کد خبر: ۲۸۲۸۱۵
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۶

کشته شدن 1000 نظامی کردستان عراق در جنگ داعش

جنگ علیه نیروهای داعش موجب کشته شدن شمار زیادی از نظامیان کردستان عراق (پیشمرگه‌) شده است. تا کنون حدود هزار پیشمرگه کُرد جان خود را در مبارزه با داعش از دست داده‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: در هفته‌های اخیر واحدهای پیشمرگه کرد در عراق توانسته‌اند در جنگ علیه داعش به پیروزی‌هایی دست یابند. اما بهایی که آنان برای این موفقیت پرداخته‌اند سنگین بوده است. طبق گزارش رسمی منابع کرد، از ماه ژوئن ۲۰۱۴ تا کنون حدود هزار پیشمرگه در عراق کشته شده‌اند.
 
جبار یاور، دبیرکل وزارت پیشمرگه حکومت اقلیم کردستان، روز چهارشنبه تصریح کرد که در فاصله روزهای ۱۰ ژوئن ۲۰۱۴ و ۳ فوریه امسال (۲۰۱۵) ۴۵۶۹ پیشمرگه کرد زخمی شده‌اند. پیشمرگه‌ها همراه با نیروهای ارتش عراق و شبه‌نظامیان داوطلب شیعی نقشی کلیدی در جنگ علیه داعش ایفا می‌کنند.
 
پیشمرگه‌ها در میان نیروهای نظامی منطقه فدرالی کردستان در شمال عراق به عنوان نیروهایی منظم و به لحاظ نظامی باتجربه شناخته شده‌اند، اما در آغاز برای مقابله با داعش سلاح‌های مدرن در اختیار نداشتند. در ماه‌های اخیر چند کشور غربی، از جمله آلمان، برای آنان تجهیزات نظامی مدرن ارسال کرد. ارتش آلمان همچنین مربی نظامی اعزام کرد تا شیوه استفاده از سلاح‌ها را به پیشمرگه‌ها آموزش دهد.
 
اعضای داعش در تابستان گذشته در عرض چند هفته مناطق وسیعی از شمال و غرب عراق را در کنترل خود گرفتند. آن‌ها با بیرحمی تمام اقلیت‌های مذهبی و قومی چون مسیحیان و ایزدی‌ها را مورد هدف قرار دادند. از آن زمان کردها، شیعیان و نیروهای ارتش عراق توانسته‌اند با حمایت نیروی هوایی آمریکا و متحدان اروپایی و عرب آن داعش را در چند جبهه به عقب‌نشینی وادار کنند.
 
با وجود موفقیت‌های به دست آمده، هنوز داعش شکست نخورده‌ است. مخالفان داعش در مناطق آزاد شده به طور مداوم با کشفیاتی هول‌انگیز روبرو می‌شوند. برای نمونه روز دوشنبه گذشته (۲ فوریه) گوری دسته‌جمعی از اجساد ایزدیان در شمال غربی عراق کشف شد.
 
یک نماینده دولت عراق به خبرگزاری فرانسه گفت که در مجموع ۲۵ جسد مرد، زن و کودک در گور دسته‌جمعی مزبور کشف شده که به دست داعش به قتل رسیده‌اند. یک مقام رسمی دیگر به خبرگزاری آلمان گفته است که در این گور دسته‌جمعی ۵۰ جسد دفن شده بودند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین