کد خبر: ۲۸۲۹۴۷
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۱
ضرورت نظارت بر شفاف‌بودن منابع مالی نامزدهای انتخابات

دریافت پول از یک شخص دولتی در انتخابات منشا فساد است

شاهد هستید فردی که رییس ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی بوده، خود مرتکب بزرگترین مفاسد اقتصادی شده است. یا فردی که دادستان تهران بوده خود تخلفات مالی بزرگی در پرونده اش مطرح شده که البته با کندی بسیار در حال پیگیری است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس سیاسی: علی شکوری راد، فعال سیاسی اصلاح طلب درباره شفاف سازی منابع مالی نامزدها در انتخابات به آفتاب می گوید: در هر نظامی نهادهای ناظری وجود دارند که به این شفاف سازی کمک می کنند. علاوه بر قانون گذاری در این زمینه و تعبیه سازوکارهای کارآمد، باید کسانی که وظیفه نظارت را بر عهده می گیرند، افرادی بی طرف و منزه باشند.

وی گفت: زمانی که ناظران  در سابقه خود پرونده و یا تخلفی نداشته باشند و از طرف دیگر دغدغۀ واقعی آنها نظارت بر پاک و شفاف بودن منابع مالی نامزدها باشد؛ نه چیز دیگر و در نتیجه جانبدارانه برخورد نکنند، می توانند کار خود را درست انجام دهند.

نماینده مجلس ششم ادامه می دهد: اما نهادهای ناظر در کشور ما با تأسی به روند جاری در کشور، که غالباً حاشیه بر متن غلبه دارد، نوعاً جانبدارنه رفتار می کنند. زمانی که رفتار آنها جانبدارانه باشد نسبت به تخلف بعضی از افراد چشم پوشی می کنند و نسبت به برخی دیگر اسیر پرونده سازی های بی مورد می شوند..

او می افزاید: شاهد هستید فردی که رییس ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی بوده، خود مرتکب بزرگترین مفاسد اقتصادی شده است. البته حالا که رسماً محکوم شده به راحتی می توان درباره آن صحبت کرد. یا فردی که دادستان تهران بوده و باید مراقبت می کرده که کسی تخلف مالی نداشته باشد و مال نامشروع کسب نکند، خود تخلفات مالی بزرگی در پرونده اش مطرح شده که البته با کندی بسیار در حال پیگیری است. بنابراین عملا  با این وضعیت شفاف سازی امکان پذیر نمی شود.

به گزارش آفتاب، مصوبه جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام به منظور شفاف سازی منابع مالی کاندیداهای انتخابات در بررسی کلیت سیاست های انتخاباتی این نهاد تدوین شده است. تعیین حدود و نوع هزینه‌ها و منابع مجاز و غیرمجاز انتخاباتی؛‌ شفاف‌سازی منابع و هزینه‌های مالی داوطلبان و تشکل‌های سیاسی و اعلام عمومی آنها متناسب با هر انتخابات و حسب مورد حوزه انتخاباتی و اعمال نظارت دقیق بر آن و تعیین شیوه برخورد با تخلفات مالی مد نظر قرار گرفته است.
بر همین اساس شکوری راد در مورد قانون فوق الذکر عنوان می کند: بهترین قوانین اگر به دست مجریان بد سپرده شود بدترین نتیجه را به عمل می آورند بطوریکه  آن قوانین را از اهداف خود تهی می کنند. بنابراین آنچه که به نظر من لازم است اصلاح شود، اصلاح در گزینش صحیح مسئولان و اصلاح رویکرد آنان نسبت به اجرای صحیح و بدون تنازل قوانین است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب به عدم اجرای مناسب قوانین اشاره کرده و می گوید: در گذشته قوانین خوب و مناسبی از طرف مجمع تشخیص مصلحت نظام داشته ایم که هیچ گاه به وسیله شورای نگهبان اجرا نشده است. بزرگترین چالش های سیاسی نیز به دلیل عدم اجرای همین قوانین بوده است. 

عضو هیات رییسه مجلس ششم تاکید می کند: به نظر من درباره مسائل مالی وقتی برای عده ای  حاشیه امن در نظر گرفته می شود و برای هواداران همسو با نهادهای ناظر نوعی مصونیت پدید آید این عدم شفافیت اتفاق می افتد.

او ادامه می دهد: به دلیل سمت گیری و جانبداری نهادهای ناظر و ورود آنها به مسائل اختلافی و جناحی مرزها و محدوده ها خود بخود غیرشفاف می شوند و وقتی این مرزها و محدوده ها غیرشفاف بشوند امکان نظارت سالم و صحیح ازبین می رود. در چنین شرایطی نه تنها انسان های آلوده خطا می کنند بلکه انسان های پاک هم در معرض خطا قرار می گیرند.

شکوری راد درباره نامه افشاگرانه محمدرضا رحیمی معاون اول محمود احمدی نژاد که مطرح کرده است، به 170 نماینده مجلس هشتم پول پرداخته و محمدرضا باهنر نایب رییس مجلس شورای اسلامی هم از آنها مطلع بوده است به خبرنگار آفتاب می گوید: آقای باهنر ظاهرا به دلیل همین حاشیه امنی که از آن برخوردار است به موضوعی که آقای رحیمی مطرح کرده، خیلی ساده جواب داده است. آقای رحیمی معاون اول رییس جمهور وقت بوده و حتی اگر منبع کمک های پرداختی به نمایندگان هم معلوم نبوده باشد، زمانی که این فرد با سمت رسمی دولتی پرداختی به نمایندگان مجلس داشته به این معنا بوده است که از بودجه دولتی این پرداخت صورت می گیرد. بنابراین نمایندگانی که بودجه دولتی مفروض را برای امر تبلیغاتی و انتخاباتی پذیرفته اند، تخلف کرده اند و این ابتدای فساد است.

او در ادامه مطرح می کند: این افراد زمانی که وارد کار شوند و به قدرت دست یابند خود منشاء فسادهای بزرگتر می شوند. کسانی که در ابتدای کارشان از یک منبع آلوده تغذیه شده اند ادامه کارشان هم به آلودگی و فساد منتهی خواهد شد.

نماینده دور ششم مجلس شورای اسلامی در واکنش به صحبت های باهنر تاکید می کند: به نظر من آقای باهنر اگر می دانسته و مسئولیت را بر عهده می گیرد، باید مشخص شود که ایشان از چه موضعی برای این کمک های مالی واسطه بوده و چرا این کار را کرده است. همچنین سرنوشت نمایندگانی که از این پول ارتزاق و استفاده کرده اند چگونه رقم خورده و آنها چه تعهدی در ازای دریافت این پول داده بوده اند.

او عنوان می کند: به نظر من بهترین کار این است که آقای باهنر در محضر یک نهاد غیرجانبدار و بی طرف به سوالاتی که در این زمینه وجود دارد، پاسخ دهد.

شکوری راد اصل دریافت وجه توسط نامزدهای انتخاباتی از یک مقام دولتی را نادرست می داند و تاکید می کند: صرف اینکه نامزدهای انتخابات مجلس از یک مقام دولتی کمک مالی بگیرند، از اساس نادرست و فاسد است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین