کد خبر: ۲۸۲۴۶۶
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۹

چرا آمریکا و انگلیس علیه ارتش عراق؟

مقامات آمریکایی از ابتدای بحران اخیر داعش نسبت به ارتش عراق جهت گیری خاصی داشته و تلاش کرده اند تا القا کنند این ارتش نیرویی ناتوان در جنگ ضد تروریستی است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: چندی پیش مقام های آمریکایی در اظهاراتی عجیب ، مدعی شدند که تلاش های ارتش و نیروهای مردمی عراق در جنگ علیه داعش به آزادی تنها یک درصد از متصرفات این گروه تروریستی انجامیده است.

انگلیسی ها نیز اخیرا به این خط تبلیغاتی پیوسته اند، بطوری که وزیر خارجه انگلیس در اجلاس اخیر ضد داعش در لندن مدعی ناتوانی ارتش عراق در برابر گروههای تروریستی شد.

مقامات آمریکایی این هفته چشم ها را بطور کامل بر پیروزی های پیاپی نیروهای ارتش و مردمی عراق بسته و باردیگر از ناتوانی ارتش عراق در جنگ علیه داعش سخن گفتند و ژنرال آمریکایی بازنشسته و فرمانده سابق نیروهای ویژه در جنگ عراق، ˈدیوید گرانچ ˈ، مدعی شد که نیروهای عراقی هنوز آمادگی عملیات علیه داعش را ندارند.

وی در گفت وگو با سی ان ان ادعا کرده که در جنگ های میدانی علیه داعش اگر پیروزی در جنگ علیه داعش بدست آمده، متعلق به کردهاست! که اکنون در کرکوک مقاومت می کنند.

او حضور هوایی آمریکا در این نبردها را موثر و ضروری دانست و ضمن تکرار دوباره عدم توانایی نیروهای عراقی گفت، تنها ضربات هوایی ائتلاف کارساز بوده است.

آمریکایی ها و انگلیسی ها چرا چنین روندی را پیش گرفته و بدون خجالت از عراقی هایی که می دانند طی ماههای اخیر چه دستاوردهایی دربرابر تروریست ها داشته اند، این خط خبری کاملا دروغین را پی می گیرند.

آمریکایی ها گویی پیروزی های چشمگیر و بزرگ ارتش و نیروهای مردمی در استان دیالی و پاکسازی کامل آن را هنوز برسمیت نشناخته اند. ارتش آمریکا در طول اشغال عراق بویژه در سالهای 2007 و 2008 دستکم دو عملیات سراسری در این استان به شدت آلوده عراق انجام داد و هیچگاه نتوانست این منطقه را بطور کامل پاکسازی کند.

پیروزی آمرلی، طوز خورماتو و مناطق شرق استان صلاح الدین نیز به چشم آمریکایی ها نیامده است. این مناطق اکنون سه ماهی است که به زندگی عادی بازگشته و آمریکایی ها می توانند در جاده های اصلی و فرعی و روستاهای آن به گشت و گذار بپردازند.

مناطق غربی و شمالی استان صلاح الدین نیز در سطح وسیعی پاکسازی شده بطوری که سامرا ، بلد الضلوعیه و دجیل در جنوب و بیجی در شمال تکریت بطور کامل آزاد و پاکسازی شده اند و ارتش عراق بنا به دلایل انسانی تاکنون از ورود به تکریت خودداری کرده است.

منطقه استراتژیکی جرف النصر(جرف الصخر) در جنوب بغداد و مثلثی که داعش از آنجا همواره بغداد را تهدید می کرد، نیز آزاد شد و عملیات سعدیه و جلولا ، بخش وسیعی از مناطق اشغالی را از سیطره داعش خارج کرد.

آمریکایی ها نه تنها این پیروزی ها را نمی خواهند ببینند، بلکه در طول ماههای اخیر ارتش عراق را از نظر تسلیحاتی و اطلاعاتی تجهیز و یاری نکرده و در مقابل تلاش زیادی کردند تا نیروهای مردمی شکل گرفته از فتوای مرجعیت را با کمک جریان هایی خاص در داخل عراق از همراهی ارتش بازدارند.

آنها بارها نیروهای ضد داعش را در مناطق عملیاتی بمباران کرده و در پاسخ اعتراض ها بدون عذرخواهی مدعی شدند که اشتباه شده است.

بعدها محموله های سلاح و مهمات و تجهیزات برای داعش در مناطقی از صلاح الدین ، دیالی و حتی موصل پرتاب کردند و هر بار گفتند که اشتباه رخ داده و یا تکذیب کردند.

برخی کارشناسان عراقی معتقدند اعلام مداوم این ادعاها درباره ارتش عراق، با هدف القا این مساله به نظامیان عراقی و شکستن روحیه جنگندگی آنان است؟

اکنون جنبه هایی از ماجرای سقوط موصل فاش شده که عمق فاجعه رخ داده در نینوا و مرکز آن موصل را نمایان می کند.

حیدرالعبادی در گفت وگو با الحیات در 20 ژانویه سالجاری میلادی، به همین نکته اشاره کرد و در پاسخ به اتهاماتی که به سران دولت قبل عراق زده می شود، گفت ˈهنگامی که نیروهای نظامی در موصل ازخود دفاع می کردند، همزمان سیاستمداران در وصف آنها را خارجی و بیگانه خواندند و از آنان می خواستند منطقه را ترک کنند.ˈ

سال گذشته در بحران الانبار و سقوط فلوجه نیز سناریوی سرکوب روانی ارتش عراق به اجرا گذاشته شد. برخی جریان های داخلی که حالا به شدت به نیروهای داوطلب مردمی موسوم به ˈالحشد الشعبی ˈ حمله می کنند، آن روزها به تندی ارتش را مورد حملات رسانه ای قرار داده و کشورهای غربی نیز همواره هشدار می دادند که مبادا ارتش وارد فلوجه و الرمادی شده و نکند برای غیر نظامیان حادثه ای رخ دهد.

این روند آنقدر طول کشید تا سرانجام فلوجه سقوط کرد تا مقدمات تهاجم داعش در خرداد ماه به نینوا فراهم شده باشد.

البته آمریکایی ها در اواخر تابستان گذشته نیز یک جنگ روانی علیه بغداد به راه انداختند به گونه ای که القا می کرد، داعش وارد بغداد شده و تا ساعاتی دیگر سقوط می کند. این موج رسانه ای که آمریکایی ها آن را با خبر ˈداعش در نزدیکی فرودگاه بین المللی بغدادˈ، براه انداختند، جهان را آماده شنیدن خبر سقوط بغداد کرد و حتی بسیاری ازشهروندان عراقی را به وحشت انداخت.

در کنار این اقدامات مشکوک، حالا صحبت از ناتوانی ارتش عراق در جنگ علیه داعش است، چرا؟

در این خصوص به نظر می رسد، رییس ستاد کل ارتش انگلیس حرف آخر را زده باشد که یکشنبه این هفته اظهاراتش در رسانه های عراق بازتاب یافت.

ˈآلورد داناتˈ در گفت وگو با ایندیپندنت صریحا به این موضوع اشاره کرده و گفته که اعزام نیروی زمینی به عراق و سوریه برای جنگ علیه داعش ضروری است.

وی در حقیقت پشت پرده خط تبلیغاتی علیه ارتش عراق را بیرون کشیده و نشان داده که جریان هایی در آمریکا و انگلیس گویا دلشان برای عراق تنگ شده است و قصد دارند در روزهایی که هیولا نفس های آخر را می کشد، نظامیان خود را به عراق گسیل کنند، در این پیروزی با ارتش و مردم عراق سهیم شده و اعتبار از دست رفته خود را بدون دادن تلفات و پرداخت هزینه جبران کنند. آیا غیر از این است؟!

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین