کد خبر: ۲۸۲۸۱۸
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۹

روایت رویترز از راهکارهای ایران برای دور زدن تحریمها

درخواست‌ها رویترز برای اظهار‌نظر از سوی مقامات شرکت ملی نفت ایران و بندر فوجیره امارات بی‌جواب مانده است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: منابع آگاه تجاری به رویترز گفتند: ایران در حال دور زدن تحریمهای غرب و موفقیت در فروش ماهانه چند صد هزار تن نفت کوره از طریق شرکت‌های مستقر در امارات متحده عربی است.

تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا که در سال 2012 علیه تهران اعمال شدند واردات، خرید و انتقال فرآورده‌های نفتی ایران را منع می‌کند. واشنگتن همچنین متحدان خود را در سرتاسر جهان تحت فشار گذاشته تا انتقال فرآورده‌های نفتی ایران را انجام ندهند.

منابع آگاه تجاری مستقر در خاورمیانه می‌گویند، این در حالی است که ایران روش‌های خلاقانه‌ای را برای دور زدن این محدودیت‌ها پیدا کرده است.

منابع آگاه گفتند: این روشها شامل خاموش کردن سیستم‌های ردیابی نفت‌کش‌ها، انتقال کشتی به کشتی، تخلیه و بارگیری در بنادر دورافتاده، ترکیب فرآورده‌های نفتی ایران با سوخت‌هایی از کشور‌های دیگر برای تغییر مشخصه‌های فیزیکی محموله و فروش محموله‌ها با اسناد عراقی می‌شود.

این منابع افزودند: نفت کوره ایران عمدتا از بندر فوجیره امارات و از طریق شرکت‌های تجاری واسطه به خریدارانی که ممکن است ندانند محموله متعلق به ایران است، فروخته می‌شود.

این واسطه‌ها شرکت‌های کوچکی هستند که فرآورده‌های نفتی ایران را زیر قیمت بازار و برای سود بیشتر می‌خرند. شرکت‌های تجاری بزرگ‌تر ریسک رویارویی با مقامات آمریکایی و تهدید ‌شدن فعالیت‌های بین‌المللی‌شان را نمی‌پذیرند.

درخواست‌ها رویترز برای اظهار‌نظر از سوی مقامات شرکت ملی نفت ایران و بندر فوجیره امارات بی‌جواب مانده است.

با توجه به اینکه تحریم‌ها صادرات نفت ایران را نصف کرده و به حدود یک میلیون بشکه در روز رسانده ایران به دنبال هرگونه درآمد بیشتر است.

در کنار کاهش قیمت نفت، کاهش صادرات ناشی از تحریم‌ها باعث شده تهران مفاد قرار‌داد‌های نفتی پیشنهادی برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی را شیرین‌تر کند.

ایران از نفت کوره برای تولید برق و راه‌انداختن کشتی‌ها استفاده می‌کند اما برخلاف دیگر فرآورده‌های پالایش شده نظیر سوخت دیزل یا بنزین، ایران ظرفیت مازاد نفت کوره برای صادرات دارد.

منابع تجاری برآورد کرده‌اند که صادرات نفت کوره ایران در ماه‌های اخیر حدود 200 تا 400 هزار تن در ماه بوده است. این در حالی است که صادرات نفت کوره ایران در سال 2011 و قبل از تحریم‌ها 600 تا 650 هزار تن در ماه بود.

آمار رویترز برآورد منابع آگاه را تایید و همچنین نشان ‌دهنده نوسان شدید در صادرات نفت کوره ایران است که فعالان بازار می‌گویند احتمالا به دلیل ذخیره‌ شدن آن توسط ایران در اواخر سال گذشته برای اجتناب از کمبود در زمستان بوده است.

این آمار نشان می‌دهد، صادرات نفت کوره ایران در ماه اکتبر 200 هزار تن بوده که نسبت به صادرات ماه سپتامبر که 400 هزار تن بود و همچنین صادرات ماه ژوئن که 450 هزار تن بود کاهش یافته است.

تحریم‌ها منابع مالی و بیمه محموله‌های نفتی که برای خرید و انتقال محموله‌های ایران لازم است را هدف قرار داده و معامله مشتریان احتمالی با ایران را دشوار می‌کند.

این در حالی است که یکی از منابع تجاری آگاه گفت: نفت کوره ایران همچنان به امارات منتقل می‌شود.

وی افزود: نفت کوره ایران در بازار امارات موجود است و همه این را می‌دانند.

این منبع آگاه با بیان اینکه صادرات گازوئیل سولفور بالای ایران حدود 80 تا 100 هزار تن است، افزود: فعالان بازار هنوز از ایران نفت کوره و گازوئیل دریافت و به ایران بنزین صادر می‌کنند.

هاگار چمالی سخنگوی وزارت خزانه‌داری آمریکا گفت: ما درباره موارد مشخص اظهارنظر نمی‌کنیم، اما دور زدن تحریم‌ها را با همکاری مقامات خارجی مورد بررسی قرار داده و دنبال می‌کنیم.

وی افزود: ما با مسوولان اماراتی برای اجرای تحریم‌های ایران همکاری نزدیک داریم و در این زمینه نگرانی‌های خود را انتقال می‌دهیم.

آمریکا در سال 2012 برخی شرکت‌ها را به دلیل ارتباطات تجاری با ایران در لیست سیاه قرار‌داد که شامل شرکت فال اویل مستقر در امارات و کو اویل سنگاپور که زمانی خریدار نفت کوره ایران بودند، می‌شوند.

آمریکا در اوت گذشته دو شرکت و سه فرد شامل شرکت اماراتی فایلاکا پترولیوم را در فهرست سیاه قرار داد و اعلام کرد که آنها از طرف ایران در بازار نفت فعالیت می‌کردند و اصلیت میعانات گازی ایران را پنهان می‌کردند.

تحلیل رویترز نشان می‌دهد که صادرات نفت کوره ایران به دلیل افزایش تقاضای داخلی و ذخیره‌سازی به مدت دو الی سه ماه کاهش یافته ولی در ژانویه مجددا از سر گرفته شده است.

این تحلیل نشان می‌دهد، صادرات نفت کوره از امارات به مشتریان آسیایی در ماه فوریه 480 هزار تن بوده که نتیجه مستقیم انتقال بیشتر نفت کوره ایران به بندر فوجیره است.

این ارقام دو برابر مقدار صادرات ماه نوامبر و بسیار بالاتر از متوسط ماهانه سال گذشته که 358 هزار تن بود است.

شرکت بیمه کشتیرانی "وست آو انگلند" ماه گذشته هشدار داد که محموله‌های نفتی بارگیری شده در بندر خور فکان که به صورت کشتی به کشتی بوده احتمالا شامل نفت خام ایران است که به عنوان نفت عراق جا زده شده‌اند.

این درحالی است که یک فعال دیگر خاورمیانه‌ای گفت: فریب‌ دادن پالایشگاه‌ها و فروختن نفت ایران به جای نفت عراق بدون ترکیب‌ کردن آنها دشوار است.

این فعال بازار افزود: بازی با مشخصه‌های فرآورده‌های نفتی آسان‌تر است.

وی گفت: پیش‌تر یک شرکت تجاری نفتی مستقر در خلیج‌فارس با وی تماس گرفته و سعی داشته که یک محموله نفت کوره را با اصلیت عراقی به فروش برساند.

این فعال افزود: بررسی‌های دقیق مشخصات این محموله نشان داد که به احتمال زیاد این محموله نفت کوره از بندر ماهشهر ایران صادر شده است.

این اسناد همچنین نشان می‌دهد که بارگیری این محموله 19 مه از بندر خور الذبیر انجام شده، اما ردیابی نفتکش نشان داد که این کشتی موسوم به پاگاس همان روز در بندر ماهشهر حضور داشته است.

آمار ردیابی نفت‌کش همچنین نشان می‌دهد که این نفتکش ششم ژوئن در بندر فوجیره لنگر انداخته است.

شرکتی که نفتکش را اجاره کرده بود در تماس رویترز هرگونه ارتباط با نفتکش پاگاس را رد کرد.

منابع تجاری می گویند: نشانه دیگری که نشان می‌دهد نفت کوره عراق ممکن است در اصل نفت ایران باشد قیمت پایین پیشنهادی آن است.

وی افزود: اگر شما در امارات تجارت نفت کوره انجام دهید به احتمال زیاد با نفت کوره ایران سرکار خواهید داشت، زیرا در غیر اینصورت توجیه اقتصادی نخواهد داشت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین