کد خبر: ۲۸۲۵۳۵
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۸

اصالت زعفران ایرانی در گرو ثبت جهانی

مسئول اداره کل حمایت از مالکیت صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: زعفران محصولی استراتژیک است که با ثبت جهانی آن مالکیت این محصول را برای کشور حفظ خواهیم کرد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سیدمهدی میرصالحی در جلسه بررسی ثبت جهانی زعفران که ظهر امروز، 14 بهمن ماه در سازمان صنعت و معدن و تجارت خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: باید سرعت رقابت‌های تجاری، برندسازی و ثبت جهانی را از حالت انتخاب خارج کرده و به ضرورت اجتناب‌ناپذیر تبدیل کرد.

وی با بیان اینکه برندسازی از ارکان حوزه تجارت محسوب می‌شود و در کشور مهجور مانده است، افزود: وزارت صنعت و معدن و تجارت،‌ سازمان حمایت از مالکیت صنعتی را به واسطه حمایت از برندسازی و ثبت جهانی تشکیل داده است.

میرصالحی با بیان این مطلب که حوزه مالکیت فکری به عنوان حیطه‌ای در بحث ثبت، به دو بخش تقسیم می‌شود، گفت: این نوع مالکیت شامل ادبی، هنری و یا حق مولف و کپی‌رایت و حقوق مالکیت صنعتی شامل اختراعات، طرح‌های صنعتی، نشان‌های جغرافیایی و … می‌شود.

مسئول اداره کل حمایت از مالکیت صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: افزایش تولید زمانی امکان‌پذیر است که محصولات تولید شده با قیمت مناسب به فروش برسند و در این راستا باید بازار خود را گسترش و حتی به بازارهای داخلی و خارجی نیز راه یافت.

وی عدم ثبت برندهای تجاری را یکی از مشکلات تجارت دانست و اظهار کرد: در این راستا زعفران را به عنوان محصولی استراتژیک و مهم دسته‌بندی می‌کنیم و با ثبت جهانی آن مالکیت این محصول را برای کشور حفظ خواهیم کرد.

میرصالحی در خصوص مزیت‌ها و فرآیند ثبت ملی زعفران، تصریح کرد: رسمیت یافتن زعفران در جهان با نام ایران، حفظ شهرت و جایگاه جهانی زعفران ایران، ارتقاء موقعیت تجاری و بالا رفتن ارزش افزوده محصول، ‌جلوگیری از سوء‌استفاده‌های احتمالی از مرغوبیت و کیفیت زعفران ایران از جمله مزایای ثبت این محصول به شمار می‌رود.

مسئول اداره کل حمایت از مالکیت صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت، اضافه کرد: جلوگیری از فروش و صادرات زعفران ایران با نام سایر کشورها، افزایش درآمد و بهره‌مندی بیشتر کشاورزان و دست‌اندرکاران تولید زعفران و امتیاز و انحصار صادراتی جهانی زعفران به تجار و تولیدکنندگان ایران از دیگر موارد سودمندی در زمینه ثبت جهانی زعفران است.

وی در خصوص ثبت ملی زعفران گفت: در خراسان رضوی در بخش تولید زعفران شهرستان‌های تربت‌حیدریه، گناباد، بجستان و مشهد را داریم همچنین در خراسان جنوبی شهرهای قائنات، سرایان،‌ فردوس و بیرجند از جمله تولیدکنندگان زعفران هستند.

میرصالحی عنوان کرد: برای اینکه حقی از کسی ضایع نشود به تفکیک مناطق به ثبت ملی محصول زعفران پرداختیم به این معنی که زعفران گناباد را به نام خود این شهر به ثبت رسانده‌ایم همچنین در اظهارنامه ثبت ملی محدودیت جغرافیایی نیز تعیین شده است.

راضیه علیرضایی -رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت- نیز در این جلسه گفت: در خراسان رضوی مباحثی مانند توسعه کشت، بهبود اوضاع کشت، داشت، برداشت و غنی‌کردن پیاز زعفران و موضوعات بسته‌بندی این محصول را پیگیری کرده‌ایم که این امر نتایج مثبتی داشت.

وی اضافه کرد: سهم بالای زعفران در استان باعث وضعیت استراتژیک این محصول شده به طوری که میانگین ارزش صادرات خراسان رضوی هم به خاطر زعفران دو برابر میانگین صادرات کل کشور است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: امسال در استان حدود 190 تن زعفران برداشت شد همچنین زعفران به دلیل کم‌آب‌بر بودن در سرفصل‌های توسعه صنعتی استان قرار گرفته است.

علیرضایی با بیان این مطلب که بعد از زعفران موضوع مالکیت پسته و گیاهان دارویی مدنظر است، افزود: امیدواریم فرایند ثبت جهانی زعفران،‌ شروع حرکت در حمایت از برندهایی باشد که برای آن‌ها تلاش کرده‌ایم.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه یکی از مشکلات ما تقلب از برندهای ایرانی است که به راحتی در برخی از کشورها انجام می‌شود، گفت: خوشحالیم که دولت جهت جلوگیری از موضوع ذکر شده وارد حیطه مالکیت معنوی و حمایت شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین