کد خبر: ۲۸۲۷۲۴
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۸
انتقاد از تضعیف قدرت چانه‌زنی تیم مذاکره‌‌کننده هسته‌ای توسط دلواپسان

فلاحت‌پیشه: به ظریف اجازه تابوشکنی داده شده است

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی درباره رابطه ایران و امریکا در راستای مذاکره بر سر مسئله هسته‌ای ایران و ارتباط دو وزیر خارجه این کشورها توضیح می‌دهد: به هر حال آقای ظریف اولین وزیر خارجه ایران است که رسما مجوز مذاکره مستقیم با همتای امریکایی خود را پیدا می‌کند. طبیعتا در این رابطه شکل دیپلماسی ایران و امریکا دچار تغییر تازه‌ای شده است. این از لحاظ شکل جدید دیپلماسی یک تابوشکنی به حساب می‌آید، اما اجازه این تابوشکنی داده شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس سیاسی: حشمت الله فلاحت‌پیشه درباره عملکرد وزیر امور خارجه کشور و تیم مذاکره‌کننده در برنامه هسته‌ای ایران به آفتاب می‌گوید: من به شخصه اعتقادم بر این است که باید ملاحظات مربوط به دیپلماسی مستقیم آقای ظریف را در نظر داشت.

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی درباره رابطه ایران و امریکا در راستای مذاکره بر سر مسئله هسته‌ای ایران و ارتباط دو وزیر خارجه این کشورها توضیح می‌دهد: به هر حال آقای ظریف اولین وزیر خارجه ایران است که رسما مجوز مذاکره مستقیم با همتای امریکایی خود را پیدا می‌کند. طبیعتا در این رابطه شکل دیپلماسی ایران و امریکا دچار تغییر تازه‌ای شده است. این از لحاظ شکل جدید دیپلماسی یک تابوشکنی به حساب می‌آید، اما اجازه این تابوشکنی داده شده است.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه می‌دهد: حالا این تابوشکنی چگونه شکل می‌گیرد با قدم زدن پیش می‌آید یا موارد دیگری، اینها به نظر من ملاحظاتی است که در غالب دیپلماسی باید در نظر گرفته شود.

فلاحت پیشه تاکید می‌کند: من هنوز هم معتقدم که آقای ظریف اول از حدود و سقور و خط قرمز‌های موردتوجه در کشور عبور نکرده است. دوم سعی کرده ماموریت خود را به‌خوبی اجرا کند، سوم در عرصه دیپلماسی خود را به عنوان یک دیپلمات سرسخت نشان داده و رفتاری مبتنی بر تسلیم نداشته است.

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه توضیح می‌دهد: یک موضوع را در رابطه با آقای ظریف می‌توان مورد انتقاد قرار داد. اینکه درباره انتقادات داخلی آقای ظریف می‌تواند با ملاحظات بیشتری رفتار کند. صبری که آقای ظریف در مذاکره با طرف‌های غربی و 1+5 و طرف آمریکایی دارد، می‌تواند این صبر را شمول دهد به منتقدانی که در داخل وجود دارند.

او درباره منتقدان به عملکرد ظریف توضیح می‌دهد: در داخل کشور دو دسته انتقاد وجود دارد یک دسته انتقادات دلسوزانه که در راستای منافع ملی هستند و باید آنها را مورد توجه قرار داد. دسته دیگر انتقاداتی است که از طبیعت افراطی برخی افراد نشات می‌گیرد. من معتقدم باید این افراد پاسخ لازم را بگیرند، در غیر این صورت عصبانی‌شدن و پاسخ ندادن فقط باعث تقویت موضع افراطیون می‌شود.

فلاحت‌پیشه در پاسخ به این سوال که فکر نمی‌کنید با توجه به فشاری که مذاکرات به تیم مذاکره‌کننده وارد می‌کند، تمرکز ظریف باید روی مذاکرات باشد نه حل مسائل داخلی و پاسخگویی به افراطیون؟ به خبرنگار آفتاب می‌گوید: سیاست خارجی ادامه سیاست داخلی است. من معتقد هستم که آقای ظریف در زمینه دیپلماسی عمومی می‌تواند قوی‌تر عمل کند. دیپلماسی عمومی دو بخش است، یک بخش بین‌المللی که اغناء افکار عمومی جهانی است. دوم بخش داخلی که بحث افکار عمومی مردم ایران است و به نظر من ایشان باید در این زمینه هم توجهات لازم را داشته باشند.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره انتقادها و انتقادکننده‌ها به وزیر امور خارجه می‌گوید: به هر حال سیاست خارجی عرصه تقابل انتخاباتی است و دو طرف باید بدانند منافع ملی کشور به چه اندازه متاثر از سیاست خارجی ما است. تا زمانی که موضع‌گیری افراد موجب تضعیف منافع ملی و قدرت چانه‌زنی آقای ظریف و تیم مذاکره‌کننده نشود به نظر من می‌توانند انتقاد داشته باشند. اما در ادامه این انتقادها اگر احساس شود که توان چانه‌زنی تیم مذاکره‌کننده تضعیف می‌شود در این شرایط حتما باید ملاحظات لازم صورت گیرد.

این کارشناس مسائل سیاسی می‌افزاید: واقعیت این است که آقای ظریف وزیر امور خارجه و نماینده دولت خود است. آقای روحانی هم از ابتدا سیاست اعتدالی را در سیاست خارجی خود هم شمول داده است و در این مسیر به نظر من خوب هم عمل کرده است. هرچند که این یک سال و نیم وزارت آقای ظریف بیشتر حول مسئله هسته‌ای بوده است.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی بیان می‌کند: اعتقاد من بر این است که با توجه به ماموریتی که به ایشان داده شده به عنوان یک دیپلمات کارکشته توانسته در غالب قوانین و مقررات کشور عمل کند. اما یک نقد به کلیت سیاست خارجه وارد است و البته مشخص نیست که کدام قسمت آن به آقای ظریف مربوط می‌شود. آن هم این است که بیش از حد موضوع هسته‌ای در سیاست خارجه فربه شده و بخش‌هایی از سیاست خارجی و به خصوص اقتصاد بین‌الملل معطل بحث هسته‌ای مانده است.

او ادامه می‌دهد: اگر آقای ظریف بتواند در این ایام به یک سیاست خارجی مبتنی بر آزادسازی در حیطه روابط دوجانبه و روابط محله‌ای به‌وجود آورد و استفاده از خلاء‌های شکل گرفته در عرصه بین‌المللی، سیاست خارجی متکثرتری را ارائه دهد به نظر من وضعیت بهتری وجود خواهد داشت.  اگر این وضعیت پیش آید آنگاه موضوع هسته‌ای یک چتر فراگیر نیست و دارای سطوحی است و سایر حوزه‌ها هم دارای تعدی هستند.

فلاحت‌پیشه می‌افزاید: کل رابطه اقتصادی ایران با اتحادیه اروپا به پای رابطه اقتصادی ایران با عراق نمی‌رسد. این بدین معناست که ما در روابط منطقه‌ای خیلی فعال هستیم و می‌توان با احیای این روابط سعی کرد تا ظرفیت‌های فرامنطقه‌ای را هم احیاء کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین