کد خبر: ۲۸۲۹۱۰
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۴

جنجالی‌ترین سیمرغ فیلم فجر و شبهاتش

مدیر آراء مردمی جشنواره‌ی فیلم فجر به برخی شبهات سیمرغ مردمی که این روزها مطرح است، پاسخ داد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: سید محسن هاشمی در پاسخ به این سوال که «چرا امسال بر خلاف سال گذشته آراء مردمی را از روز سوم و پیش از اینکه همه‌ی فیلم‌های جشنواره فیلم فجر وارد چرخه‌ی اکران شوند، اعلام کردید؟» به خبرنگار سینمایی ایسنا گفت: براساس آیین‌نامه مکلف هستیم هر شب در پایان رای‌گیری اطلاعات را به مدیرعامل، دبیر جشنواره و به سایت خانه سینما ارائه کنیم. سال گذشته به دلیل مذاکراتی که آقای رضاداد (دبیر جشنواره) با آقای عسگرپور مدیرعامل خانه سینما داشتند‌، قرار شد تا دو سوم فیلم‌ها بیایند و در گردش قرار بگیرند. این اتفاق نیفتاد که این روند برخلاف آیین‌نامه بود و نتیجه‌اش برای عده‌ای از هواداران دو فیلم ایجاد شائبه کرد، بنابراین ما امسال مثل آئین‌نامه عمل کردیم.

مشروح گفت‌وگوی ایسنا با سید محسن هاشمی در زیر آمده است:

ایسنا: اینکه آراء تعدادی از فیلم‌ها در یک سانس و فیلم دیگری در سه سانس در روزهای نخست جشنواره و در سینماهایی که آرای مردم را حساب می‌کنند شمرده می‌شود، می‌تواند روند عادلانه‌ای برای اعلام آراء مردمی باشد؟

اگر آیین‌نامه را نگاه کنید، مشخص می‌شود که نتیجه نهایی در پایان روز رای‌گیری یعنی روز 21 بهمن ماه اعلام می‌شود و آماری که این روزها منتشر می‌شود صرفا وضعیت تا الان است و قطعا فردایش عوض می‌شود و دوران ثابت رای‌گیری 18 بهمن ماه به بعد است که همه فیلم‌ها نمایش یکسانی داشته‌اند و می‌توان قضاوت کرد که چه فیلمی میان مردم مخاطب دارد.

ایسنا: بحث‌های حاشیه‌ای درباره آراء مردمی از سوی تهیه‌کنندگان حاضر در رقابت آراء مردمی مطرح است، از جمله اینکه برخی با اتوبوس مخاطب می‌برند و برخی دیگر بلیت‌های یک فیلم دیگر را می‌خرند و در صندوق فیلم دیگری می‌اندازند، نظرتان چیست؟

امسال امنیت برگه‌های رای بالا رفته است و هر فیلمی به تعداد ظرفیت نمایش، برگ رای دارد و مهر سیمرغ که هر روز یک ویژگی دارد، روی برگه‌ها برای همان روز است. با سازو کار فعلی امکان اینکه برگ رای فیلمی برای فیلمی دیگر مورد استفاده قرار گیرد، وجود ندارد. ضمن اینکه ما روزانه یک مُهر سیمرغ داریم که اعتبار برگ رای تلقی می‌شود و برگ رای بدون آن فاقد اعتبار است. بنابراین برگ رای‌های دیگر روزها لحاظ نمی‌شود و حتی اگر آن برگ مُهر آن روز را نداشته باشد، باطل اعلام می‌شود. همین چند روز پیش در سینما آزادی این اتفاق افتاد. به هر حال برخی از تهیه کنندگان برای گرفتن آراء مردمی برنامه‌ریزی‌های حساب شده‌ای دارند و برخی‌ها این کار را نمی‌کنند که می‌توانند مثل آنها رفتار کنند البته باید برنامه‌ریزی‌هایی داشته باشند که در آن تقلب و مهندسی آرا نباشد.

ایسنا: حذف سه فیلم از آراء مردمی برای شما حاشیه داشت؟

چیزی حدود شش ساعت استیضاح شدم. حقیقتش در فرهنگ عمومی ما تمکین به قانون و مقررات نیست. همه ما علاقه‌مندیم در برابر قانونی که به نفع ما نیست از راهبرد "یه کاریش بکن" استفاده کنیم، خب طبیعی است اگر در شرایطی قرار بگیریم که استواری بر اجرای قانون باشد، دلگیر و مکدر می‌شویم.

ایسنا: به نظر شما آیا اعلام آراء مردمی و مطرح شدن نام یک فیلم از روزهای اول جشنواره، بر روند استقبال مخاطب در روزهای آینده‌ تاثیر نمی‌گذارد؟ یعنی مطرح شدن نام یک فیلم تاثیر نمی‌گذارد که مردم در روزهای دیگر به سراغ آن فیلم بروند و رای آن به مرور بالاتر برود؟ چون نام فیلم‌های دیگر به میان نمی‌آید؟

الان در جشنواره‌های جهانی هر دو گونه یعنی اعلام در روز آخر و اعلام نتیجه روزانه اعمال می‌شود. متخصصان آمار هم دومی را توصیه می‌کنند اما از آنجایی که در جامعه ما فضای سوء تفاهم بالا است، با نظر مشاور آمار آراء تماشاگران، ما هر روز صرفا سه برگزیده نخست را اعلام می‌کنیم. چنانچه در پرسش اول‌تان اشاره کردید، سال گذشته دو روز نخست را اعلام نکردیم همین موضوع باعث شد تا سوء‌تفاهمی در خصوص وضعیت آرا مطرح شود.

ایسنا: سیمرغ مردمی جشنواره‌ی فیلم فجر هر سال جنجالی‌ترین سیمرغ بوده است. امسال فکر می‌کنید چگونه خواهد بود؟

اگر جنجال به شور و اشتیاق و تعلیق تعبیر شود،‌ این خوب است و اگر به معنای سوء تفاهم است خب چیز مطلوبی نیست. خانه سینما در این دو دوره اخیر با تدوین آیین‌نامه و اعلام به موقع آن و تدبیر ساز و کار کمتر قابل خدشه، کوشیده است تا شفافیت و صیانت لازم برای آراء تماشاگران را فراهم کند. البته هنوز متغیرهایی بیرون از چهار فرایندی (امنیت برگ رای، توزیع برگ رای مطابق ظرفیت، دریافت و شمارش آرا) که ما مسئولش هستیم وجود دارد که می‌تواند در پنج فیلم مورد اقبال تاثیر گذار باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین