کد خبر: ۲۸۲۸۰۲
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۱

مفتی الازهر خواستار به صلیب کشیدن نیروهای داعش شد

مفتی الازهر در واکنش به کشته شدن خلبان اردنی، خواستار مصلوب کردن و قطع دست و پای نیروهای داعش شد. دولت اردن سه روز عزای عمومی اعلام کرد. پدر معاذ الکساسبه نیروهای ائتلاف و کشورهای عربی را به انتقام فراخواند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب:  الازهر در بیانیه‌ای که روز چهارشنبه ۴ فوریه در قاهره منتشر شد، مجازات داعشی ها را «به صلیب کشیدن» و «قطع دست و پا» دانست. شیخ محمد احمد الطیب، امام اعظم مسجد الازهر قاهره گفته است طبق فرامین اسلامی و دستورات قرآن، این مجازات «محاربه با خدا و پیامبر» است.
 
در اردن مراسمی سراسری برای عزاداری معاذ الکساسبه برگزار می‌شود. ناقوس‌کلیساها به صدا در آمده‌اند و مسلمانان در مساجد دعا می‌خوانند. دولت اردن سه روز عزای عمومی اعلام کرده و از عزم خود برای انتقام خون خلبان ارتش خبر داده است. پدر معاذ الکساسبه گفته که اعدام دو تروریست القاعده، پاسخ خون فرزندش نیست.
 
خشم و خروش قبایل اردنی
 
علاوه بر شهر زادگاه معاذ الکساسبه (شهر برک) در سایر شهرهای اردن نیز تظاهرات خودجوشی در فراخوان به انتقام از داعش به راه افتاده‌است.

اردن ساجده الرشاوی٬ زن جهادگر نزدیک به داعش را به همراه یک عضو القاعده اعدام کرد. پیش از آن داعش با انتشار ویدیویی خبر داد "معاذ الکساسبه٬ خلبان اردنی را زنده در آتش سوزانده است."
 
صفی الکساسبه پدر معاذ در گفت‌وگو با شبکه «الجزیره» از کشورهای عربی و ائتلاف ضد داعش خواسته که نیروهای داعش را قلع و قمع کنند. او تاکید کرده که تقاص خون فرزندنش هنوز پس داده نشده است. به نظر می‌رسد او به طور غیرمستقیم، خواستار اعدام سایر زندانیان محبوس در اردن باشد.
 
خانواده الکساسبه به قبیله برارشه در جنوب اردن تعلق دارد که با وجود وفاداری فوق‌العاده به خاندان سلطنتی هاشمی، نفوذ سیاسی مستقل دارد. دولت اردن در پاسخ به قبائل حمایت‌گر، موقعیت‌هایی از جمله مراتب عالی نظامی را در اختیار آن‌ها می‌گذارد.
 
ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن بعد از اسارت معاذ الکساسبه، به دیدار خانواده او رفته بود. و موافقت اردن با معاوضه ساجده الریشاوی در قبال آزادی الکساسبه ناشی از نفوذ قبیله برارشه در خاندان سلطنتی بود.
 
ارتش اردن گفته که اعدام دو عضو القاعده در سحرگاه چهارشنبه آغاز زنجیرهای عملیات انتقامی است. سخنگوی ارتش اردن در تلویزیون این کشور گفت: «خون شهید به هدر نخواهد رفت. ما رنجی را که همه اردنی‌ها تحمل کردند، جبران می‌کنیم.»
 
بیم در ائتلاف ضد داعش
 
نیویورک تایمز روز چهارشنبه ۴ فوریه نوشت که کمی پس از اسارت الکساسبه در ماه دسامبر به دست داعش، امارات متحده عربی از مشارکت در ائتلاف ضد داعش و بمباران‌های هوایی مواضع داعش کنار کشید.
 
به گزارش نیویورک تایمز، امارات از آمریکا خواسته بود که امکانات بهتری برای عملیات امدادی و پرواز و فرود هلی‌کوپترها و جنگنده‌های خود در شمال عراق فراهم سازد و بیش از این از پایگاه‌های کویت استفاده نکند.
 
دبیرکل سازمان ملل، روسای جمهور آمریکا و فرانسه، نخست وزیر بریتانیا، صدراعظم آلمان و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، اقدام داعش در قتل ستوان خلبان معاذ الکساسبه را محکوم کرده‌‌و آن را «اقدامی ددمنشانه» خوانده‌اند.
 
سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز کشته شدن معاذ الکساسبه را به دولت و مردم اردن و خانواده او تسلیت گفته است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین