کد خبر: ۲۸۲۷۸۳
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۷

روایت جوادی آملی از حمله امام به آخوندخراسانی

یکی از مراجع تقلید گفت: امام راحل وقتی به حرف ناروای صاحب کفایه درباره تحریف قرآن رسید، همانطور که درانقلاب حمله می‌کرد، به آخوندخراسانی هم حمله کرد،نه آن طور که یک مرجعی به مرجع دیگری اشکال کند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش مهر، آیت‌الله العظمی عبدالله جوادی آملی شامگاه چهارشنبه در اختتامیه بیستمین جشنواره قرآن و حدیث جامعه المصطفی العالمیه اظهار کرد: ما در فرصتی هستیم که ندای اسلام به برکت خون‌های پاک شهدا به جهان عرض می‌شود.

وی گفت: عرضه کردن اسلام چهار عنصر محوری دارد که تاکنون این عناصر چهارگانه را از ما ربودند و جامعه‌ای که خلع سلاح شود جزء اینکه پیرو غرب یا شرق باشد چاره‌ای ندارد.

مفسر بزرگ قرآن کریم این چهار عنصر را در دو منبع تولید شامل صراط (قرآن و عترت) و سراج (عقل و نقل) بیان کرد و افزود: امتی که راه و مهندسی راه (صراط) و چراغ و شعله چراغ (سراج) را از او بگیرند ناچار است تسلیم بشود.

این مرجع تقلید اضافه کرد: در بین عالمان و عاقلان تلاش و کوشش زیادی شده تا آن دو راه و مهندسی آن دو را به جای اولش برگردانند و این دو چراغ را روشن نگه بدارند و هم دو راه را تسطیح کنند و هم فتیله این دو چراغ را بالا بکشند.

آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه در قرآن کریم بیش از 300 بار از یعقلون، یتفکرون، یعلمون و واژه‌هایی از این دست ذکر شده، اظهار کرد: در بحران‌هایی که هم جلوی هندسه و مهندسی صراط را گرفتند، هم جلوی شعله‌ور شدن چراغ را گرفتند، از هر عالم و عاقل و فرهیخته و دانشمندی کار ساخته نیست.


حضرت امام قائم به عقل و علم بود

وی گفت: اینکه قرآن کریم بیش از 300 بار یعقلون، یتفکرون، یعلمون و... را ذکر کرد برای حل بحران‌های جمعی و سیاسی فرمود یک گروه می‌تواند مشکل را حل کند و آن «لقوم یعقلون» و «لقوم یعلمون» است. ما قوم عقل مثل قوم عرب یا عجم یا شرقی و غربی نداریم؛ قوم عقل یعنی قائم به عقل مثل «روح‌الله»، قائم به علم مثل «روح‌الله».

استاد برجسته حوزه تاکید کرد: از هر عالمی ساخته نیست که یک فرمان صادر کند که هزاران شهید، کشور را روح ببخشند؛ از قائم به عقل و قائم به علم لازم است. آن که قائم به عقل است، مثل روح‌الله توان این را دارد که ایران را کعبه کند و جامعه المصطفی به دور این کعبه طواف کند.

وی با بیان اینکه یک امام راحل می‌طلبد که گروه خونش علم و عقل باشد، اظهار کرد: اگر وجود مبارک حضرت بقیه‌الله(عج) جهان را عادل می‌کند، نه چون عالم و معصوم است، بلکه چون قائم به عصمت است. آنکه بتواند جهان را به عقل و علم دعوت کند باید خود قائم به عصمت و عقل و عدل باشد.

آیت‌الله جوادی آملی افزود: اگر کسی قائم به عقل و قائم به عدل بود، لقوم یعقلون و لقوم یعلمون است و توان این را دارد بحران‌ها را رهبری کند، بحران و موج بیافریند و موج سواری کند و اقیانوس را بپیماید.

وی تصریح کرد: اکنون که شما می‌بینید جامعه المصطفی پنجره‌ای از حوزه به جهان شد برای این است که راه روح الله را خوب طی کرد.

این مرجع تقلید گفت: درست است که سرمایه داران هم مورد لطف خدا قرار می‌گیرند ولی محور اصلی کعبه پابرهنه‌ها و مردم محروم هستند. آنکه قبله را حفظ می‌کند پابرهنه است.

وی ادامه داد: اگر نامه مقام معظم رهبری به جوانان غرب رفت از همین راه است. اگر آن بزرگوار جامعه را به این سمت دعوت کرد، چون خودش قائم به عقل بود فهمید که قیام به عقل و عدل به پابرهنگان است.

آیت‌الله جوادی آملی تاکید کرد: هواپیمانشین را هم کعبه می‌پذیرد ولی از او کاری ساخته نیست. او توان ایستادگی در برابر داعش را ندارد، این پابرهنه است که اهل مبارزه است و در برابر داعش می ایستد.


عقل فقط صراط را تشخیص می‌دهد

استاد برجسته حوزه با تشریح عناصر چهارگانه اظهار کرد: راه رسیدن به حقیقت به مهندسی خداست. مهندسی در جهان هستی نیست مگر خدا و سراجی در جهان نیست مگر شریعت و دین.

وی گفت: عقل چراغ است و فقط راه را می‌بیند. دین که صراط و راه سعادت است مال خداست و خدا به وسیله وحی، انبیاء و اولیای الهی و معصومان را آگاه می‌کند.

آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه از طریق قرآن و عترت می‌توانیم دین را بشناسیم، تصریح کرد: عترت، عصمت و ولایت همتای با قرآن است و مهندس این صراط هم الله است، بنابراین از عقل هیچ کاری جز تشخیص صراط ساخته نیست.


نقد جدی حضرت امام به حرف آخوند خراسانی درباره تحریف قرآن

مفسر بزرگ قرآن کریم با تشریح تلاش‌هایی که برای تضعیف این عناصر چهارگانه شده، گفت: در عصر جاهلی به صراط و عترت یا گفتند سحر، شعبده و جادو است یا گفتند دیوانه است. اگر رسول بود معاذالله گفتند مجنون است و اگر قرآن و وحی بود گفتند سحر و جادو و فریب و دروغ است.

وی اضافه کرد: بعد از اسلام هم متاسفانه عده‌ای به آسیاب دشمن آب ریختند و ندانسته گفتند قرآن تحریف شد. وقتی قرآن تحریف شد از مدار استدلال می‌افتد.

آیت‌الله جوادی آملی اضافه کرد: امام راحل در کمال ادب و متانت حرف‌های مرحوم آخوند خراسانی و سایر بزرگواران را نقد می‌کرد ولی وقتی به حرف ناروای صاحب کفایه درباره تحریف قرآن رسید، همان طور که در انقلاب حمله می‌کرد، به آخوند خراسانی هم حمله کرد، نه آن طور که یک مرجعی به مرجع دیگری اشکال می‌کند.

وی با بیان اینکه کسی که گفته این کتاب را فرستادم و حفظ می‌کنم، مگر اجازه می‌دهد ذره‌ای به این قرآن آسیب ببیند، اضافه کرد: شما با این حرف (منظور آخوند خراسانی) قرآن را آنچنان از صحنه بیرون کردید که از مدار حجیت انداختید و قابل استدلال نیست.

آیت‌الله جوادی آملی معتقد است که در اصول، مطلبی نیست که به قرآن تکیه کند، بلکه تبرکا دو آیه را نقل می‌کند برای اینکه اذهان جلب شود وگرنه مرحوم آخوند خراسانی حجیت قرآن را قبول ندارد.

وی گفت: ممکن است در جامعه المصطفی کسی از غرب یا شرق آمده باشد و در تمام مدت عمر قرآن را ندیده باشد ولی در اصول متخصص باشد، این درد ماست.


وظیفه حوزه در ارتقای جایگاه قرآن و عترت

استاد درس خارج حوزه تاکید کرد: عترت معصومان که همتای قرآن بودند را یا زندانی کردند، یا شهید و یا مسموم. یعنی دو مهندس را از ما گرفتند و فقط چراغ مانده بود، ولی آمدند مختصر شعله‌ای که عقل داشت، این فتیله را پایین کشیدند و گفتند عقل حسن و قبح را درک نمی‌کند. فقط در بین امور چهارگانه روایت مانده که یک قرن و اندی نقل روایت ممنوع بود. وقتی مطمئن شدند رسانه‌ها در اختیارشان است نقل را باز داشتند و گزارشگر و خبر جذب کردند.

مفسر قرآن کریم با اشاره به تلاش مرحوم علامه عسکری در معرفی 150 راوی جعل شده اظهار کرد: اگر معاذالله قرآن تحریف شده باشد، اگر ذوات قدسی ما شربت شهادت نوشیده باشند، اگر فتیله عقل را پایین کشیده باشد و عقل، حسن و قبح را درک نکرده باشد، فقط می‌ماند خبر که رسانه‌ها هم در اختیار آنهاست. وقتی همه راه‌ها بسته شد و فقط رسانه وجود داشت و رسانه هم در اختیار اموی و مروانی و عباسی بود، بازار جعل رواج پیدا می‌کند.

به اعتقاد این مرجع تقلید، وظیفه جامعه المصطفی العالمیه و حوزه‌های علمیه و جامعه اسلامی شرق و غرب این است که قرآن و عترت را به جایگاه اصلی خودشان برسانند.


بر تک تک علما واجب است که ارث خودشان را حفظ کنند

آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به روایت «العلما ورثه الانبیاء» اظهار کرد: به ما گفتند شما وارث انبیا هستید، بنابراین باید اینها را حفظ کنیم و بر تک تک شما واجب است که ارث خودتان (العلما ورثه الانبیاء) را حفظ کنید.

به اعتقاد این مرجع تقلید، وظیفه حوزه‌های علمیه این است که قرآن را به عنوان محور اصلی در نظر بگیرند و عترت، ولایت، معجزه، عصمت و ولایت (که همتای قرآن هستند) را به عنوان صراط بررسی کنند، عقل و بحران عقلی و استدلال عقلی را به عنوان چراغ متقن کنند، نقل را در کنار عقل ارزیابی کنند، فتیله‌ها را بالا بکشند تا انسان‌هایی که از شرق و غرب به اینجا آمده‌اند با دست پر برگردند.

آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه این کعبه (جامعه المصطفی) می‌تواند مطاف و قبله همه باشد، تصریح کرد: اگر نامه رهبری برای جوانان بود نه برای مستکبران و دولتمردان، از همین راه است و اگر راه‌های دیگر را طی کردند در همین راستاست.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین