تمام تلاش خود را به کار خواهیم بست تا شمار این جنایات به حداقل برسد و عدالت را برای این قاتلین اجرا خواهیم کرد، حتی اگر کمی طول بکشد.»

مقام‌های ژاپن و اردن از چند روز قبل در حال همکاری با یکدیگر بودند تا امکان آزادی آقای گوتو و یک خلبان اردنی اسیر در دست داعش فراهم شود. خلبان اردنی معاذ الکساسبه نام دارد که هواپیمایش در ماه دسامبر در خاک سوریه و در اراضی تحت تصرف داعش سقوط کرد.

روز شنبه، یک مقام رسمی ژاپنی گفته بود که مذاکرات با داعش برای آزادسازی این دو گروگان به بن‌بست رسیده است. گروه داعش ابتدا برای رهایی دو گروگان ژاپنی ۲۰۰ میلیون دلار خواسته بود اما نتوانست به خواسته‌اش برسد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین