کد خبر: ۲۸۲۳۹۳
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۴
همه پاسخ‌های مولاوردی به سؤالات نایب‌رییس پارلمان آلمان؛

از نابرابری ارث و شهادت زنان در ایران تا اعدام ریحانه جباری

ما این لایحه را پیگیری و پس از تعاملات با قوه قضاییه به این نتیجه رسیدیم که به یک مرجع ملی برای تأمین امنیت زنان نیاز داریم و این مسئله را پیگیری می‌کنیم. در خصوص حقوق کودک هم وزارت دادگستری این مرجعیت را انجام می‌دهد و هماهنگی خوبی بین سازمان‌های مختلف در این خصوص وجود دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده صبح امروز با کلودیا روت؛ نایب‌رییس‌ پارلمان آلمان و هیئت همراه دیدار و گفتگو کرد. 

به گزارش مهرخانه، مولاوردی در ابتدای سخنان خود گفت: مناسبات ایران و آلمان سابقه‌ای طولانی دارد و مردم ایران و آلمان از گذشته‌های دور با هم ارتباطات خوبی داشتند. از نظر تجاری نیز روابط خوبی بین دو کشور بوده و هست و زمانی آلمان طرف اول تجاری ایران بود، اما متأسفانه در سال‌های اخیر به دلیل شرایط خاص حاکم بر روابط خارجی ایران و تحریم‌هایی که علیه ایران صورت گرفت، آلمان تا حدودی موقعیت خود را در روابط اقتصادی ما از دست داد، اما امیدواریم با پیشرفت در پرتو توافقات هسته‌ای، این کشور بتواند دوباره جایگاه خود را در بازار ایران پیدا کند. 

وی افزود: ما انتظار داریم آلمان منتظر نتایج هسته‌ای نماند و از ظرفیت‌هایی که در همین مذاکرات ایجاد شده است، استفاده کند. دولت یازدهم در چارچوب اصل تعامل سازنده با جهان و احترام متقابل کشورها، در حال گسترش مناسبات خود با کشورهای خارجی است. آلمان به عنوان یکی از طرفین مذاکره، همراهی‌های خوبی داشته و امید است تا حصول نتیجه نهایی همراه ایران بماند. 

معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده مراتب نگرانی خود را در رابطه با افراطی‌گری‌هایی که منطقه را درگیر کرده و دامنه آن به اروپا نیز کشیده شده است، اعلام و اظهار داشت: این خشونت‌ها ناشی از ترورهایی است که به بهانه آزادی بیان در حال انجام است و ما نتیجه می‌گیریم که ترور و توهین، دو روی سکه اسلام‌هراسی است. ما از تلاش‌های دولت آلمان برای از بین بردن تحرکاتی با عنوان اسلام‌هراسی، تشکر می‌کنیم. قربانیان اصلی این جنایت‌ها همیشه زنان و کودکان هستند و زنان دنیا باید با همبستگی، زمینه‌های اعمال این اقدامات را از بین ببرند. 

به گزارش مهرخانه، در ادامه این دیدار کلودیا روت؛ نایب‌رییس پارلمان آلمان، پس از ابراز خشنودی از حضور در ایران و دیدار با مقامات ایرانی گفت: ما باید گفتگوهای مستقیمی برای آشنایی بهتر داشته باشیم تا این گفتگوها شرایط سیاسی را تحت‌تأثیر قرار دهند و سبب موفقیت مذاکرات شوند. تا موفقیت مذاکرات یک قدم کوچک مانده است. 

خانم مرکل گفت که اسلام جزو آلمان است/ لزوم همکاری‌های بین‌المللی زنان برای محو خشونت علیه زنان
وی با اشاره به خشونت‌های موجود در دنیا بیان داشت: ما زنان باید با یکدیگر همکاری‌های بین‌المللی داشته باشیم تا بتوانیم خشونت‌هایی که علیه زنان وجود دارد را به حداقل برسانیم. تروری که در فرانسه اتفاق افتاد، علت مذهبی نداشت. ما ممکن است با هم اختلاف‌نظر داشته باشیم، اما کسی نباید به خاطر این اختلاف‌نظر بمیرد. آقای روحانی با کلمات درستی درباره این ترور صحبت کردند. رییس‌جمهور ما هم گفت که آن خشونت‌ها ضدخدایی بود. همه ما باید علیه تبعیض و ضدیهودی و ضداسلامی‌بودن، کار کنیم. خانم مرکل هم گفت که اسلام جزو آلمان است. حقوق برابر در هیچ کجای دنیا به صورت صددرصد وجود ندارد و ما می‌توانیم در زمینه حقوق برابر با هم همکاری کنیم. 

روت: حرکت‌های اصلاح‌طلبان در ایران به چه صورت است؟
وی با اشاره به این‌که لازم می‌داند برای حمایت آلمان از ایران و همچنین حمایت ایران از آلمان سؤالاتی را مطرح کند، گفت: اکنون حرکت‌های اصلاح‌طلبان در ایران به چه صورت است؟ توضیحاتی در مورد سن ازدواج و ازدواج کسانی که به بلوغ نرسیده‌اند بدهید. همچنین، موضع مذهبی‌ها درباره اسیدپاشی چیست؟

مولاوردی با اشاره به سخنان روت بیان داشت: خانم روت به درستی به لزوم گفتگو که می‌تواند سوءتفاهم‌ها را رفع کند، اشاره کردند. ما هم معتقدیم ارتباط و آشنایی با واقعیات زندگی زنان، ذهنیت‌های منفی را تغییر می‌دهد. حوادث اخیر نشان داده است که بشر به آن درجه از بلوغ نرسیده که از نام دین و آزادی، سوءاستفاده نکند. ما آرزو داریم جامعه جهانی به سمتی حرکت کند که دین و آزادی، هم‌زیستی مسالمت‌آمیزی با هم داشته باشند. 

وی افزود: در هیچ جامعه‌ای حقوق برابر به طور کامل وجود ندارد و همه زنان چالش‌هایی برای رسیدن به حقوق برابر دارند. بسیاری از این چالش‌ها مشترک است و راه‌حل‌های مشترک طلب می‌کند، اما با وجود حضور در مجامع بین‌المللی و تدابیر و ابتکارات بین‌المللی، هنوز نیاز به یک اقدام همگانی برای رسیدن به اتفاقی مطلوب در این زمینه وجود دارد. برخی از چالش‌ها نیز خاص کشورهاست و باید با توجه به شرایط و تنوع فرهنگی وضعیت بررسی شود. 

پاسخ مولاوردی به سؤال اول نایب‌رییس پارلمان آلمان
معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده در پاسخ به سؤال روت در خصوص حرکت‌های اصلاح‌طلبان در ایران اظهار داشت: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، تحقق وضعیت مطلوب در دستور کار دولت‌های مختلف قرار داشت. با توجه به ویژگی فقه پویای شیعه و شرایط زمان و مکان، بازنگری قوانین همواره در دستور کار بوده است، اما مانند تمام دنیا تبعیض‌ها هم ممکن است ناشی از قانون و هم ناشی از عرف و آداب و رسوم باشد، که در هر دو جنبه شاهد تلاش‌های زیادی در کشورمان هستیم. 

در حال دریافت گزارش‌هایی هستیم تا به استناد آن‌ها اقدامات خاصی انجام دهیم
وی در رابطه با سن قانونی ازدواج در ایران گفت: در قانون ایران سن ازدواج دختر 13 سال تمام و سن ازدواج پسر 15 سال تمام است. در واقع، ما مقررات قانونی خاصی داریم، اما ممکن است در برخی نقاط به این قانون عمل نشود که این مسئله در همه جای دنیا وجود دارد. متوسط سن ازدواج در ایران 21 سال است، اما به طور کلی سن ازدواج در ایران بالا رفته و این مسئله نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است. منکر نیستم که در برخی از مناطق ایران ممکن است مقررات نادیده گرفته شده باشد، اما ما در حال دریافت گزارش‌هایی هستیم تا به استناد آن‌ها اقدامات خاصی انجام دهیم. 

طبق نظر رییس‌جمهور، پیگیری‌ها باید ادامه داشته باشد
مولاوردی در خصوص اسیدپاشی‌ها بیان داشت: موضع دولت در این خصوص مشخص است و پیگیری‌ها ادامه دارد، اما چون هنوز عاملان این جنایت بازداشت نشده‌اند، نمی‌توان درباره نیت این عمل ضدانسانی و ضددینی اظهارنظر کرد. ما ضمن محکوم‌کردن این عمل، تمام تلاش خود را برای رسیدگی به درمان قربانیان انجام می‌دهیم و طبق نظر رییس‌جمهور، پیگیری‌ها باید ادامه داشته باشد. در خصوص گفته‌های خانم روت درباره زیبا و جوان‌بودن قربانیان، باید بگویم که اسیدپاشی هم‌زمان با برخی از مسایل شد که به شایعاتی در این خصوص دامن زد، اما به دلیل دستگیرنشدن عاملان این جنایت، نمی‌توان با قاطعیت درباره آن اظهارنظر کرد. معاونت امور زنان و خانواده و شخص من روی این مسئله حساس هستیم و نتایج را پیگیری و گزارشی از وضعیت درمانی ارایه می‌دهیم. اخیراً نیز گزارش مبسوطی از ضرورت توجه به خسارات مادی و معنوی قربانیان و تشدید مجازات مرتکبان و اصلاح قانون در دست بررسی است. همچنین بررسی‌ها را جهت تشکیل صندوق حمایت از قربانیان اسیدپاشی آغاز کرده‌ایم. 

حق ارث که در اینجا برابر نیست کی برابر می‌شود؟/ چرا شهادت ریحانه جباری پذیرفته نشد؟
به گزارش مهرخانه، پس از سخنان مولاوردی، نایب‌رییس‌ پارلمان آلمان طی سخنانی گفت: من سال‌ها مسئول کمیسیون حقوق بشر آلمان بودم. در مجامع بین‌المللی وقتی در مورد حقوق بشر در برخی کشورها مثل کشورهای آفریقایی صحبت می‌کردیم، می‌گفتند که فرهنگ و آداب و رسوم آنها این چنین است، اما برخی از حقوق بین‌المللی باید برای همه دنیا قابل اجرا باشد و نمی‌توانیم فقط به فرهنگ و رسوم اکتفا کنیم. در آلمان نیز خشونت علیه زنان وجود دارد و حتی ممکن است در ازدواج هم به زنان تجاوز شود. در ایران این مسئله چگونه است؟ حق ارث که در اینجا برابر نیست کی برابر می‌شود؟ شهادت زن و مرد در دادگاه چگونه است و چرا شهادت ریحانه جباری پذیرفته نشد؟

در ادامه این نشست، خانم ورل عضو مجلس آلمان و رییس‌ کمیسیون همکاری‌های اقتصادی این کشور نیز گفت: مسئله زنان و رسیدن به حقوق برابر آسان نیست. آقای روحانی قبل از انتخابات درباره حقوق برابر اجتماعی صحبت کرده بود. ما در آلمان هم مشکلاتی داریم و زنان اگر بخواهند به پیشرفت برسند، خودشان باید فعال شوند. شما چه اقداماتی در دستور کار خود دارید؟ 

مولاوردی در پاسخ بیان داشت: این‌که تنوع فرهنگ‌ها نباید مستمسک نقض حقوق بشر باشد، یک مسئله بدیهی است. در ایران والاترین دستورات را درباره کرامت ذاتی بشر و رعایت حقوق انسان‌ها داریم. آیات متعدد قرآن انسان‌ها را سفارش به رعایت این حقوق و تکریم انسان‌ها کرده است، اما هنوز ادعا نداریم که به‌طور کامل آموزه‌های دینی را پیاده کرده باشیم. ویژگی پویای فقه شیعه اجازه در نظر گرفتن شرایط زمان و مکان را به ما می‌دهد. 

در سال‌های اخیر تحولات خوبی در قوانین ارث داشتیم
وی ضمن بیان این مطلب که در سال‌های اخیر تحولات خوبی در قوانین ارث داشتیم، خاطرنشان کرد: در مورد ارث باید به دو نوع ارث زن از شوهر و ارث دختر و پسر توجه کنیم. تا چند سال اخیر زن از همسر خود زمین و پول آن را ارث نمی‌برد، اما با فتوای مقام رهبری این قانون اصلاح شد و زنان می‌توانند از قیمت زمین و اعیان (ساختمان) هم ارث ببرند. 

اخیراً دیه زن و مرد در حوادث برابر شده است
مولاوردی در خصوص نابرابری ارث دختر و پسر گفت: یک نظر می‌گوید که نظام حقوقی را باید به صورت یک سیستم ببینیم. موضوع ارث دختر و پسر در قرآن ذکر شده است، اما برخی کشورهای اسلامی راه‌حلی برای آن در نظر گرفته‌اند. جامعه ما هم سالیان سال است راه‌حل‌هایی برای جبران این ارث نابرابر مثل نفقه یا جهیزیه دختر در نظر گرفته است، تا این مسئله در حدودی جبران شود. همچنین قانون مدنی اجازه داده به صورت شرط ضمن عقد دارایی‌های مشترکی که پس از ازدواج به دست می‌آید به صورت مشترک بین زوجین تقسیم شود. در مورد دیه هم اخیراً دیه زن و مرد در حوادث برابر شده است، همچنین دیه اقلیت‌های دینی نیز با مسلمانان برابر شده است. این ظرفیت وجود دارد که با توجه به اقتضائات زمان و مکان قوانین تغییر یابد. 

وی در رابطه با وصیت نیز بیان داشت: مرد می‌تواند در زمان حیات خود دارایی‌اش را به زن بدهد. وصیت هم می‌تواند داشته باشد، اما تا یک‌سوم اموال خود را می‌تواند وصیت کند. 

ما همه راه‌ها را برای جلوگیری از اعدام ریحانه جباری رفتیم، اما موفق نشدیم
مولاوردی در رابطه با اعدام ریحانه جباری اظهار داشت: علی‌رغم پیگیری‌هایی که معاونت و قوه قضاییه داشتند، اما خانواده مقتول گذشت نکردند. از سوی دیگر، مستندات کافی برای اثبات دفاع مشروع وجود نداشت، اما خانواده مقتول گفتند او باید به اشتباهش اعتراف کند. او هم کتباً با اثر انگشت این مسئله را نوشت اما باز هم برای خانواده مقتول کافی نبود. ما همچنین یک تیم برای بررسی شرایط روحی ریحانه در زمان قتل فرستادیم، اما تیم به این نتیجه رسید که شرایط روحی او عادی بوده است. ما همه راه‌ها را برای جلوگیری از اعدام او رفتیم، اما موفق نشدیم. 

معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده در رابطه با حضانت بیان داشت: حضانت دختر و پسر تا 7 سالگی با مادر است، اما اگر مادر ادعا کند که پدر صلاحیت ندارد، با تشخیص دادگاه و رعایت مصلحت کودکان، تصمیم گرفته می‌شود که حضانت با کدام‌یک باشد. اخیراً والدین می‌توانند در ابتدای ازدواج یا قبل از طلاق به دفتر اسناد رسمی مراجعه و توافق کنند که پس از طلاق حضانت فرزندان با مادر باشد. یک نظر دیگر هم که در این رابطه وجود دارد، این است که یک نسخه کلی نپیچیم، زیرا بستگی به شرایط زمان دارد و نمی‌شود مادر حضانت را برعهده بگیرد و از پدر سلب مسئولیت شود. با توجه به شرایط، دادگاه طبق قانون اظهارنظر می‌کند. 

ایران و خشونت علیه زنان
وی در خصوص خشونت علیه زنان گفت: خشونت علیه زنان یک پدیده جهانی است و در تمام کشورها وجود دارد. با توجه به آمارهای نگران‌کننده‌ای که در این خصوص مطرح می‌شود، نمی‌توان ثابت کرد که این امر تنها مختص به یک کشور، تحصیلات یا مذهب خاص است، بلکه در اشکال مختلف خانوادگی و اجتماعی در همه جای دنیا وجود دارد. ما هم استثنا نیستیم و اگر کشوری ادعا کند که مشکلی ندارد، شبیه شوخی است. در دولت هشتم کمیته ملی رفع خشونت علیه زنان تشکیل و طرح اقدام سه ساله نوشته شد و مصوب شد که بررسی همه‌جانبه در 28 استان کشور صورت گیرد. با تغییر دولت بررسی اعمال خشونت‌آمیز ادامه یافت و به لایحه تأمین امنیت زنان در مقابل خشونت منجر شد، اما هنوز به پارلمان نرفته است. این لایحه تدابیر جامعی برای رفع خشونت در نظر گرفته است و با توجه به تأکید مقام رهبری بر لحاظ پشتوانه‌های قانونی و اجرایی برای تأمین امنیت زنان، در این لایحه به تدابیر آموزشی، قانونی و حمایتی اشاره شده است. 

پس از تعاملات با قوه قضاییه به این نتیجه رسیدیم که به یک مرجع ملی برای تأمین امنیت زنان نیاز داریم
مولاوردی افزود: ما این لایحه را پیگیری و پس از تعاملات با قوه قضاییه به این نتیجه رسیدیم که به یک مرجع ملی برای تأمین امنیت زنان نیاز داریم و این مسئله را پیگیری می‌کنیم. در خصوص حقوق کودک هم وزارت دادگستری این مرجعیت را انجام می‌دهد و هماهنگی خوبی بین سازمان‌های مختلف در این خصوص وجود دارد. 

در آلمان فقط 3 درصد کرسی‌های مدیریتی در دست زنان است
وی در رابطه با وضعیت زنان در آلمان گفت: در آلمان شاهد دستمزد نابرابر بین زنان و مردان هستیم. همچنین فقط 3 درصد کرسی‌های مدیریتی در این کشور در دست زنان است. معاونت ما به تقویت نها خانواده و تقویت جایگاه زن در خانواده و جامعه توجه دارد و این مسئله را پیگیری می‌کند تا ان‌شاالله در ایران 1404 این اهداف را محقق کنیم. تبادل تجارب بین زنان کشورهای مختلف، به تسریع بهبود وضعیت زنان دنیا کمک می‌کند و ما آمادگی خود را برای گسترش ارتباط با مرجع ذیربط در آلمان اعلام می‌کنیم. 

نایب‌رییس مجلس آلمان نیز گفت: در آلمان برای رسیدن زنان و مردان به پست‌های مدیریتی حدی در نظر گرفته می‌شود. در حزب من که حزب سبز است، این حد 50 – 50 است و سعی داریم در همه جا به این برابری دست یابیم. 

وی در خصوص فوتبال نیز گفت: فیلم آفساید جعفر پناهی، علاقه خانم‌های ایرانی به فوتبال را نشان داده است. استاندار تبریز به من گفت که در ورزشگاه‌ها مردان فحش می‌دهند و رفتارهای خوبی ندارند، اما تحقیقات در اروپا ثابت کرده است که اگر زنان به استادیوم بروند، مردان روی رفتار خود کنترل خواهند داشت و فحش نمی‌دهند. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین